حجم ویدیو: ۱۵.۱۵M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۵ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

بازار در شب یلدای ۱۴۰۱/ همه چیز درباره یلدای گران امسال

بازار در شب یلدای ۱۴۰۱ چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کند؟ گرانی از چهار بازار اصلی در حالِ سرریز شدن به بازارهای خردی چون میوه و تنقلاتِ شب یلداست.

ایرانیان یلدای عجیبی را پشت سر می‌گذارند؛ شب یلدای 1401 که با رکوردشکنی قیمت‌های چهار بازار اصلی کشور همراه بوده. به عبارت دیگر می‌توان گفت که یلدای امسال، یلدای گرانی بازارهاست.

همزمان با اوج گرفتن قیمت دلار در بازارها، هجوم تقاضا به سمت بازار سکه و طلا رفت و حتی واردات خودرو هم نتوانست کمی از گران شدن قیمت خودرو آن هم در شب یلدا بکاهد. آمارها از افزایش قیمت اجاره بها و خرید ملک هم حکایت دارند؛ گویی زمستان سختی پیش روست که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

اقتصاددانی روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: اگر شب یلدا را در کنار خانواده‌هایتان گذراندید، درباره آینده اقتصادی خود و خانواده‌تان بیشتر همفکری کنید.

قیمت های عجیب ب ازار در شب یلدای 1401

چهارشنبه شب، سی‌ام آذرماه 1401، زمان برگزاری شب یلداست و آخرین گزارش‌ها خبر از خبر از گرانیِ سفره این شب باستانی دارد. بررسی‌های میدانی از قیمت اقلام مربوط به بازار شب یلدا نشان می‌دهد که میزبانی از هر نفر در شب یلدا حدود 272 هزار تومان آب می‌خورد. البته گرانی چند سالی است که میهمان اصلی سفره شب یلدا مردم شده، اما شدت آن امسال به‌مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است.

در این میان نباید از اثرگذاری شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در روحیه خانواده‌ها هم غافل شد؛ گروه‌هایی که بعد از گذشت سه ماه از ناآرامی‌ها، چندان دل و دماغی برای برگزاری شب یلدا ندارند. با این حال اگر شخصی قصد برگزاری یک دورهمی ساده را هم داشته باشد، احتمالاً به دلایل اقتصادی، باید شب یلدا را هم مانند دیگر شب‌ها پشت سر بگذارد.

  • قیمت آجیل در شب یلدای 1401

آجیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین تنقلات برای پذیرایی در شب یلدا محسوب می‌شود. به تازگی اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت آجیل بازار شب یلدا را 350 هزار تومان اعلام کرد. برای یک دورهمی 10 نفره در شب یلدا حداقل به دو کیلو آجیل نیاز است. از همین رو، میزبان باید برای خرید دو کیلو آجیل حدود 700 هزار تومان دست‌ به‌ جیب شود.

  • قیمت شیرینی در شب یلدای 1401

در کنار آجیل، شیرینی نیز جزو جدانشدنی از پذیرایی شب یلداست. بنابر اعلام اتحادیه قنادی و شیرینی‌فروشی قیمت هر کیلو شیرینی‌ تر در شب یلدا، بین 120 هزار تا 160هزار تومان و قیمت شیرینی خشک بین 100هزار تا 120 هزار تومان خواهد بود.

هزینه یک کیلو شیرینی در بازار شب یلدا برای یک دورهمی 10 نفره به‌طور میانگین 200 هزار تومان آب می‌خورد. همچنین یک کیلو شکلات کاکائویی و تلخ بین 100 هزار تا 130 هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

  • قیمت میوه در شب یلدای 1401

هندوانه و انار نیز پای ثابت شب یلدا هستند. در حال حاضر یک هندوانه پنج کیلویی حدود 150 هزار تومان و سه کیلو انار حدود 60 هزار تومان قیمت دارد.

  • قیمت تخمه آفتاب‌گردان در شب یلدای 1401

تخمه نیز به‌عنوان یکی از تنقلات سرگرم‌کننده، همواره در فهرست خوراکی پذیرایی ایرانی‌ها جای داشته است. خرید دو کیلو تخمه نیز حدود 220 هزار تومان برای میزبان آب می‌خورد.

