کد مطلب: ۷۷۴۲۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گل یا پوچ ۶۰ هزار میلیارد تومانی بر سر واردات خودرو/ وزیر صمت استیضاح می‌شود؟

واردات خودرو و افزایش تولید؛ این دو وعده اصلی وزیر صمت برای از بین بردن التهاب بازار و تعدیل قیمت خودرو در سال 1401 بود. اما حالا همین بازار رضا فاطمی‌امین را برای بار دوم در لب تیغ استیضاح قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که قرار بود از آبان ماه خودرو های وارداتی در خیابان‌های تهران رؤیت شوند، اما در دو هفته مانده به پایان سال، تنها تعداد محدودی خودروی کیا وارد کشور شده‌اند؛ خودروهایی که البته هنوز به خیابان‌ها نرسیده‌اند و در نمایندگی‌های کوشاخودرو خاک می‌خورند.

با این حال وزارت صمت به بهانه پیش فروش 100 هزار خودرو، کیسه‌ای بزرگ برای جیب مردم دوخته و با ثبت‌نام 120 هزار نفر برای محصولاتی که نه مدل‌شان مشخص است و نه قیمت نهایی‌شان، 60 هزار میلیارد تومان پول در بانک‌ها بلوکه کرده است!

این وزارتخانه گرچه ادعای افزایش تولید خودرو را در سال جاری مطرح می‌کند، اما همچنان تولیدات دو خودروساز دولتی به صورت قطره‌چکانی و با اختلاف فاحشِ قیمت نسبت به بازار عرضه می‌شود.

از سوی دیگر، اسفند ماه سال گذشته وزیر صمت اعلام کرد که نرخ تورم در سال 1401 هر مقدار هم که باشد، به هیچ عنوان تغییری در قیمت خودرو به وجود نمی‌آید.

اما روند فزاینده قیمت‌ها از ابتدای سال، باعث استیضاح رضا فاطمی‌امین در آبان ماه شد. گرچه او با تکرار رویاهای دست‌نیافتنی خود توانست بار دیگر رأی اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند، اما همچنان هزینه‌های مدیریت او بر وزارت صمت در بازار خودرو مشهود است.

هزینه هر روز وزارت فاطمی‌امین برای بازار خودرو

از دهم آبان که فاطمی‌امین به بهارستان رفت تا کنون، قیمت پراید به‌عنوان اقتصادی‌ترین محصول موجود در بازار روزانه یک میلیون تومان افزایش یافت.

یا لاماری که اکنون در محدوده دو میلیارد و 330 میلیون تومان معامله می‌شود، از دهم آبان تا کنون هر روز 10.5 میلیون تومان گران‌تر شده است!

این روند نشان می‌دهد قیمت خودرو نه‌تنها سرعتی چند برابر تورم داشته، بلکه خود دیگر به‌عنوان عاملی برای ایجاد تورم شناخته می‌شود.

120 هزار نفری هم که در بازی گل یا پوچ ۵۰۰ میلیون تومانی وزارت صمت بخت‌آزمائی کرده‌اند، هوش اقتصادی پایینی ندارند، بلکه از حالا سنگرشان را برای تورم انتظاری سال آینده چیده‌اند. سنگری که احتمالاً پناهگاه مستحکمی برای سرمایه‌هایشان باشد.

همین اتفاقات دلیل کافی بوده‌اند تا 16نفر از نمایندگان طرح استیضاح فاطمی‌امین را بار دیگر امضا کنند. اما آیا صرفاً با برکناری یک وزیر شرایط بازارها بهبود می‌یابد و فرد بهتری سرکار می‌آید؟ یا ویرانه‌های اقتصاد باید از پای‌بست درمان شوند؟

برای مطالعه بیشتر به صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.