حجم ویدیو: ۹۶.۱۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۷:۵۶ دانلود ویدیو

بازار خودرو به چه سمتی می‌رود؟ / خودرو بخریم؟

بازار خودرو این روزها روند افزایشی دارد. خودروسازان هم قیمت‌ محصولات خود را رسما افزایش داده‌اند اما از آن سو وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ وعده ارزانی خودرو می‌دهد.

بازار خودرو این روزها روند افزایشی دارد. خودروسازان هم قیمت‌ محصولات خود را رسما افزایش داده‌اند اما از آن سو وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ وعده ارزانی خودرو می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت بعضی انواع پراید از ۱۷۰ میلیون تومان هم فراتر رفته است. دیگر خودروها نیز هر یک افرایش چندمیلیون تومانی را در روزهای اخیر تجربه کرده‌اند.

در این شرایط، آینده بازار خودرو چگونه است؟ عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو و علی خسروانی، فعال بازار خودرو در یک گفتگوی اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ دادند.

چرا پراید گران می‌شود؟

جعفری، کارشناس صنعت خودرو در ابتدای این لایو ایستاگرامی در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: قیمت خودرویی مانند پراید روی کاغذ به ۱۶۸ میلیون تومان رسیده اما در بازار رکودی مهم این است که آیا به چنین قیمتی معامله می‌شود یا خیر.

او افزود: افراد این قیمت‌ها را در آگهی‌ها درج می‌کنند که کاذب است. در این شرایط، فروشنده واقعی ضرر می‌کند؛ چرا که قدرت چانه‌زنی با خریدار است و فروشنده ناچار می‌شود به قیمت‌های دلخواه خریدار راضی شود.

به گفته جعفری زمانی که تولید خودرویی متوقف می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد اما باز هم نه با چنین قیمت‌هایی؛ چرا که پراید، یک یا دو رقیب جدی با امکانات و کیفیت بهتر و ابعاد بزرگ‌تر در بازار دارد.

ارسال سیگنال‌های سردرگم‌کننده به بازار

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مردم منتظر نتایج برنامه‌های برای واردات خودرو و تصمیمات وزارت صمت در زمینه تولید خودرو هستند. در این شرایط بازار راکد است و به راحتی از رکود خارج نمی‌شود.

به گفته جعفری اکنون در بازار معامله‌ای انجام نمی‌شود؛ در نتیجه برخی تلاش می‌کنند با درج قیمت‌های عجیب، به مردم انگیزه خرید و فروش دهند و بازار را از رکود خارج کنند.

او افزود: این حربه دیگر نخ‌نما شده است و افراد با چنین روش‌هایی برای حضور در بازار تشویق نمی‌شوند. مردم در واقع منتظر تعیین تکلیف شدن مسائلی چون واردات هستند.

وعده‌های وزیر صمت عملی نیست

جعفری با اشاره به وعده‌های وزیر صمت در مورد افزایش تولید و کاهش قیمت گفت: این وعده‌ها عملی نیست و نشانه‌هایی مبنی بر تحقق آنها وجود ندارد. اما به هر حال در کورد بازار تاثیرگذار است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: افزایش تولید در صورتی رخ می‌دهد که زنجیره تامین بتواند قطعات مورد نیاز خودروسازان را به آنها تحویل دهد. در شرایطی که خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه، ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی معوق دارند، نمی‌توانند انتظار تامین قطعه را برای افزایش تولید داشته باشند.

چالش جدی در سمت عرضه

او ادامه داد: در عین حال، اکنون بیشتر از چرخه تولید، سمت عرضه مشکل دارد. پارکینگ‌های خودروسازان مملو از خودرو است اما آنها به دلیل انحصارطلبی و فعالیت در فضای بی‌رقیب، به دنبال عرضه درست محصولات خود نیستند.

جعفری گفت: سال‌هاست که خودروسازان اقدام به تولید محصولات معدود با کیفیت پایین می‌کنند. در این میان، تنها بر حمایت از خودروسازان تاکید می‌شود اما معلوم نیست چه زمانی قرار است آنها رشد کنند؟

خودرو به بورس نمی‌رود

این کارشناس افزود: تا زمانی که بازار دست خودروساز باشد، احتمال اینکه خودرو در بورس عرضه شود، بسیار ضعیف است. زمانی امکان عرضه هر کالایی در بورس وجود دارد که تنوع محصولی زیادی نداشته باشد. اکنون ۲۰۶ پنج تیپ با رنگ‌های مختلف دارد، چگونه می‌توان آن را در بورس وارد کرد؟

او به وعده‌هایی چون عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل افزایش کاذب قیمت‌ خودرو، گفتگوهای مختلف مسئولان و نمایندگان است.

جعفری افزود: امیدواری بودیم مشکل واردات خودرو در این دولت حل شود اما در ماه‌های گذشته فقط اخبار ضد و نقیض در این مورد منتشر شده که بر رکود بازار دامن زده است.

به گفته او بعید است در مورد موضوع واردات در سال ۱۴۰۰ اتفاق خاصی رخ دهد ولی اگر در سال آینده تکلیف این موضوع مشخص شود، بازار از سردرگمی خارج می‌شود.

خودرو گران می‌شود؟

جعفری در پاسخ به این پرسش گفت: قیمت خودرو متاثر از تقاضای بازار است. زمانی که تقاضا زیاد باشد، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و هر گاه تقاضا کم باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

او افزود: اکنون بازار راکد است و فروشنده‌ها در برابر کاهش بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. من در کل، خرید خودروی کارکرده وارداتی را به خرید خودروی صفر داخلی ترجیح می‌دهم.

