کد مطلب: ۸۷۲۰۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نیویورک قطب جدید استارتاپی آمریکا / داستان یک مسیر ۱۰ ساله

نیویورک قطب جدید استارتاپی آمریکا / داستان یک مسیر 10 ساله

آسمان‌خراش‌های بلند، خیابان‌های شلوغ، بازار بورس، غول‌های بانکی و شرکت‌های چندملیتی سرمایه‌گذاری؛ این تصویری است که خیلی از افراد از نیویورک دارند و بی‌تردید شاید این تصویر با آنچه سیلیکون ولی می‌بینیم، بسیار متفاوت باشد. اما به نظر می‌رسد، اوضاع به تدریج تغییر می‌کند و نیویورک نیز به قطبی جذاب برای استارتاپ‌ها تبدیل می‌شود.

صالح سپهری‌فر: به گزارش تجارت‌نیوز ، تا همین یک دهه پیش، حضور در نیویورک برای راه‌اندازی استارتاپ، فکر خام و غیرمنطقی جلوه می‌کرد، زیرا این شهر در مقایسه با سانفرانسیسکو و سیلیکون ولی، به هیچ وجه اکوسیستم مورد نیاز برای رشد یک استارتاپ را در اختیار نداشت. اما چگونه اکوسیستم استارتاپی نیویورک توانست طی این یک دهه، این گونه دگرگون شود؟

داستان دیتاداگ، استارتاپ پیشتاز در نیویورک

آلبرت وانگ (Albert Wang)، اهل کالیفرنیا، یک دهه پیش به همراه همسرش از بوستون به نیویورک نقل مکان کرد و شغلی به عنوان مدیر محصول در شرکت دیتاداگ (Datadog) پیدا کرد که در آن زمان یک استارتاپ نوپا بود و به شرکت‌ها در نظارت بر سرورهای ابری و پایگاه‌داده‌هایشان کمک می‌کرد.

نیویورک سرمایه‌گذاران استارتاپی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر فراوانی داشت، اما مرکز فعالیت‌های فناوری نبود. حوزه خلیج سانفرانسیسکو یعنی همان جایی که سیلیکون ولی نامیده می‌شود، مرکز غالب صنعت فناوری بود. اما در آن سوی ایالات متحده، بوستون بیشتر به عنوان قطب فناوری‌های سازمانی شناخته می‌شد.

اما دیتاداگ به سرعت رشد کرد؛ در سال ۲۰۱۹ وارد بازار سهام شد و امروز ارزش بازار آن بیش از ۲۸ میلیارد دلار است. وانگ پس از چهار سال کار در این شرکت، آن را ترک کرد، ولی تصمیم گرفت در نیویورک بماند و بِروُرکس (Bearworks) را راه‌اندازی کند که نرم‌افزاری برای نمایندگان فروش ارائه می‌دهد.

این شهر کاملاً متفاوت از جایی است که او زمانی که وارد شد، با آن روبرو شد. آقای وانگ می‌گوید این تفاوت را می‌توانید این را وقتی که در یک بار یا رستوران هستید احساس کنید. او می‌گوید: «اکنون فضا به شدت متنوع شده است و افراد بیشتری در حال راه‌اندازی استارتاپ هستند. در گذشته، در این شهر، شما معمولاً در میان انبوهی از مشاوران و فعالان بازارهای مالی کار می‌کردید، اما اکنون روزبه‌روز بر فعالان حوزه فناوری افزوده می‌شود.»

همچنین یوآی‌پث (UIPath) که نرم‌افزاری برای اتوماسیون کارهای دفتری توسعه می‌دهد، وارد بازار سهام شد. شرکت مونگو دی‌بی (MongoDB) که توسعه‌دهنده پایگاه‌داده ابری است در سال ۲۰۱۷ و سپس پلتفرم تجارت الکترونیک اتسی (Etsy) در سال ۲۰۱۵ نیز وارد این بازار شدند.

نگاهی آماری به تفاوت نیویورک و سیلیکون ولی

هیچ‌یک از این شرکت‌های بزرگ نیویورک از نظر استانداردهای عرفی حوزه فناوری و آنچه در سیلیکون ولی شاهد هستیم، خیلی بزرگ محسوب نمی‌شوند؛ به عبارت دیگر، ارزش‌ بازار آن‌ها از ۹ میلیارد دلار تا کمتر از ۳۰ میلیارد دلار متغیر است. اما این شرکت‌ها اکوسیستمی ایجاد کرده‌اند که منجر به راه‌اندازی تعداد زیادی استارتاپ‌های جدید شده و ثروت کافی برای تبدیل برخی از کارمندان اولیه به سرمایه‌گذاران فرشته برای نسل بعدی کارآفرینان را ایجاد کرده است.

