کد مطلب: ۳۴۰۲۴۱

معافیت ثبت سفارش واردات ٣هزار کالا در مناطق آزاد

معافیت ثبت سفارش واردات ٣هزار کالا در مناطق آزاد

مرتضی بانک با بیان اینکه تاکنون ٨٠میلیون دلار به ثبت سفارش کالا تخصیص داده شده، گفت: ورود ٣هزار و ٢٠٠ قلم کالا از ثبت سفارش در مناطق آزاد معاف شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری با بیان اینکه پس از تحولات اقتصادی سال اخیر واردات کالا در مناطق آزاد هم شامل مقررات ثبت سفارش شد، گفت: فرایند ثبت سفارش به صورت آنلاین در ۶٠ساعت انجام می‌شود و به سیستم ثبت سفارش وزارت صمت و بانک مرکزی متصل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان ثبت سفارش درخواست شده و چه میزان تخصیص داده شده است، گفت: دو میلیارد و ۴٠٠میلیون دلار ثبت سفارش شده است که برای ٨٠میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.

بانک با بیان اینکه در مذاکراتی قرار بر این شده است که ٣٠٠میلیون دلار تا ۴ماه آخر سال برای ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد در نظر گرفته شود، ادامه داد: ثبت سفارش برخی از کالاهای اساسی در مناطق آزاد حذف شد که این موضوع می‌تواند در تامین مواد اولیه بسیار موثر باشد.

دبیر شورای مناطق آزاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد کالا از ثبت سفارش معاف شده‌اند، گفت: ٣هزار و ٢٠٠کالا از ثبت سفارش در مناطق آزاد معاف شده‌اند.

بانک با بیان اینکه تا قبل از تحولات اقتصادی سال جاری مناطق آزاد از مقررات ثبت سفارش معاف بودند گفت: با اعمال مقررات جدید از این پس تمام واردات کالا به محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم مشمول ثبت سفارش می‌شوند که برای انجام سریع این فرآیند سامانه آنلاین ثبت سفارش را در نظر گرفته‌ایم که همان طور که گفتم در کمتر از 60 ساعت برآیند ثبت سفارش انجام خواهدشد.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ کشوری مانند ایران تحریم‌های بین المللی به این شدت اعمال نشده است، گفت: در حال حاضر هر شرکتی که با یک طرف ایرانی همکار شود به سرعت سراغ آن شرکت خارجی می‌روند و محدودیت‌هایی برای آن ایجاد می‌کنند تا نتواند به همکاری با طرف ایران ادامه دهد. بنابراین هر چند تاکنون اعمال این تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی در میزان صادرات کالا از مناطق آزاد نداشته است اما ادامه این روند مشکلاتی را برای مناطق آزاد هم ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه برای ایجاد بهبود اقتصادی پس از مشکلاتی که اخیرا به وجود آمد واردات ارز و طلا به کشور آزاد شد، گفت: اقدام بعدی که برای بهبود و ترمیم شرایط اقتصادی انجام شد این بود که بتوانیم ارز سرگردان را از طرق مختلف به کشور جذب کنیم که از طریق واردات کالاهای مواد اولیه و قطعات این اقدام انجام اشد و واردات این کالاها از ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معاف شدند.

بانک افزود: بنابراین بخشی از ارزهای سرگردان خارجی از این طریق وارد کشور شدند و از سوی دیگر محل دپوی کالا از کشورهای اطراف ایران به انبارهای مناطق آزاد منتقل شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره تغییر برخی از شرایط و ضوابط صادرات کالا اظهار کرد: در مقطعی صادرات کالا از مناطق آزاد با محدودیت‌هایی مواجه شد چرا که هنوز برخی از تصمیمات مبهم بود اما در نهایت تصمیم گرفته شد که هر نوع کالایی که مواد اولیه آن در منطقه تولید می‌شود یا مواد اولیه آن وارداتی است هیچ محدودیتی در صادرات نداشته باشد و همچنین اگر بخشی از مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می شود به همان نسبت صادرات داشته باشیم.

بانک همچنین با اشاره به تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی مانند کالاهای بهداشتی و خوراکی گفت: با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی تفاهماتی انجام شده مبنی بر اینکه اگر نیاز به واردات کالای اساسی وجود دارد با تامین ارز از سوی این وزارتخانه‌ها هر چه سریعتر نسبت به واردات آن از مناطق آزاد اقدام کنیم.

اشتغالزایی مناطق آزاد برای 176 هزار نفر

دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی مناطق گفت: در حال حاضر 530 واحد تولیدی صنعتی در مناطق آزاد وجود دارد که با احتساب 498 واحد خدماتی در مجموع 176 هزار اشتغال برای مردم این منطقه ایجاد شده است.

