فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۵۲۴

«تجارت‌نیوز» در گفت‌وگو با عماد جعفری، کارشناس صنعت خودروسازی، بررسی کرد:

وزیر پیشنهادی صمت منجی بازار خودرو می‌شود؟/ اتابک؛ گزینه‌ای غیرخودرویی

وزیر پیشنهادی صمت منجی بازار خودرو می‌شود؟/ اتابک؛ گزینه‌ای غیرخودرویی

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، روز گذشته فهرست پیشنهادی کابینه خود را برای اخذ به مجلس ارائه داد که نام محمد اتابک به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت مطرح است. اما آیا او می‌تواند منجی بازار نابسامان خودرو باشد؟

به گزارش تجارت نیوز،

سید محمد اتابک به عنوان اولین گزینه وزارت صمت دولت چهاردهم، صبح روز گذشته جهت دریافت رأی اعتماد از سوی پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی سابقه مدیریتی در شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی و همچنین سابقه مدیریتی در وزارت نیرو را در کارنامه خود دارد.

اتابک مدرک تحصیلی مهندسی عمران را از دانشگاه میشیگان آمریکا دارد و پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود. با این حال سابقه خودرویی چندانی در رزومه او به چشم نمی‌خورد.

روند بازار خودرو با ریاست محمد اتابکی بر وزیر صمت

در رابطه با اینکه آیا گزینه پیشنهادی وزارت صمت می‌تواند منجی بازار خودرو باشد یا خیر؟ عمادالدین جعفری، کارشناس صنعت خودروسازی، به تجارت‌نیوز گفت: واقعیت ماجرا این است که من شناخت چندانی نسبت به آقای اتابک ندارم؛ اما نکته مهم‌تر از آن‌که چه کسی بر مسند وزارت صمت می‌نشیند، این است که آن شخص قرار است چه کاری  انجام دهد. برای مثال هرچند عباس علی‌آبادی رزومه صنعتی خوبی در مپنا داشت، اما واقعیت این است که قصد داشت کشور را به سمت استفاده از خودروهای برقی ببرد؛ اما اگر قرار باشد که دولتمردان در دوران فعالیت خود اقدامی کنند که ادامه‌دار باشد و با تغییر آن‌ها، فعالیت‌های وزیر قبلی قابل دفاع باشد و وزیر جدید نیز به همان مسیر ادامه دهد، نیاز است تا مطالعاتی انجام شود. 

وی ادامه داد: اینکه روی موضوع خاصی تأکید و رفتار می‌کنند، آسیب‌زننده است. آقای علی‌آبادی می‌توانست همانند خودروهای برقی، تعرفه خودروهای هیبریدی را هم در دوران وزارت خود کاهش دهد تا با توجه به کمبود برق در کشور، به جای اینکه بازار خودرو از خودروهای برقی چینی پر شود، خودروهای کم‌مصرف هیبریدی و پلاگین هیبریدی با تعرفه پایین وارد کشور می‌شد، وضعیت تا حدودی درست می‌شد.

او افزود: فرقی ندارد وزیر صمت چه کسی باشد؛ وزارت‌خانه زمانی درست می‌شود که برخی افرادی که از دوره فاطمی‌امین وارد آن شدند و همچنان به کاسبی‌های خود در زمان علی‌آبادی هم ادامه می‌دهند، کنار گذاشته شوند. اگر قرار باشد وزارت صمت یک وزارت‌خانه موفقی باشد، اولاً وزیر آن باید جوان و دوماً به صنعت خودرو اشراف داشته باشد. صرفاً با تولید یا صرفاً با واردات، وضعیت بهتر نمی‌شود و وزیر صمت باید همه جوانب را درنظر بگیرد و همچنین نیاز بازار را بررسی کند. 

این کارشناس بازار خودرو گفت: برای مثال فاطمی‌امین در زمانی که وزیر صمت بود، اظهار می‌کرد که دستور می‌دهم تولید افزایش پیدا کند! افزایش تولید نیاز به یک زنجیره تأمین درست و کارآمد دارد، در حالی که زنجیره تأمین صنعت خودروسازی ایران ایراداتی دارد. از سوی دیگر افزایش تولید با کدام قطعه قابل دست‌یابی است؟

وزرای سالخوره در رأس دولت چهاردهم

جعفری اظهار کرد: وزیری که روی کار می‌آید باید در همه حوزه‌های این وزارت‌خانه، یعنی فولاد، معدن، صنعت خودرو و دیگر صنایع اشراف و خلاقیت داشته باشد؛ نه اینکه قبلاً نام وزارت‌خانه را شنیده یا برای مثال در فلان شرکت فولادی فعالیت کرده باشد. یا اینکه اگر وزیر مربوطه به تمامی حوزه‌های گفته شده اشراف ندارد، می‌تواند وزارت‌خانه را طبقه‌بندی کرده و برای هر حوزه یک نماینده متخصص انتخاب کند تا بتواند صنایع را از بحران فعلی خارج کند.

وی در نهایت گفت: اتابکی در صنعت خودروسازی چندان شناخته‌شده نیست و نمی‌توان از رویکرد آن در قبال صنعت خودروسازی به صورت کامل اظهار نظر کرد. واقعیت ماجرا این است که افراد پیشنهادی دولت چهاردهم، غالباً افراد سالخورده‌ای هستند که به نظر می‌رسد از گروه‌های دوستی آقای پزشکیان بیرون آمده‌اند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.