کد مطلب: ۴۷۷۱۶۰

گزارش تجارت‌نیوز از نتیجه یک پژوهش

گرانی، بیشتر از کرونا مانع سفر ایرانی‌ها شد

گرانی، بیشتر از کرونا مانع سفر ایرانی‌ها شد

مهمترین دلیل مردم ایران برای نرفتن به سفر، مشکلات اقتصادی است و نه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا. این نتیجه پژوهش تیم بازاریابی یکی از بزرگترین موسسات خدماتی سفر در ایران است. بر اساس این پژوهش، محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در رده بعد از مشکلات اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت بازار سفر خراب است. تورهای خارجی که تقریبا از بازار گردشگری ایران حذف شده و قیمت تورهای داخلی سر به فلک گذاشته است. قیمت تورهای سه روزه مشهد تا هشت میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد و بهای تورهای کیش تا هفت میلیون و 150 هزار تومان قیمت خورده‌اند.

حداقل قیمت تور سه روزه مشهد بین یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تومان است. تورهای دو روزه یزد هم حداقل یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارند و تور سه روزه شیراز حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

تورهای گردشگری قسطی شدند

تورهای گردشگری مسافر ندارند. محمدحسن کرمانی، رئیس سابق انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به تجارت‌نیوز می‌گوید که آژانس‌های مسافرتی ناچار شده‌اند تورهای خود را قسطی کنند و برای آن اقساط سه ماهه و شش ماهه تعیین کنند اما این راهکار هم جواب نداده است و تقاضای مردم برای سفر با تورهای داخلی تقریبا به صفر رسیده است.

او تاکید می‌کند که مردم امسال به سفر با خودروهای شخصی و اقامت در کمپ و چادرهای مسافرتی رضایت داده‌اند و مقصد سفر آنها به شهرها و تفرجگاه‌های حومه محل اقامت‌شان منحصر شده است.

تخفیف 70 درصدی اقامت در هتل‌های ایران

حالا عمده قیمت تورهای مسافربری به نرخ بالای بلیت‌های هواپیما برمی‌گردد. شرکت‌های هواپیمایی که اغلب زیر بار پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نرفته‌اند، می‌گویند که اوضاع مالی‌شان به شدت وخیم است و اگر بخواهند پروازهایشان را با حداقل مسافر و بلیت‌های ارزان انجام بدهند، توجیه اقتصادی پروازهایشان از بین می‌رود.

در این میان هتل‌ها هم برای جذب مسافر تخفیف‌های سنگینی گذاشته‌اند که گاهی تا 70 درصد می‌رسد. یک هتل چهار ستاره در بلوار کشاورز تهران تا 68 درصد تخفیف برای مسافرانش قائل شده است و یکی از هتل‌های بزرگ تهران تخفیف 45 درصدی برای رزرو اتاق‌هایش قائل شده است.

این تخفیف‌ها به حدی است که بهای یک شب اقامت در هتل‌های تهران تا حدود 140 هزار تومان ریزش داشته است. در مشهد هم هتلی پنج ستاره در خیابان امام رضا تخفیف 61 درصدی برای مسافرانش در نظر گرفته و در شیراز هتل 5 ستاره در خیابان هجرت تخفیف 43 درصدی برای مسافران قائل شده است.

اما گویا این این تمهیدات هیچ‌کدام جواب نداده است و خانواده‌های ایرانی تورهای مسافرتی را از سبد هزینه‌هایشان حذف کرده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی هر خانوار ایرانی تقریبا 2 درصد از سبد مخارجش را به سفر و تفریح اختصاص می‌دهد.

سال 98 میانگین هزینه خانواده های شهری ایران سالانه حدود 47 میلیون تومان بوده است و با این حساب هر خانواده ایرانی به طور میانگین، پارسال حدود 940 هزار تومان برای تفریح خود هزینه کرده است. نتیجه آنکه با قیمت فعلی تورهای داخلی، هزینه سفر برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی گزاف شده است.

سفر خارجی بی‌مسافر شد

وضعیت بازار سفرهای خارجی از این هم خراب‌تر است و محمدحسن کرمانی، رئیس سابق انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به تجارت‌نیوز می‌گوید که با شیوع کرونا مسافران ایرانی حتی در صورت برخورداری از ویزای گردشگری در سایر کشورها پذیرش نمی‌شوند و عمده سفرهای خارجی مربوط به افرادی است که پاسپورت و اقامت کشور دیگر را دارند.

فعالان بازار گردشگری می‌گویند که در حال حاضر فقط ایرلاین‌های قطر و امارات تقاضای سفرهای خارجی ایرانی‌ها را می‌پذیرند و تقریبا به تمام نقاط دنیا پرواز دارند. از بین ایرلاین‌های ایرانی هم تنها هواپیمایی هما به چند مقصد محدود از جمله پاریس، آمستردام، لندن، مادرید و یکی- دو پایتخت دیگر جهان پرواز می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا شاهده تو اجاره خونه موندیم یا باید هرچه داریم بدیم به صاحب خونه یا از گرسنگی بمیریم بچه هام دیگه سو تغذیه گرفتن بخدا قسم یادم نمیاد آخرین بار کی گوشت ومرغ تونستم بخرم ملت بدبختو بیچاره شدن مسافرت پیشکش دلم خون شده دیگه راهی جز خودکشی ندارم چندبار خواستم اینکارو بکنم گفتم خوانواده ام آواره میشن مسعولان ولله قسم نمی‌تونید دوروز فقط دوروز مثل ما زندگی کنید فشار زیاده کمر منو امثال من شکست دیگه تامل این همه رنج را نداریم خداهم که قربون کرمش صدای ما بدبختار و نمیشنوه ای خدا دیگه کارد به استخوان رسیده کی دیگه میخای مارو نجات بدی خدا

    • امیر

      دوست عزیز شما نمیتونی برای خانوادت مرغ کیلویی 20 هزار تومانی تهیه کنی اما میتونی برای اینترنت هزینه کنی. میتونی وقت با ارزشتو که مثل طلاست ساعت ها صرف غر زدن به وضع موجود کنی!!!
      به نظر من شما بیشتر تلاش کن مشکلاتت هم کم کم حل میشه

    • ناشناس

      امیر داداش چه کاری هست بکنم
      اینترنت هم مال اداره است و من هم علاف اداره ماهی دو تومن حقوق میگیرم کار بهتری هم سراغ ندارم

  • ناشناس

    وقتی 2سال پیشارز 4200 رو دادن برای مسافرت تایلند و تور و… فکر همچین روزیو باید می کردن منابع ارزی ما رو در اوج تحریم هدر دادن صرافی هایی رو که در دور قبلی تحریم ها کمک می کردن رو بخاطر تعهد fatf تعطیل کردن حالا موندن با یه بازار قمر در عقرب

  • ناشناس

    علی برکت الله بنویس خلاص