کد مطلب: ۷۹۱۲۲۹

رویای محقق نشده ایجاد یک میلیون شغل

به گزارش تجارت‌نیوز، ایجاد یک میلیون شغل در سال، یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی قبل از به دست گرفتن سکان دولت بود. هرچه به روزهای پایانی سال 1401 نیز نزدیک می‌شدیم دولتمردان مصر بودند تا نشان دهند به این وعده جامه عمل پوشانده‌اند. روزی وزیر کار از عبور از یک میلیون فرصت شغلی می‌گفت و

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایجاد یک میلیون شغل در سال، یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی قبل از به دست گرفتن سکان دولت بود. هرچه به روزهای پایانی سال 1401 نیز نزدیک می‌شدیم دولتمردان مصر بودند تا نشان دهند به این وعده جامه عمل پوشانده‌اند. روزی وزیر کار از عبور از یک میلیون فرصت شغلی می‌گفت و روزی دیگر رئیس جمهوری بر آن مهر تایید می‌زد. با وجود دفاع تمام‌قد دولتمردان از آمار ایجاد اشتغال اما این پرسش اساسی مطرح شد که آیا واقعیات اقتصادی نیز نرخ بیکاری تک‌رقمی و ایجاد یک میلیون شغل در سال را تایید می‌کنند یا خیر.

برای پاسخ به این پرسش به آمارهای فصل پاییز رجوع می‌کنیم. بخشی از این اطلاعات نشان می‌دهند که در پاییز سال 1400، 23 میلیون و 535 هزار و 175 نفر شاغل بوده‌اند اما از این تاریخ تا پاییز سال 1401، 682 هزار و 520 نفر شغل خودشان را از دست دادند. رقم خالص اشتغال هم برابر با 274 هزار و 883 نفر بوده که با وعده یک میلیونی فاصله قابل‌توجهی دارد.

محیط کسب‌وکار نیز هنوز با موانع قدیمی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» تا «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار».

افزون بر این، نباید از رابطه مستقیم بین ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری غافل ماند. طی سال 1401، فعالان اقتصادی بارها نسبت به خروج سرمایه‌گذاران داخلی از کشور هشدار دادند. ضمن اینکه شرایط را برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کشور ناممکن دانستند. با تراژدی 10 میلیارد دلاری فرار سرمایه و وصف کوتاهی که از وضعیت کنونی رفت، به نظر می‌رسد ایجاد یک میلیون شغل با واقعیات اقتصادی همخوانی ندارد و تنها ابزاری است برای بهتر نشان دادن کارنامه اقتصادی دولت در سالی که گذشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.