کد مطلب: ۸۹۱۴۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پلاک رُند خودرو منبع درآمد دولت می‌شود؟/ ۴.۵ میلیون پلاک رند آماده فروش

پلاک رُند خودرو منبع درآمد دولت می‌شود؟/ 4.5 میلیون پلاک رند آماده فروش

مسئولان انتظامی و دولت همواره موضوع پلاک‌های رُند و قرارگیری آن روی خودروهای لوکس را تکذیب می‌کنند؛ اما اکنون گویا قرار است این پلاک‌ها به منبع جدید درآمدی دولت تبدیل شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر چند وقت یک بار عکس‌هایی از خودروهای لوکس و لاکچری در خیابان‌های کشور منتشر می‌شود که برخی از آن‌ها دارای پلاک رُند هستند. نیروی انتظامی به‌عنوان نهاد ناظر و صادرکننده پلاک‌های انتظامی خودروها، همواره وجود چنین موضوعی را تکذیب می‌کند.

موضوع پلاک‌های رند تا حدی بود که در سال 1400 علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس، گفت: در پلاک‌های قدیمی که به مالکان جدید اختصاص می‌یابد یا در پلاک‌های جدیدی که به خودروهای نوشماره تخصیص داده می‌شود، دیگر شماره رند وجود ندارد و حتی درصورت وجود آن، به صورت سیستمی از سامانه شماره‌گذاری حذف می‌شوند.

بنابراین پلاک‌هایی با چهار یا پنج شماره تکراری به صورت سیستمی از سامانه حذف می‌شوند و نصب پلاک رند خودروهای دیگر روی خودروهای لوکس یا لاکچری، کاملا خلاف قانون است.

4.5 میلیون پلاک رند به فروش گذاشته می‌شود!

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، در گفتگو با تسنیم و با اشاره به اینکه از نظر پلیس، پلاک رُند باید چهار یا پنج رقم تکراری داشته باشد، اظهار کرد: 4.5 میلیون پلاک انتظامی رند وجود دارد که پلیس آن‌ها را جمع‌آوری و توقیف کرده است.

وی با بیان اینکه پلاک‌های رُند به این دلیل توقیف شده‌اند که از خرید و فروش آنها جلوگیری شود، افزود: به دولت پیشنهاد داده‌ایم که امکان فروش پلاک‌های رُند مانند شماره تلفن‌های رند وجود داشته باشد تا افرادی که تمایل دارند، هزینه آن را بپردازند و صاحب این پلاک‌ها شوند.

او با بیان اینکه قرار است تا پول خرید و فروش پلاک‌های رُند به خزانه دولت واریز شود، تصریح کرد: معاونت حقوقی پلیس، پیشنهاد این طرح را به دولت داده است تا دولت در صورت موافقت، این طرح را در قالب لایحه به مجلس  ارائه دهد تا خرید و فروش این پلاک‌ها قانونی شود.

الگوبرداری از امارات و دیگر کشورها در تجمل‌گرایی

فروش پلاک رند با اعداد تکراری در اکثر کشورها همانند امارات، امر مرسومی است. کشورهایی که خودروهای لوکس و فوق لاکچری را در ابعاد گسترده وارد کرده‌اند و افراد مرفه جامعه، نمی‌توانند دارایی خود را به رخ بکشند، با خرید پلاک‌های رندی که گاهی اوقات، چند برابر قیمت خودرو به فروش می‌روند، سعی در خاص نشان دادن خودروی لوکس‌شان دارند.

زمانی که در ایران، واردات خودروهای بالاتر از 20 هزار یورو را ممنوع اعلام می‌کنند و همواره بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس تأکید می‌شود، چه لزومی برای خرید و فروش پلاک رند وجود دارد؟

جدای از اینکه فروش پلاک رند توسط نیروی انتظامی از لحاظ فرهنگی نیز کار درستی نیست، در صورتی که این طرح تصویب شده و به صورت رسمی به اجرا در آید، عایدی فروش 4.5 میلیون پلاک رند در ابتدا به جیب دولت خواهد رفت؛ اما پس از مدت کوتاهی که تمام پلاک‌های رند به فروش رفت، زمینه جدیدی برای دلال‌بازی و اعلام قیمت‌های نجومی برای پلاک‌های خاص را فراهم می‌کند.

گران‌ترین پلاک جهان

برای مثال گران‌ترین پلاک رندی که اخیراً در آمریکا به فروش گذاشته شد، دارای تنها دو حرف M بود که قیمت بسیار عجیبی داشت. پلاک‌های دو حرفی در آمریکا از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و ارزش این پلاک نیز 24 میلیون و 300 هزار دلار برآورد شده است. با نرخ فعلی تبدیل دلار به ریال، قیمت این پلاک به 1215 میلیارد تومان می‌رسد!

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.