فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۱۱۴

به گزارش «تجارت‌نیوز»، در نشست فعالان حوزه نوآوری و دانش‌بنیان مطرح شد:

حل مشکل اینترنت خواسته اصلی بخش خصوصی از دولت آینده است

حل مشکل اینترنت خواسته اصلی بخش خصوصی از دولت آینده است

فعالان حوزه نوآوری و دانش‌بنیان کشور سعی دارند با اولویت‌دار کردن مشکلات این حوزه از جمله اینترنت، دولت آینده را در توسعه اقتصاد دیجیتال یاری دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در نشستی که کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، روز یکشنبه (27 خرداد) با عنوان «بحث و بررسی پیرامون انتظارات فعالان حوزه نوآوری و دانش‌بنیان از دولت آینده» برگزار کرد، فعالان این حوزه خواسته‌های خود را از دولت آینده مطرح کردند.

هدف اصلی این نشست اولویت‌بندی درخواست‌های مهم و اولویت‌‎دار از نگاه تمامی فعالان اکوسیستم نوآوری کشور بود. اقتصاد دیجیتال به دلیل پیشرفتی که در 10 سال گذشته داشته، اکنون توجه تنظیم‌گر را جلب کرده و این تنظیم‌گر گاهی رفتاری انجام می‌دهد که چالش ایجاد می‌کند. از سوی دیگر اقتصاد دیجیتال طیف گسترده‌ای را دربر می‌گیرد که شامل خدمات سخت‌افزاری، خدمات و نرم‌افزار است.

بخش خصوصی باید اولویت‌های مشخصی داشته باشد

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، در ابتدای جلسه با توجه به اهمیت اولویت‌دار کردن خواسته‌ها گفت: ما نمی‌توانیم همه درخواست‌های خود را به یکباره به دولت آینده ارائه دهیم. زیرا اگر کمیسیون بخواهد 20 درخواست را ارائه بدهد در واقع اولویتی را مشخص نکرده و بهتر است در حال حاضر بیش از پنج درخواست با اولویت بالا ارائه ندهیم.

سعید رسول‌اف، نایب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، با توجه به نقش مشورتی که تشکل‌ها و انجمن‌ها برای دولت‌ها می‌توانند داشته باشند بیان کرد: یکی از مطالبات کلیدی اتاق بازگانی تهران از دولت آینده این است که برای بهبود محیط کسب‌وکار، ارتباط مستمری را که بین بخش خصوصی و حاکمیت بوده جدی‌تر بگیرد. ما باید بتوانیم به عنوان نمایندگان فعالان بخش خصوصی، نقش مشورتی خود را در طراحی لوایح و برنامه‌هایی که از سوی دولت ارائه می‌شود ایفا کنیم.

بن‌بست مشکل مالیات و بیمه

او افزود: در حوزه عمومی هم دو مشکل وجود دارد که یکی مالیات است و دیگری بیمه که در اغلب جلسات از سوی فعالان اقتصادی مطرح می‌شود و تقریباً در حال حاضر به بن‌بست رسیده است. با وجود اینکه طرح موضوع هم کرده بودیم ولی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

دولت جدید فناوری را دست کم نگیرد

فرزین فردیس، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگان تهران، بیان کرد: دولت جدید، نباید فناوری و نوآوری را دست‌کم نگیرد. زیرا فناوری تمدن‌ساز و تمدن‌برانداز است. حدود 10 سال پیش عده‌ای در ایران گمان می‌کردند آمریکا تا سال 2025 دچار بحران نفت می‌شود و به‌ناچار محتاج نفت خاورمیانه می‌شود ولی اکنون به واسطه فناوری به نفت دست پیدا کرده و معادلات را بر هم زده است.

دولت به فکر توسعه زیرساخت باشد

افشین کلاهی‌، عضو کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، گفت: سیاست‌های اشتباه را نمی‌توان تکرار کرد. برای مثال فیلترینگ حتی برای تصمیم‌گیرانش هم تاثیری نداشته و تنها باعث خسارت برای حوزه کاری اقتصاد دیجیتال شده است. دولت باید به جای تصمیم‌گیری درباره گزینه‌های یک پلتفرم، به فکر توسعه زیرساخت باشد. اگر دولت هوش‌ مصنوعی می‌خواهد باید زیرساخت‌هایش را فراهم کند و به جای قیمت‌گذاری دستوری، قیمت‌ها را آزاد کند.

