کد مطلب: ۳۴۰۵۴۵

رئیس مجمع واردات در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا مناطق آزاد از ثبت سفارش واردات معاف شد؟

چرا مناطق آزاد از ثبت سفارش واردات معاف شد؟

رئیس مجمع واردات می‌گوید: معافیت ثبت سفارش واردات سه هزار کالا در مناطق آزاد نفعی برای توسعه زنجیره تولید و اقتصاد کشور ندارد. به نظر می‌رسد هدف از این اقدام عدم ارائه ارز دولتی به برخی فعالان است. دولت با این اقدام رسما اعلام کرده که افراد هر کالایی را به هر نحوی می‌توانند وارد کشور کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری خود اعلام کرد که ثبت سفارش واردات سه هزار کالا در مناطق آزاد معاف شد . هرچند که هنوز از جزئیات بیشتر آن خبری منتشر نشده اما فعالان اقتصادی بر این باورند که این دستورالعمل دارای ابهاماتی است؛ چرا که تعداد بنگاه‌های صنعتی فعال در مناطق آزاد برای استفاده از سه هزار کالا محدود هستند. همچنین عده‌ دیگری معتقدند که در چند سال اخیر مناطق آزاد از رویکرد و اهداف اصلی خود دور شده‌اند و ممکن است دولت با این اقدام مناطق آزاد را به رسالت اصلی‌ خود که همان افزایش واحدهای صنعتی و تولیدی کالای باکیفیت ایرانی است، نزدیک کنند.

در همین حال رئیس مجمع واردات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معافیت ثبت سفارش واردات سه هزار کالا در مناطق آزاد چه تاثیری در وضعیت اقتصاد کشور خواهد داشت؟ به تجارت‌نیوز گفت: در گذشته هم این نوع کالاها بدون اعمال برخی اقدامات گمرکی وارد مناطق آزاد می‌شد. معافیت ثبت سفارش واردات سه هزار قلم کالا در مناطق آزاد دارای برخی ابهامات است. هنوز مشخص نیست این نوع کالاها جهت توسعه زنجیره تولید وارد مناطق آزاد شده یا هدف از ورود آن جنبه دیگری دارد.

علیرضا مناقبی در ادامه اضافه کرد: چنانچه معافیت ثبت سفارش واردات سه هزار قلم کالا برای توسعه زنجیره تولید باشد، باید اشاره کرد که در مناطق آزاد کارخانه‌های زیادی برای تولید کالا وجود ندارد، در چند سال اخیر مناطق آزاد از رویکرد و اهداف اصلی خود دور شده‌اند، این مناطق بیشتر پایگاه کالاهای وارداتی هستند، به‌طوری که کالا در این مناطق از کشورهای خارجی وارد و به نحو دیگر خارج می‌شود.

او افزود: هدف از بخشنامه اخیر مشخص نیست. مگر اینکه افراد بخواهند مناطق آزاد را به رسالت اصلی‌ خود که همان افزایش واحدهای صنعتی و تولیدی کالای باکیفیت ایرانی است، نزدیک کنند.

معافیت ثبت سفارش واردات در مناطق آزاد

رئیس مجمع واردات می‌گوید: چنانچه معافیت ثبت سفارش واردات سه هزار قلم کالا برای توسعه زنجیره تولید باشد، باید اشاره کرد که در مناطق آزاد کارخانه‌های زیادی برای تولید کالا وجود ندارد.

معافیت ثبت سفارش واردات برای اقتصاد نفعی ندارد

به گفته مناقبی، در گذشته برای واردات کالا به مناطق آزاد ثبت سفارش انجام نمی‌گرفت و در بحران‌های اخیر بخشنامه‌ای‌ برای این مناطق جهت اعمال ثبت سفارش ارسال شد و این موضوع در حالی است که روز گذشته مجددا، ثبت سفارش برای واردات برخی کالاها ممنوع شد.

این فعال اقتصادی گفت: معافیت ثبت سفارش واردات سه هزار کالا در مناطق آزاد نفعی برای توسعه زنجیره تولید و اقتصاد کشور ندارد. به نظر می‌رسد هدف از این اقدام عدم ارائه ارز دولتی به برخی فعالان است و دولت با این اقدام رسما اعلام کرده که افراد هر کالایی را به هر نحوی می‌توانند وارد کشور کنند. امروز مناطق آزاد کالاهایش را از سوی سرزمین مادری تامین می‌کند، حالا چطور می‌شود که افراد تصمیم می‌گیرند ورود کالا به این مناطق بدون ثبت سفارش انجام شود؟

مناقبی با اشاره به بخشنامه کالای دست دوم از سوی دولت گفت: دولت در یک بازه زمانی نسبت به ورود کالای دست دوم برای تامین کالاهای موجود در بازار تاکید کرد، از طرفی امروز اعلام کرده‌اند ورود کالاهای دست دوم شامل تمامی کالاها نمی‌شود، بلکه در این مسیر کالاهایی وارد می‌شود که مورد تایید وزارت صمت است، چنین تدابیری به معنای رانت است که امیدواریم نسبت به این تصمیم‌گیری‌ها عجولانه رفتار نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.