صنعت فناوری همچنان در تلاش از پیامدهای فشارهای شدید و وضعیت نامساعد سال ۲۰۲۲ رهایی یابد. گفتنی است سال گذشته بدترین سال برای بورس نزدک، پس از از بحران مالی ۲۰۰۸ بود. با این وجود، نیویورکی‌ها به بهبود اوضاع خوش‌بین هستند.

در میان ۵۰ ایالت آمریکا، نیویورک در سال گذشته پس از کالیفرنیا، با ۲۹٫۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بیش از ۲ هزار استارتاپ، جایگاه دوم این کشور را در اختیار داشت و ایالت ماساچوست هم سوم بود. در سال ۲۰۱۴، پیش از موج عرضه اولیه سهام شرکت‌های فناور در نیویورک سیتی، کالیفرنیا پیشتاز بود، پس از آن ماساچوست و سپس نیویورک.

داده‌های انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ملی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری سالانه در نیویورک طی ۹ سال گذشته هفت برابر شده است که البته این پس از افت شدید همه بخش‌های حوزه فناوری در سال گذشته است. در طول سال رکوردشکن جذب سرمایه یعنی ۲۰۲۱، حدود دو هزار استارتاپ نیویورک تقریباً ۵۰ میلیارد دلار دریافت کردند.

البته در همین مدت، شرکت‌های کالیفرنیا مبلغی سه برابر بیشتر از این رقم استارتاپ‌های نیویورکی جذب کردند. پس از راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی در نوامبر توسط اوپن‌ای‌آی سانفرانسیسکویی، این شهر به قطبی برای توسعه هوش مصنوعی تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاران تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد دلار در استارتاپ‌های سانفرانسیسکویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، که نیمی از این پول به شرکت‌های هوش مصنوعی جریان یافته است.

شهری بدون سرمایه‌گذار استارتاپی

شمال کالیفرنیا از دیرباز قلب صنعت فناوری بوده، اما مورات بیجر به یاد می‌آورد که اوضاع برای استارتاپ‌های نیویورک قبل از این رونق، چگونه بود. در سال ۲۰۱۲، شرکت بوستونی آقای بیجر، با نام آرتی‌پی ونچرز (RTP Ventures)، مستنداتی برای یک دور تأمین مالی به دیتاداگ ارائه کرد، اما می‌خواست یک سرمایه‌گذار دیگر هم در این دور تأمین مالی مشارکت کند.

بیجر می‌گوید: «با تعداد زیادی از شرکت‌ها صحبت کردیم. خیلی‌ها در آن زمان، ایده‌مان را رد می‌کردند، چون فکر نمی‌کردند بتوان شرکت نرم‌افزاری سازمانی را در نیویورک ساخت. می‌گفتند حتما باید در بوستون باشد.»

این وضعیت چالشی جدید برای اولیویه پومل (Olivier Pomel)، بنیان‌گذار و مدیرعامل فرانسوی دیتاداگ بود که پس از یک دهه فعالیت در نیویورک، شبکه محلی از شرکای تجاری را برای خودش ایجاد کرده بود. در آن زمان، بوستون بهترین فضا برای فعالیت در زمینه فعالیت شرکت‌ها بود. شرکت‌های فناور نیز بیشتر در سیلیکون‌ولی شکل می‌گرفتند.

پومل می‌گوید: «سرمایه‌گذاران خطرپذیر بخش غربی ایالات متحده در آن زمان خارج از این منطقه سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.»

اما پومل مصمم بود تا شرکت دیتاداگ را در نیویورک ایجاد کند. سرانجام، ایندکس ونچرز (Index Ventures)، که یک شرکت اروپایی بود، در دور تأمین مالی دیتاداگ شرکت کرد و به شرکت این توان مالی را داد تا در این شهر رشد کند. پومل شرکت را به ساختمان نیویورک تایمز در تایمز اسکوئر منهتن منتقل کرد.

برای اینکه نیویورک بتواند این سرعت در میزبانی از شرکت‌های فناور را حفظ کند، باید موفقیت‌های بیشتر و پیوسته‌ای در آن شکل می‌گرفت که البته اصلا آسان نبود.

موفقیت‌های زنجیره‌ای استارتاپ‌های نیویورکی

استارتاپ‌ها در دوران حباب دات کام در نیویورک رونق گرفتند، اما بسیاری بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ از بین رفتند. دیتاداگ، ام‌ان‌جی‌بی و دیجیتال‌اوشن که یک شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت ابری است، همگی پس از رکود بزرگ (که در سال ۲۰۰۸ شکل گرفت) ظهور کردند. دیجیتال‌اوشن در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شد و اکنون ارزش بازار آن اندکی بیش از ۲ میلیارد دلار است.