نگاه به فناوری در ایران اقتصادی نیست

بهناز آریا، نایب‌رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، با اشاره به اهمیت فناوری و زیرساختی بودن این صنعت بیان کرد: فناوری ارتباطات با وجود اینکه زیرساخت سایر صنایع و توانمندساز صنایع است اما نگاه به این صنعت در ایران اقتصادی نیست و یکی از مطالباتی که بخش خصوصی باید دنبال کند، بزرگ کردن کیک اقتصادی این حوزه است.

او ادامه داد: وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌شود یعنی دو پارامتر مهم باید مورد توجه قرار بگیرد: یکی دانش و دیگری نیروی انسانی که در حال حاضر به هر دو بی‌توجهی می‌شود. وقتی درباره دانش سخن می‌گوییم، این دانش یا باید وارد شود یا تولید. اگر قرار باشد این دانش وارد شود پس باید مبادی آن هموار شود ولی اگر قرار است دانش را تولید کنیم باید نیروی انسانی را پرورش دهیم و سپس نگه داریم تا بتوانیم از پتانسیل آن استفاده کنیم. لذا نگاه به نیروی انسانی در کشور باید نگاه سرمایه‌گذاری باشد.

توسعه و سرمایه‌گذاری نیازمند تامین برق است

مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا، با اشاره به پیامک دریافتی خود با محتوای «برق شهر قطع شد» گفت: این پیام را من هر روز سه بار دریافت می‌کنم که متعلق به کارخانه «فرودگاه پیام» است. لذا دولت به جای اینکه به حواشی بپردازد باید مشکل برق را حل کند. اگر دولت نمی‌تواند برق را تامین کند، نباید فعالان اقتصادی بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند.

تعدد نهادهای ناظر باعث ناکارایی می‌شود

اکبر هاشمی، مشاور استراتژیک هلدینگ سرآوا، در ادامه نشست ابراز کرد: مساله رگولاتوری باید حل شود. تعدد نهادهای ناظر باعث اخلال و ناکارایی تصمیم‌ها می‌شود. پس رگولاتور باید مرجع واحدی را در نظر بگیرد که در صورت بروز مشکل فقط به آن مراجعه شود و نهاد دیگری رأی آن را نقض نکند.

اینترنت مساله اصلی کشور است

نیما نامداری، مدیرعامل «کارنامه»، با توجه به واقع‌بینی در بیان مطالبات گفت: اگر بخش خصوصی قرار است مطالبه‌گری کند باید روی مسائل مشخصی تمرکز کند و این مسائل علاوه بر واقع‌بینانه بودن، باید در ظرفیت بوروکراتیک نهاد دولت در بازه چهارساله بگنجد. تنها موضوعی که در حال حاضر می‌توان به عنوان مساله اصلی، واقع بینانه و فراگیر مطرح کرد، مشکل اینترنت است؛ اینترنت نه صرفاً به عنوان محتوایی که فیلتر شده بلکه به عنوان زیرساختی که دارد ناکارآمد می‌شود. اینترنت زیرساختی است که بر اساس آن یک صنعت شکل گرفته است.

همچنین دیگر فعالان این حوزه به نکاتی که پیشتر ذکر شد اشاره کردند.

از سوی دیگر هیات مدیره کمیسیون تحول نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار تجارت‌نیوز که اگر دولت آینده به اولویت‌های تعیین‌شده اتاق بازرگانی تهران توجهی نکرد چه واکنشی نشان خواهند داد اعلام کرد: وظیفه این کمیسیون مطالبه و فشار برای رسیدن به درخواست‌های بحق فعالان این حوزه است. این کمیسیون با کمک رسانه و همچنین مذاکره با بدنه دولت سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند صدای فعالان اکوسیستم نوآوری را به مسئولان امر برساند.

برای مشاهده اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.