کد مطلب: ۲۴۰۵۳۲

اوراق جدید تسهیلات مسکن چه ویژگی‌هایی دارد؟

اوراق جدید تسهیلات مسکن چه ویژگی‌هایی دارد؟

اخیرا بزرگترین بانک دولتی کشور دست به انتشار اوراق تسهیلات مسکن (تملی) زده است. اما این اوراق چه تفاوتی با اوراق تسهیلات بانک مسکن دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا بزرگترین بانک دولتی کشور دست به انتشار اوراق تسهیلات مسکن (تملی) زده است. اما این اوراق چه تفاوتی با اوراق تسهیلات بانک مسکن دارد؟

تفاوت‌های اوراق تسهیلات بانک ملی و اوراق تسهیلات بانک مسکن

1- سقف سنی وام

تفاوت اول آنها حذف سقف سنی وام است. برابر مقررات فعلی بانک مسکن، تسهیلات از محل اوراق صرفا به املاک تا ۲۰ سال ساخت از تاریخ صدور پروانه ساختمانی پرداخت می‌شود و املاک ۲۰ تا ۲۵ ساله نیز می‌توانند حداکثر ۳۵ میلیون تومان وام از محل اوراق دریافت کنند. اما املاک بیش از ۲۵ سال هرگز امکان برخورداری از وام بانک مسکن را ندارند. این در حالی است که بانک ملی سقف سنی آپارتمان برای استفاده از وام بدون سپرده را حذف کرده و این نوع وام مسکن صرفا بر این اساس که رقم آن تکافوی حداکثر ۸۰ درصد از ارزش نهایی ملک را داشته باشد، پرداخت می‌شود.

2- دسترسی به تسهیلات

تفاوت دوم آنها «دسترسی به تسهیلات» است. بانک مسکن به منظور ایجاد محافظ قیمتی برای اوراق مسکن، دو اهرم را طراحی کرده که یکی از آنها ممنوعیت مبادله اوراق تا چهار ماه پس از خرید و دیگری تعیین سقف روزانه خرید تا ۲۴۰ فقره اوراق است. اما بانک ملی فعلا چنین ابزارهایی را به‌کار نگرفته و خرید و فروش اوراق با هر تعداد و بلافاصله پس از خرید، ممکن و میسر است و این موضوع نگرانی درباره موج‌سواری روی قیمت اوراق «تملی» در ماه‌های آینده را بیشتر می‌کند.

3- سقف مبلغ وام

سومین تفاوت آنها «سقف وام» است. میزان جعاله بانک ملی نصف بانک مسکن بوده و تسهیلات بدون سپرده و بدون اوراق ۱۰ میلیون تومانی نیز صرفا به بانک مسکن اختصاص دارد.

4- مدت بازپرداخت وام

تفاوت چهارم آنها «مدت بازپرداخت وام» است. سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در هر دو مدل ۱۲ ساله و با سود 17.5 درصد تعیین شده است، اما مدت بازپرداخت جعاله بانک مسکن ۵ ساله و مدت بازپرداخت جعاله بانک ملی ۳ ساله است.

5- میزان اوراق متعلقه به صاحب حساب

تفاوت پنجم آنها در میزان اوراق تعلق گرفته به حساب‌های ممتاز بانک مسکن در مقایسه با حساب‌های طرح مسکن بانک ملی است. در مدل بانک ملی پس از یک سال معادل ریالی یک برابر موجودی تا سقف ۳۸ میلیون تومان اوراق به دارنده حساب تعلق می‌گیرد اما در بانک مسکن پس از گذشت یک سال معادل ریالی ۲۷ درصد از میزان سپرده، اوراق پرداخت خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.