کارمندان این شرکت‌ها و حتی برخی از بنیان‌گذاران آنها، استارتاپ‌هایی جدید را در نیویورک تشکیل داده‌اند. گوگل و سیلزفورس جزو شرکت‌های بزرگ فناوری هستند که حضور خود را در این شهر تقویت کرده‌اند و این موجب شد استارتاپ‌های فناوری راحت‌تر بتوانند افراد با مهارت‌های مناسب را بیابند. سرمایه‌گذارانی که برای دهه‌ها اولویت را به حوزه سیلیکون‌ ولی می‌دادند، مدتی است در نیویورک مستقر شده‌اند.

نیویورک، زمینه‌ساز رشد استارتاپ‌ها

شرکت‌های بزرگی مثل آندرسن هوروویتز، جی‌جی‌وی کپیتال، ایندکس و لایت‌اسپید ونچر پارتنرز در سال ۲۰۲۲ به شکلی جدی در نیویورک مستقر شدند. در ژوئیه همین سال، ارزشمندترین شرکت سیلیکون ولی، سکویا کپیتال، که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خطرپذیر ام‌ان‌جی‌بی بود، دفتری در نیویورک افتتاح کرد.

بیجر می‌گوید: «امروز، هیچ شکی در ذهن من نیست که می‌توان کسب‌وکارهای فوق‌العاده‌ای را در نیویورک ایجاد کرد.»

الیوت هوروویتز که در سال ۲۰۰۷ مونوگودی‌بی را بنیان گذاشت و اکنون در حال راه‌اندازی یک استارتاپ نرم‌افزار رباتیک به نام ویام در نیویورک است نیز همین نظر را دارد و می‌گوید: «بزرگترین تفاوت بین اکنون و گذشته در این است که دیگر کسی نیویورک را زیر سؤال نمی‌برد.»

هوروویتز جزو گروه رو به رشدی از بنیان‌گذاران موفق است که بخشی از ثروت خود را به نیویورک بازمی‌گرداند. او روی دلیورزیرو، استارتاپی که به مردم امکان می‌دهد غذا را در ظروف قابل استفاده مجدد سفارش دهند، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت با حدود ۲۰۰ رستوران و برخی فروشگاه‌های ول‌فودز در نیویورک، کلرادو و کالیفرنیا کار می‌کند.

واینر، یکی از بنیان‌گذاران دیجیتال‌اوشن، به همراه صندوق باوری کپیتال، روی استارتاپی به نام مالتی‌پلیر که به ارائه خدمات به سازمان‌ها می‌پردازد سرمایه‌گذاری کرده است. او همچنینروی ونتیج، که یک استارتاپ نظارت بر هزینه ابری است و توسط دو کارمند سابق دیجیتال‌اوشن تأسیس شده، سرمایه‌گذاری کرده است. ونتیج با ۳۰ کارمند، صدها مشتری سازمانی سرشناس دارد.

با وجود اینکه واینر خودش به فلوریدا نقل مکان کرده است، اما شرکت جدیدش در نیویورک مستقر است. او به همراه هم‌بنیان‌گذار دیجیتال‌اوشن، استارتاپی به نام ولکام هومز را راه‌اندازی کرده است که فناوری آن به مردم اجازه می‌دهد خانه‌های مورد نظرشان را به صورت آنلاین طراحی و سفارش دهند. واینر می‌گوید ارزش خانه‌های در حال ساخت توسط فناوری این استارتاپ، بیش از ۴۷ میلیون دلار است. او هر ماه یا دو ماه یک‌بار به دفتر مرکزی ولکام در نیویورک سر می‌زند.

واینر می‌گوید شرکت‌هایی مانند دیجیتال‌اوشن که در پایان سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ کارمند داشت، به مردم کمک کرده تا مهارت‌هایی در زمینه‌هایی مانند بازاریابی نرم‌افزار ابری، مدیریت محصول و دیگر حوزه‌های کلیدی فناوری کسب کنند. به این ترتیب، تعداد افراد ماهر برای کار در استارتاپ‌های نرم‌افزاری نیز به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت.

ادوارد چیو، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار کاتالیست است. کاتالیست استارتاپی است که نرم‌افزارش برای درک بهتر شرکت‌ها از مشتریانشان طراحی شده است، آقای چیو می‌گوید سال‌ها پیش که در دیجیتال‌اوشن کار می‌کرد، یافتن افراد باتجربه برای کار در زمینه نرم‌افزار بسیار دشوار بود. اما امروزه به راحتی می‌توان نیروی انسانی متخصص را در نیویورک یافت.

تحول استارتاپی یک شهر طی فقط یک دهه

با وجود اینکه بسیاری از مردم، نیویورک را به شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و بانکی می‌شناسند، اما روند تحول استارتاپی این شهر که از حدود یک دهه پیش آغاز شده، همچنان در حال تکامل است. این روزها دیگر سیلیکون ولی تنها مرکز شکل‌گیری استارتاپ‌ها نیست و نیویورک نیز به لطف جذابیت‌های خاص خود، به گزینه‌ای جدی برای راه‌اندازی استارتاپ و قطبی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی فناوری‌های نوین تبدیل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.