کد مطلب: ۸۹۳۵۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اسقاط خودرو ۸۰ درصد کاهش یافت/ سود خودروسازان از تردد خودروهای فرسوده

اسقاط خودرو 80 درصد کاهش یافت/ سود خودروسازان از تردد خودروهای فرسوده

از ابتدای سال جاری میزان اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود؛ اما در سه ماه اخیر، میزان اسقاط تا 80 درصد کاهش یافت. موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه در نفع خودروسازان دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسقاط خودروهای فرسوده جهت کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت امری اجتناب‌ناپذیر است. در سال‌های گذشته میزان اسقاط این خودروها به دلیل مشکلات به وجود آمده در بخش تولید و عرضه خودروهای صفر کیلومتر، کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد بود. برای مثال در سال 1398 تنها 7000 دستگاه، در سال 1399 حدود 13 هزار دستگاه و در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 28 هزار دستگاه و 30 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد.

با توجه به رشد عجیبی که میزان اسقاط خودروهای فرسوده از ابتدای سال تجربه کرده بود، تنها در شش ماهه ابتدای امسال به اندازه کل سال گذشته خودرو اسقاط شد و انتظار می‌رفت با افزایش سرعت تا انتهای سال، این رقم به 100 هزار دستگاه برسد؛ اما این امر عملاً اتفاق نخواهد افتاد، چرا که در سه ماهه گذشته میزان اسقاط خودروهای فرسوده تا 80 درصد افت داشته است.

تأخیر 8ماهه دولت در تصویب آیین‌نامه سامان‌دهی صنعت خودرو!

محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: قانون سامان‌دهی صنعت خودرو در تاریخ 10 بهمن 1401 لازم‌الاجرا شده و طبق آن، دولت سه ماه فرصت داشت تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. بنابراین تا 10 اردیبهشت 1402 دولت فرصت تصویب این آیین‌نامه را داشت که حدود هشت ماه از این زمان می‌گذرد و هنوز هم خبری از تصویب آن نیست.

وی در مورد دلیل کاهش اسقاط خودرو توضیح داد: از شهریور سال جاری، این خبر به بیرون از کمیسیون زیربنایی دولت درز کرده که قرار است در آیین‌نامه فوق، جدول معادل‌سازی جدید تصویب شود. در جدول جدید، گواهی اسقاط با توجه به سن خودرو تصویب شده که به این معنی است، هرچه سن خودرو کمتر باشد تعداد گواهی اسقاط صادر شده برای آن بیشتر خواهد بود. بر اساس این خبر مالکان خودروهای فرسوده و مراکز اسقاط تا زمان تصویب این آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده جلوگیری کردند. بنابراین از شهریور ماه تا حال حاضر، آمار اسقاط بین 70 تا 80 درصد کاهش داشته است.

مشهدی‌شریف ادامه داد: اگر این آیین‌نامه در هفته جاری یا هفته آینده تصویب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شود، روند اسقاط دوباره افزایشی می‌شود. البته که گره این آیین‌نامه در دستان سازمان حمایت است؛ تا زمانی که سازمان حمایت قیمت گواهی اسقاط را مشخص نکند، خرید و فروش آن متوقف خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود اگر تا هفته آینده هیئت دولت این آیین‌نامه را به تصویب برساند و سازمان حمایت نیز قیمت گواهی اسقاط را تعیین کند، احتمالاً حدود 30 هزار الی 40 هزار دستگاه خودرو فرسوده دیگر اسقاط شود.

رانت خودروساز دلیل تأخیر 8ماهه دولت در تصویب آیین‌نامه؟

در حال حاضر قیمت گواهی اسقاط برای خودروهای بنزینی 35 میلیون تومان و برای خودروهای دیزلی 55 میلیون تومان تعیین شده است.

 خودروساز به ازای تولید هر چهار دستگاه خودروی جدید، باید یک گواهی اسقاط صادر کند یا 1.5 درصد از قیمت محصول تولیدشده را به خزانه دولت واریز کند. قیمت کارخانه اغلب محصولات داخلی در محدوده 400 میلیون تومان است که 1.5 درصد آن شش میلیون تومان خواهد بود. بنابراین به ازای هر چهار دستگاه، 24 میلیون تومان به عنوان گواهی اسقاط خودرو به دولت پرداخت می‌کند که 11 میلیون تومان پایین‌تر از آیین‌نامه جدید است. در نتیجه تصویب نشدن آیین‌نامه سامان‌دهی صنعت خودرو نزدیک به سه میلیون تومان در هر خودروی تولیدی به نفع خودروساز خواهد بود.

بر این اساس شاید گره معمای کاهش اسقاط خودرو همین جا باز شود. یعنی دقیقاً در مصوبه‌ای که قرار بود به نفع مردم و محیط‌زیست باشد، اما در نهایت منافع خودروسازان را تأمین کرد. 

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.