کد مطلب: ۷۹۲۰۹۵

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۱، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز درباره روند پیشبرد اهداف سازمان در راستای دو طرفه کردن بازار سرمایه تاکید کرد که

لزوم حرکت بازار سرمایه به سوی معاملات ۲ طرفه/ آپشن‌ها چه کمکی به معامله‌گران می‌کنند؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری خود در سال 1401، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز درباره روند پیشبرد اهداف سازمان در راستای دو طرفه کردن بازار سرمایه تاکید کرد که بازار سهام از سال 1402 دو طرفه می‌شود. ظرفیتی که پیشتر میثم فدایی مدیرعامل سابق فرابورس و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری خود در سال 1401، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز درباره روند پیشبرد اهداف سازمان در راستای دو طرفه کردن بازار سرمایه تاکید کرد که بازار سهام از سال 1402 دو طرفه می‌شود. ظرفیتی که پیشتر میثم فدایی مدیرعامل سابق فرابورس و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند نیز بر آن تاکید کرده و آن را لازم دانسته بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسفندماه سال 1400، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در گفت‌وگو با روزنامه ایران عنوان کرده بود که متولی بازار سرمایه در حال آماده‌سازی بازار برای دو طرفه کردن معاملات است. با این حال در طول سال 1401، تغییر عینی در وضعیت بازار از حیث معاملات دو طرفه و آپشن‌ها رخ نداد.

این موضوعی بود که تجارت‌نیوز در آخرین نشست خبری رئیس سازمان بورس پیگیر آن شد. عشقی در این باره اظهار کرد: «یکی از نیازهای اصلی بازار سرمایه، دو طرفه شدن بازار است که البته نیازمند زیرساخت‌های قوی است.» وی افزود: «امسال در شرکت فناوری بورس تهران، شرکت مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدامات خوبی در راستای ایجاد این زیرساخت‌ها انجام شد و اکنون در مراحل نهایی خود است.» عشقی اظهار کرد: «اجرایی کردن بحث دو طرفه شدن بازار قطعا یکی از برنامه‌های اصلی سازمان برای سال آینده است.»

وی تاکید کرد:«خوشبختانه کارهای خوبی در مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری انجام شد. این موضوع در مراحل نهایی است. نزدیک به ۱۵ شرکت خدمات دهنده OMS داریم. بنابراین ضرورت‌های زیر ساختی موضوع مذکور فراهم شده است. هماهنگی‌های این موضوع دارد انجام می‌شود، سال آینده عملیاتی کردن آن را پیگیری خواهیم کرد. امیدواریم اوایل سال آینده به جمع بندی برسیم.»

پیشتر نیز میثم فدایی بر همین امر تاکید کرده و در گفت‌وگوی عیدانه با تجارت‌نیوز، مزایای آن را تشریح کرده بود. او با اشاره به اینکه بازار سرمایه مستعد رشد است، تاکید کرده بود: بازار سرمایه در حال حاضر فقط نیازمند یک مورد است که اقدامات خوبی درباره آن انجام شده است؛ آن هم بحث بازار دوطرفه و آپشن‌هاست. در بورس‌های دنیا، بازارها دوطرفه هستند یعنی معامله‌گران هم با بازار در حال رشد سود می‌کنند و هم در زمان کاهش قیمت سهام سود کسب می‌کنند.

وی افزوده بود: در حال حاضر در بازار سرمایه ما هم آپشن‌ها مسیر خوبی را طی کرده‌اند؛ الآن دیگر این گونه نیست که در موقعیت‌هایی که آپشن وجود دارد معامله‌گر فقط از افزایش قیمت‌ها سود کند بلکه با کاهش قیمت هم سود می‌کند.

فدایی بیان کرده بود: بنابراین اگر زیرساخت‌هایی مانند فروش استقراضی، short-selling و آپشن‌ها توسعه یابند، قطعا بازار سرمایه چه در روند صعودی و چه در روند نزولی، می‌تواند یک بازار خوب و پرسود باشد.

ویدئوهای خبری و تحلیلی بیشتر را در صفحه ویدئو مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.