کد مطلب: ۸۰۹۲۰۰

در پنل گزارشی از سرمایه‌گذاری اکوسیستم در نمایشگاه اینوتکس مطرح شد:

۲۸ شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری جمعی تامین مالی شدند/ اعتماد ۱۲۸ میلیارد تومانی مردم به کرادفاندینگ

۲۸ شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری جمعی تامین مالی شدند/ اعتماد ۱۲۸ میلیارد تومانی مردم به کرادفاندینگ

علی عمیدی، مدیرعامل کارن کراد گفت: «ورودی بازار کرادفاندینگ تاکنون ۱۲۸ میلیارد تومان بوده است. این عدد حتی بیشتر از تامین مالی بعضی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی عمیدی، مدیرعامل «کارن کراد»، یعنی سامانه سرمایه‌گذاری کرادفاندینگ، در پنل «گزارشی از سرمایه‌گذاری اکوسیستم» که در نمایشگاه اینوتکس 2023 برگزار شد، گفت: «تا پیش از سال ۹۷ چیزی به مفهوم کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی وجود نداشت.»

او گفت: «در سال گذشته در حوزه کرادفاندینگ اتفاقات بزرگی افتاد که تا پیش از این به این جدیت نبود. اما اکنون به قدری پیشرفت کرده است که در سال گذشته ما حدود ۲۸ شرکت دانش‌بنیان را از این طریق تامین مالی کردیم.»

عمیدی پیرامون‌ مفهوم کرادفاندینگ نیز بیان کرد: «کرادفاندینگ در واقع نوعی تامین مالی جمعی است. یعنی سرمایه مردم در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد. سپس شرکت با آن سرمایه کار کرده، محصولی را عرضه یا خدمتی را ارائه می‌کند. در نهایت هم ظرف یک‌سال آینده تسویه حساب خواهد کرد.»

به گفته عمیدی یکی‌ از تفاوت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر با سرمایه‌گذاری جمعی در میزان تاب آوری در تسویه حساب است. یک شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر قادر است ۵ تا ۱۰ سال کنار شما باشد. اما با کرادفاندینگ‌ شرکت شما می‌تواند ظرف یک‌سال به تولید محصول رسیده و تسویه حساب کند.

نکول زیر یک درصدی شرکت‌های تحت حمایت

مدیرعامل کارن‌ کراد با اشاره به اینکه نرخ نکول بیشتر این شرکت‌ها زیر یک درصد است، گفت: «این عدد فوق‌العاده است و نشان می‌دهد که می‌شود به این بازار اعتماد کرد.»

او ادامه داد: «فقط یکی از طرح‌های کارن‌کراد در این زمینه نکول شده که آن هم اصل سرمایه نیست. همچین حدود ۱۷ طرح از این ۲۸ طرح تسویه شده است.»

عمیدی پیرامون عدد ورودی این سرمایه گفت: «عدد ورودی در این‌ بازار ۱۲۸ میلیارد تومان بوده است. این حتی بیشتر از تامین مالی بعضی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.»

او همچنین با اشاره به اینکه میزان استقبال از این بازار بسیار مطلوب بوده است، بیان کرد: «تاکنون حدود ۳۱۰۰ نفر به این بازار ورود کرده‌اند و این یعنی حجم این بازار در حال گسترش است. ضمن اینکه این افراد قرار نیست ریسک‌های عجیب و غریبی کنند.»

عمیدی درباره عدد این سرمایه‌گذاری نیز اظهار کرد:« عدد سرمایه‌گذاری ۴۱ میلیون تومان بوده است و این نشان می‌دهد مردم این بازار را جدی گرفته‌اند‌.»

اولین سرمایه‌گذاری که در کارن کراد انجام شد در حوزه صادرات قیر بود. در آن دوره هرگز به ذهن کسی نمی‌رسید که کسی‌ بتواند با ۵۰۰ هزار تومان در صادرات قیر‌ نقش داشته باشد. اما این نوع سرمایه‌گذاری حتی نسل‌های جدید را وا می‌دارد تا بدون واهمه سرمایه‌گذاری را تجربه کنند.

او همچنین به ساخت یک فیلم سینمایی طنز به عنوان یک تجربه جالب در این نوع تامین مالی اشاره کرد و گفت: «بسیاری از مردم سرمایه گذاشتند و در فروش فیلم مشارکت کردند. این طرح نیز در نهایت به سود رسید و قادر است به زودی با مردم تسویه حساب کند.»

قابل ذکر است که دوازدهمین دوره از نمایشگاه اینوتکس با حضور بیش از 400 شرکت نوآور، بیش از 70 هزار مخاطب فعال در حوزه کسب‌وکار و 150 سرمایه‌گذار از 19 تا 22 اردیبهشت‌ماه در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به استارتاپ‌های ایران و جهان را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.