  • قیمت یک وعده شام مهمانی در شب یلدای 1401

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه پذیرایی شام یک مهمانی 10 نفره در بازار شب یلدا نیز برای هر شخص حدود 100 هزار تومان تمام می‌شود، آن هم در صورتی که قرار باشد جلوی مهمان یک وعده زرشک پلوی معمولی با ماست و نوشابه و سالاد بگذارید.

خبرهای خوش شب یلدایی؟

قرعه کشی خودرو

یکی دیگر از موارد عجیب یلدای امسال، اعلام طرح فروش فوق‌العاده خودروسازهای داخلی به عنوان یک خبر خوش یلدایی بود. فرصتِ فشرده دو روزه‌ای که ایران خودرو به ایرانی‌ها داد تا از طریق ثبت نام در سایت این شرکت، شانس خود را برای دریافت خودرو از طریق طرح یلدایی امتحان کنند. این درحالی ست که در روزهای اخیر، گرانی قیمت خودروهای داخلی در کنار شدت گرفتن آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، موضوع کیفیت تولیدات داخلی صنعت خودروی کشور را با سوال‌های فراوانی همراه کرده است.

بخشودگی مالیاتی و بیمه‌ای

شاید تنها خبری خوشی که می‌توانست یلدای امسال را لااقل کمی متفاوت با روزهای دیگر سال کند، اعلام بخشودگی‌های مالیاتی جدید بود اما می‌توان گفت تنها بخشودگی که شامل حال یلدای امسال شده، بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه است. براساس این طرح تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی تا شب یلدا، شامل بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت ۱۰۰ درصد خواهند شد و صاحبان آن‌ها می‌توانند در فرصت باقی‌مانده، برای خرید بیمه نامه شخص ثالث خود، بدون احتساب جریمه دیرکرد اقدام کنند.

سود سهام عدالت یلدا؟

«سود سهام عدالت یلدا» دیگر چه صیغه‌ای است؟ جالب اینجاست که همین کلیدواژه در چند روز اخیر یکی از مهمترین کلیدواژه‌های جستجو شده در گوگل فارسی بوده است. چرا؟ شاید به این خاطر که برخلاف معمول سال‌های قبل که دولت‌ها چندان تمایلی برای پرداختن به شب یلدا و چله‌نشینی در فرهنگ ایرنی نداشتند، امسال دولت سیزدهم تمرکز ویژه‌ای روی برگزاری مراسم شب یلدا دارد تا نشان دهد، اوضاع رو بهبود است. واریز سود سهام عدالت هم که همان کلیدواژه بالا در حال جستجو شدن است یکی از اقدامات دولت سیزدهم در شب یلدای 1401 است. به عبارت دیگر می‌شود گفت که سود سهام عدالتی که 29 آذر و 30 آذر به حساب شهروندان واریز می‌شود، صرفا بر اساس همزمانی با شب یلدا، این چنین نام گذاری شده و همان 600 هزار تومان برای دارندگان سهام عدالتِ 532 هزار تومانی است.

پی‌نوشت گزارش:

یلدای ما یا والدین ما؟

جشن یلدا، جشنِ پیروزی زمین و طبیعت بر بدی‌ها و زشتی‌ها و ناامیدی‌هاست. جشنِ نشان دادن فرهنگِ «امید» در میان ساکنانِ فلاتِ تشنه، خشک و سرسختِ ایران است؛ جشنی تاریخی که سالهاست در قالبِ دورهمی‌های خانوادگی، فرصتی برای دیدارها و تکرارها شده است. با این همه ناگفته پیداست که شاید امسال خیلی‌ها ترجیح بدهند دور از هیاهوی خیابان‌ها و بازارها، گوشه‌ای بنشینند و نگران آینده باشند.

تجارت‌نیوز ضمن تقدیم احترام خود به ایرانیان، این جشن مهم و باستانی را به یک یک مخاطبان خود تبریک و شاد باش می‌گوید. ویدئویی که در این بخش خواهید دید، صدای بازار است در شبِ یلدای 1401. به امید دیدار خانواده‌ها با عزیزان‌شان و رفع دوری‌ها و کدورت‌ها چرا که به قولِ محمدعلی جمالزاده، نویسنده ایرانی، «یلدا، شبِ والدین است، شبِ سرشماری جوجه‌ها در آخرین لحظات پاییز». خوشحالیم که در چنین لحظه و شبی در کنارتان هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.