بانک همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی اظهار کرد: از سال 92 تا شش ماهه سال 97 حدود 28 هزار میلیارد تومان و 18 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی در مناطق ویژه اقتصادی انجام شدها است.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد گفت:‌ در مدت حدود 5 سال 3.5 میلیارد دلار مجوز برای قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است که یک میلیارد و 273 میلیون دلار آن محقق شده است.

بانک همچنین درباره میزان واردات و صادرات گفت: در پنج سال گذشته میزان واردات چیزی حدود 28 میلیارد دلار و میزان صادرات 99 میلیارد دلار بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره میزان درآمدهای مناطق در پنج سال گذشته گفت: در حدود پنج سال گذشته میزان درآمد مناطق آزاد 10 هزار میلیارد تومان بوده است که از این رقم 8300 میلیارد آن صرف شده و مابقی این ارقام در بخش‌های اسرمایه‌ای هزینه‌ شدها ست.

نرخ بیکاری مناطق آزاد 5 درصد کمتر از متوسط کشور است

وی در پاسخ به سوالی مبنی برمیزان نرخ بیکاری در مناطق آزاد گفت: خوشبختانه نرخ بیکاری در مناطق آزاد از متوسط نرخ بیکاری در کشور 5 درصد کمتر است و در قشم نرخ بیکاری 6.5 درصد در ارس 8.5 درصد و در منطقه ای مانند کیش با مشکل بیکاری مواجه نیستیم.

بانک با بیان اینکه میزان صادرات اقلام تولیدی در مناطق آزاد از سال 92 تاکنون سه میلیارد و 600 میلیون دلار به خارج از کشور بوده است، گفت: همچنین میزان کالاهای تولیدی در مناطق آزاد به داخل سرزمین اصلی چیزی حدود سه میلیارد و 122 میلیون دلار بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه دیگر کسی مدعی قاچاق از مناطق آزاد نیست گفت: میزان واردات در مناطق آزاد مشخص است و کالای همراه مسافر در پنج سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار بوده و در بازه زمانی پنج سال گذشته 51 میلیون گردشگر در این مناطق داشته‌ایم که اگر برای هر مسافر 80 دلار کالای همراه در نظر بگیریم چیزی حدود 4 میلیارد دلار می‌شود بنابراین اعداد و ارقام نشان می‌دهد که قاچاق از مناطق آزاد صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: کسانی که صحبت از قاچاق در مناطق آزاد می‌کردند بحث‌های انحرافی ایجاد کرده بودند و در واقع همان افراد کسانی بودند که می‌خواستند قاچاق انجام دهند.

بانک ادامه داد: چیزی حدود هشت هزار کیلومتر نوار مرزی در کشورمان وجود دارد که 200 کیلومتر آن در مناطق آزاد است که تمام دستگاه‌ها در این مرز از جمله گمرک، نیروی انتظامی و … حضور دارند حال اینکه آیا در مابقی مرزهای کشور هیچ نهادی هم در آنها نظارت ندارند قاچاقی انجام نمی‌شود معتقدم اینکه گفته می‌شود در مناطق آزاد قاچاق وجود ارد آدرس غلط دادن بعضی از افراد است و امروز به جز صدا و سیما که اصرار دارد که قاچاق از مبادی مناطق آزاد انجام می‌شود هیچ نهادی مدعی انجام قاچاق از مناطق آزاد نیست.

بانک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امسال برای اولین بار است که ردیف بودجه برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است، گفت: طبق آنچه که شورای نگهبان سال گذشته اعلام کرد بودجه مناطق آزاد جزو بودجه‌های شرکتی در مجموعه قانون برنامه وبودجه دولت ثبت شده است که امسال بخشی از آن در قانون بودجه آمده‌ است.

وی همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: از سال 92 تا 96 ، 25 هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که 23 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است همچنین 9 میلیارد و 600 میلیون دلار قرارداد خارجی به امضا رسیده که از این رقم یک میلیارد و 250 میلیون دلار آن محقق شده است.

بانک در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پس از خروج آمریکا از برجام انصراف از قراردادها داشته‌ایم، گفت: هیچ موضوع انصراف سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اجرای قراردادها به ما اعلام نشده است.

وی همچنین با اشاره به حمایت از فعالان بخش خصوصی در مناطق آزاد گفت: صندوق حمایت و ضمانت نهایی شده است و با سرمایه اولیه 50 ملیارد تومانی تاسیس شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با عضویت در این صندوق‌ها فعالیت خود را شروع کنند و از طریق این صندوق تسهیلات به فعالان اقتصادی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سامانه یکپارچه سازی برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده تا به سرعت روند فعالیت ‌های اداری برای سرمایه‌گذاران انجام شود.

بانک با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش مناطق آزاد برای بانکرینگ اظهار کرد: برای مناطق آزاد 500 هزار تن بانکرینگ پیش بینی شده بود اما تاکنون 50 هزار تن آن محقق شده است و قرار بر این است که با تعاملات بیشتر با وزارت نفت سرعت سرمایه‌گذاری در بخش بانکرینگ را افزایش دهیم.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.