کد مطلب: ۵۹۷۱۷۰

چرا قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

چرا قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران بازارهای رمزارز با آن روبرو هستند این است که هر صرافی قیمت متفاوتی را ارائه می‌دهد و این موضوع سبب سردرگمی خریداران می‌شود. عامل بروز این اختلاف، عدم قیمت‌گذاری جهانی، عدم وجود استاندارد و عدم وابستگی ارزهای دیجیتال به ارز فیات می‌باشد.

اگر شما هم جزو علاقمندان بازار ارزهای دیجیتال هستید و در این زمینه فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد تا به امروز متوجه تفاوت قیمت‌ لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در صرافی‌های گوناگون شده‌اید. سوالی که بیشتر تریدرها در رابطه با این موضوع برایشان پیش می‌آید این است که مگر ارزهای دیجیتال مانند ارزهای واقعی یک نرخ واحد ندارند و در همه جا به یک قیمت به فروش نمی‌رسند؟ در این مطلب قصد داریم پاسخ این سوال را با شما در میان بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید.

آشنایی با بازارهای مالی

به طور کلی، بازارهای مالی بازارهایی هستند که در آن‌ها مواردی مانند: سهام، اوراق قرضه، اسناد تجاری و وام‌های رهنی داد و ستد می‌شود و پشتوانه آن‌ها اموال واقعی یا فیزیکی هستند. آشنایی با بازارهای مالی مختلف، مانند بورس و فارکس، این تصور را برای شما ایجاد می‌کند که هیچ‌کدام از این نوع بازارها شرایط ثابت و متعادلی ندارد و در هر لحظه امکان صعود یا نزول آن وجود دارد. قیمت ارزهای دیجیتال نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست و همان‌طور که می‌دانید، نمی‌توان آن را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد.

کسب این دیدگاه، تنها با گذر زمان و به دست آوردن تجربه امکان‌پذیر است. در این مسیر، تنها کسانی سود می‌کنند که شرایط بازار را به درستی درک کنند و تصمیم‌های مالی منطقی بگیرند. تفاوتی که بازار رمزارزها با سایرین دارد این است که به شدت تحت نفوذ اخبار و رسانه‌ها قرار دارد. بنابراین اولین قدم برای تحلیل قیمت‌ها، آشنایی با جو کاری و شرایط بازارهای مالی مختلف خارجی و کریپتوکارنسی می‌باشد.

چرا قیمت‌ها در صرافی‌های گوناگون، متفاوتند؟

همان‌طور که گفتیم، عوامل مختلفی سبب ایجاد تفاوت و عدم ثبات در قیمت ارزهای دیجیتال می‌شوند. در این بخش، قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین دلایل بروز این مسئله را بررسی کنیم.

غیرمتمرکز بودن

اگر دقت کرده باشید، علاوه بر بیت کوین، سایر ارزها نیز در صرافی‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند. بنابراین اختلاف قیمت به نوع رمز ارزها ربطی ندارد، بلکه مربوط به ساختار آن‌ها می‌شود. ارزهای دیجیتال برخلاف فیات (دلار، یورو و…) متمرکز نیستند و ویژگی غیرمتمرکز بودن جزو خاصیت‌های کلیدی و اصلی آن‌ها محسوب می‌شود. منظور از غیرمتمرکز بودن این است که هیچ دولت یا صرافی پشتوانه آن‌ها نیست و به هیچ ارز دیگری هم وابسته نیستند. این عدم وابستگی سبب می‌شود تا قیمت ارزهای دیجیتال بر مبنای دلار مشخص نشود.

عدم وجود استاندارد جهانی

حقیقت این است که در این‌گونه بازارها هیچ‌گونه استاندارد جهانی وجود ندارد و اساس قیمت‌گذاری آن فقط میزان عرضه و تقاضا است. بنابراین موضوع عجیبی نیست که قیمت آن در صرافی‌ها با هم متفاوت باشد. از آنجایی‌که ارزش هیچ یک از رمزارزها طبق استانداردها تعیین نمی‌شود، ممکن است سه صرافی بزرگ جهانی مانند کوین ۳۶۰، کوین دسک و کوین مارکت کپ را بررسی کنید و ببینید که هر یک از آن‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند.

تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در دنیای ارزهای دیجیتال باید به خوبی با آن آشنا باشید، مفهوم عرضه و تقاضا است. در بخش قبلی گفتیم که برای قیمت‌گذاری چنین ارزهایی، هیچ استانداردی وجود ندارد و میزان تقاضای افراد، معیار ارزش هر ارز می‌باشد. شناخت این مفهوم و اجرای آن در روند تغییر قیمت‌ها، می‌تواند در سرمایه‌گذاری درست شما بسیار تاثیرگذار باشد. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین دلایل ارزش بالای فلزهای گران‌بها، عرضه محدود آن‌ها است و معمولا بخشی از قیمت فلزاتی مانند طلا نیز برمبنای سیستم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

در هر بازاری، هرچه تقاضا بیشتر شود و حجم محدودتری از کالا موجود باشد، قیمت نیز به همان میزان افزایش می‌یابد و اگر عرضه زیاد باشد و تقاضا کم، قیمت نیز کاهش پیدا می‌کند. این اصل درباره تمامی ارزهای دیجیتال بسیار پرقدرت صدق می‌کند و یکی از دلایل تفاوت قیمت در صرافی‌های مختلف نیز همین است.

2wedfvb

تعیین قیمت براساس موجودی

معمولا هر صرافی ارزش ارزها را بر مبنای موجودی یا همان نقدینگی خود اعلام می‌کند. از آنجایی‌که تمامی معاملات در یک صرافی صورت نمی‌گیرد، هر یک از آن‌ها براساس معاملات انجام شده و میانگین قیمت‌ها در‌ سایر جاها، قیمت‌گذاری می‌کنند.

مسائل قانونی و محدودیت‌ها

از دیگر مسائلی که بر روی قیمت رمزارزها موثر است و سبب ایجاد اختلاف در صرافی‌های گوناگون می‌شود، مسائل قانونی و مربوط به دولت‌های مختلف است. به عنوان مثال، اگر یک دولت درمورد قوانین دارایی و مالیات، عملکرد سختگیرانه‌ای داشته باشد، در آن جامعه مخفی کردن میزان دقیق دارایی با استفاده از ارزهای دیجیتال، بسیار شایع می‌شود. زمانی که مردم آن کشور رو به خرید رمزارزها بیاورند، مسلما قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ چراکه تقاضا بیشتر شده است.

از طرفی دیگر، اقدامات قانونی مثبت برای یک ارز دیجیتال، مانند رسمی کردن آن‌ها به عنوان یک ارز، می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی ارزش آن‌ها داشته باشد. این در حالی است که ممنوعیت ارزهای دیجیتال از طرف دولت‌ها به هر دلیلی، می‌تواند در روند قیمت‌ها اثرات منفی بگذارد. بنابراین قیمتی که صرافی‌ها ارائه می‌کنند، بستگی به اقدامات دولت‌ها و محدودیت‌های هر منطقه نیز دارد.

برای به دست آوردن قیمت لحظه‌ای و دقیق ارزهای دیجیتال چه کاری باید انجام داد؟

سوالی که وجود دارد این است که باتوجه به عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت‌های ارزهای دیجیتال، چگونه می‌توانیم یک سرمایه‌گذاری پرسود و مطمئن داشته باشیم و چگونه می‌توان قیمت منطقی آن‌ها را به دست آورد؟

اگر می‌خواهید در ایران اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنید، پیشنهاد ما این است که در هر لحظه قیمت‌ها را از سایت صرافی‌های معتبر که برآوردی از نرخ روز ارزهای دیجیتال در معتبرترین سایت‌های جهانی هستند، چک کنید؛ می‌توانید قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را اینجا مشاهده کنید. علاوه بر آن، توجه به موارد زیر نیز تا حدود زیادی در به دست آوردن قیمت رمزارزها موثر هستند.

  • شناخت ارزهای دیجیتال برتر بازار
  • دنبال کردن سلبریتی‌های بازار کریپتوکارنسی
  • دنبال کردن نرخ روز ارزهای فیات و استیبل کوین‌ها

3erfgb 1

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران بازارهای رمزارز با آن روبرو هستند این است که هر صرافی قیمت متفاوتی را ارائه می‌دهد و این موضوع سبب سردرگمی خریداران می‌شود. همان‌طور که گفتیم، عامل بروز این اختلاف، عدم قیمت‌گذاری جهانی، عدم وجود استاندارد و عدم وابستگی ارزهای دیجیتال به ارز فیات می‌باشد. در این مقاله، سعی بر آن داشتیم تا شما را با مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت‌ها در صرافی‌ها آشنا کنیم تا راحت‌تر بتوانید با بهترین قیمت ممکن در این بازار سرمایه‌گذاری نمایید؛ همچنین سعی کردیم تا یک سایت خوب برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به شما معرفی کنیم، امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.