حجم ویدیو: ۲۳.۵۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۳ دانلود ویدیو

بازهم برجام و بازهم امید به احیا

حالا توپ در زمین اروپاست! ایران بالاخره شب گذشته پاسخ خود به متن پیشنهادی را ارسال کرد و بازار گمانه‌زنی پیرامون احیای برجام دوباره داغ شد.

حالا توپ در زمین اروپاست! ایران بالاخره شب گذشته پاسخ خود به متن پیشنهادی را ارسال کرد و بازار گمانه‌زنی پیرامون احیای برجام دوباره داغ شد. اما تا به این لحظه جزئیات دقیقی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

البته اظهارات کارشناسان و دیپلمات‌های ناشناسی که با رسانه‌های غربی مصاحبه می‌کنند بازار گمانه‌زنی را داغ نگه داشته است. اما هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا ایران متن را پذیرفته و یا موارد پیشنهادی جدیدی را به آن افزوده است؟
با این اوصاف شاید بتوان گفت تنها نکته‌ای که اغلب صاحب‌نظران و مراجع رسانه‌ای داخلی و خارجی روی آن اجماع‌نظر دارند، پافشاری دوباره ایران بر دریافت تضمین از طرف‌های مذاکره است.

اگر چنین تحلیلی از پاسخ ایران به اروپا درست باشد می‌توان گفت شرایط بار دیگر به زمستان ۱۴۰۰ بازگشته است! روزهایی که ایران بر لزوم دریافت تضمین از غرب اصرار می‌ورزید و همین موضوع باعث شد تا مذاکرات یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین متوقف شود.
حالا معادلات تغییر کرده؛ حدود شش ماه از جنگ اوکراین گذشته، ظاهرا ایران از موضوع پادمانی عقب‌نشینی کرده، زمان زیادی تا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا نمانده، بازارهای داخلی در کما هستند و اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم قصد دارد داستان را بار دیگر از ۴ اسفند ۱۴۰۰ مرور کند!

حال باید منتظر ماند و دید که آیا امیدی به احیای برجام هست یا اینکه مذاکرات فرسایشی باز هم ادامه خواهد داشت؟

گزارش: سهند اینانلو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.