حجم ویدیو: ۹.۲۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۰ دانلود ویدیو

پیش بینی قیمت دلار در سال آینده / اسکناس آمریکایی همچنان خریدار دارد؟

امسال اوج گرفتن قیمت دلار، هیاهوی زیادی در میان سرمایه‌گذاران خرد به راه انداخت. افراد با نقدینگی کم و زیاد در خیابان فردوسی تهران به دنبال خرید اسکناس آمریکایی بودند تا سرمایه خود را از گزند تورم فزاینده نجات دهند؛ اما آیا سال آینده هم دلار مقصد سرمایه‌گذاری برای صاحبان نقدینگی خواهد بود؟ به گزارش

امسال اوج گرفتن قیمت دلار، هیاهوی زیادی در میان سرمایه‌گذاران خرد به راه انداخت. افراد با نقدینگی کم و زیاد در خیابان فردوسی تهران به دنبال خرید اسکناس آمریکایی بودند تا سرمایه خود را از گزند تورم فزاینده نجات دهند؛ اما آیا سال آینده هم دلار مقصد سرمایه‌گذاری برای صاحبان نقدینگی خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جهش قیمت دلار که از آبان ماه شدت گرفت، این اسکناس آمریکایی را در روزهای پایانی سال به 60 هزار تومان هم رساند. به این ترتیب طی 6 ماه، دلار دست کم 50 درصد بازدهی مثبت به خریداران داده بود.

این روند همراه با دلار، بازارهایی نظیر طلا و سکه را هم داغ کرد و بخشی از سرمایه‌گذاران را به سمت خرید فلزات گرانبها کشاند. با این حال اما هنوز این دلار بود که به بازارهای موازی جهت می‌داد.

بانک مرکزی به عنوان بازارساز طی این مدت تلاش زیادی کرد تا روند صعودی قیمت دلار را به کنترل خود درآورد. با این حال غالب این تلاش‌ها به دلیل آنکه پارامترهای اقتصاد کلان را نادیده می‌گرفت، شکست خورد. دلار حتی توانست با جهش قوی و بدون مانع خود، سبب تغییر رئیس کل بانک مرکزی شود!

به هر روی اما در نهایت بازارساز توانست تا آخرین ماه سال، روند رشد قیمت دلار را به کمک بازوی سیاست خارجی دولت به کنترل خود درآورد تا در هفته پایانی سال، دلار در پله هفتم کانال 40 هزار تومانی نوسان کند.

اما آیا دلار در سال آینده هم همین روند صعودی را در پیش خواهد گرفت و خریداران را به سود خواهد رساند یا این بازار سفته‌بازانه بالاخره به تعادل خواهد رسید تا روندی منطقی را طی کند؟

ویدئوهای بیشتر تجارت‌نیوز را در صفحه ویدئو مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.