این کارشناس گفت: عمده خودروهای داخلی زیر ۵۰۰ میلیون تومان در ایران فاقد گیربکس اتوماتیک هستند در حالی که در بازار برای این نوع خودرو تقاضای زیادی وجود دارد. خودروهای چینی مجهز به گیربکس اتومانیک نیز کیفیت خوبی ندارند.

جعفری ادامه داد: اگر در بازار قیمت خودروهای کارکرده وارداتی افزایش یابد، خودروساز نیز قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. قیمت خودرو تحت تاثیر نرخ دلار نیز قرار دارد و با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. خودروساز نیز به بهانه تامین قطعات قیمت‌ها را بالا می‌برد.

آینده بازار خودرو

خسروانی، فعال بازار خودرو در بخش بعدی لایو تجارت‌نیوز، در مورد آینده بازار گفت: شرایط به راحتی، قابل پیش‌بینی نیست. بخشنامه‌ها و تصمیمات ناگهانی روی بازارهای مختلف تاثیر می‌گذارد. بازار خودرو نیز از تعاملات کشور با دنیا و برجام، نرخ ارز و تصمیمات داخلی تاثیر می‌گیرد.

او افزود: در صورت آزادسازی واردات خودرو، قیمت کاهش می‌یابد. در واقع آن اختلافی که میان مجموع قیمت دلاری و هزینه‌های واردات با نرخ‌های فعلی وجود دارد، حذف می‌شود. در بعضی خودروها تا حدود ۵۰ درصد یا بیشتر هم ممکن است کاهش داشته باشد. اما خریداران انتظار کاهش مثلا ۷۰ یا ۸۰ درصدی قیمت را نداشته باشند.

تاثیر مذاکرات و نرخ دلار بر قیمت خودرو

خسروانی گفت: همچنین در صورت جدی شدن برجام، می‌توان منتظر کاهش قیمت خودرو بود. البته نرخ دلار احتمالا کاهش چشمگیری را تجربه نمی‌کند. یکی از مولفه‌های قیمت ماشین، نرخ ارز است.

او افزود: در صورتی که برجام به نتیجه برسد، دلالی در امور بازرگانی کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد. اکنون یک حباب قیمتی میان قیمت خودرو و هزینه واردات آن با آنچه که در بازار عرضه می‌شود وجود دارد؛ با مدیریت صحیح می‌توان این حباب را کاهش داد.

به گفته او، در صورتی که برجام به نتیجه نرسد یا انحصار ادامه یابد، امکان افزایش قیمت وجود دارد اما در صورت آزادسازی واردات و مذاکرات جدی، با فرض ثبات قیمت دلار، احتمال کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت خودرو وجود دارد.

بازار راکد است

جعفری، کارشناس صنعت خودرو نیز در ادامه گفت: حتی در صورت واردات خودرو یا به نتیجه رسیدن برجام، امکان کاهش مثلا ۸۰ درصدی قیمت خودرو وجود ندارد. اما به هر حال کاهش قیمت اتفاق می‌افتد. در این صورت، تعادل میان عرضه و تقاضا رخ می‌دهد و از دلالی کاسته می‌شود.

به گفته او، امکان کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت بعضی خودروها در صورت آزادسازی واردات وجود دارد اما اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد، احتمال افزایش قیمت خودرو دور از ذهن نیست.

جعفری افزود: اما آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ چرا که بازار اکنون در رکود است و همه در انتظار اتفاقات هستند.

با افزایش تولید نمی‌توان بازار را کنترل کرد

خسروانی، فعال بازار خودرو در ادامه لایو در مورد وعده وزیر صنعت برای افزایش تولید گفت: در صورت تداوم تحریم، امکان افزایش تولید وجود ندارد؛ چرا که تامین قطعات ممکن نیست.

او افزود: وزیر صنعت، تیراژمحور صحبت می‌کند اما بازار را نمی‌توان اینگونه کنترل کرد. کیفیت خودروهای موجود در بازار و ذائقه‌های متقاضیان را باید در نظر گرفت. نمی‌توان خودروهای کیفیت پایین را با تیراژ بالا تولید کرد و انتظار داشت خودرو ارزان شود.

خسروانی گفت: در مورد خودرو، با وجود تحریم نیز می‌توان بازار را بهتر مدیریت کرد. یکی از موضوعات مهم آزادسازی واردات خودرو است و البته راهی غیر از این کار وجود ندارد.

آیا وقت خرید خودرو است؟

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون وقت مناسبی برای خرید خودروی خارجی است، نگاه سرمایه‌ای به این محصول را اشتباه دانست و افزود: اتومبیل، کالایی مصرفی است و افراد فقط با هدف استفاده باید آن را خریداری کنند.

به گفته خسروانی، در مقطع زمانی کنونی نیز افرادی که واقعا به خودرو نیاز دارند، باید اقدام به خرید کنند.

در ادامه جعفری، دیگر مهمان لایو گفت: در صورتی که افراد به خودرو نیاز دارند، فرصت خوبی برای خرید است؛ چرا که قدرت چانه‌زنی با خریدار است.

مطالعه متن کامل گزارش پیش‌بینی آینده بازار خودرو پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.