خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۲۹۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییرات نرخ فقر کشورهای کم‌‌درآمد در یک سال اخیر/ روند کاهشی ادامه دارد؟

تغییرات نرخ فقر کشورهای کم‌‌درآمد در یک سال اخیر/ روند کاهشی ادامه دارد؟

همزمان با همه‌گیری کرونا 77 درصد کشورهای جهان با افزایش نرخ فقر مواجه شدند، اما رفته رفته این کشورها روند کاهشی نرخ فقر را تجربه کردند. آیا این روند در سال جاری ادامه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد- بررسی‌های اخیر کارشناسان اقتصادی در یک سال اخیر نشان می‌دهد که کشورهای کم‌درآمد که در چند سال گذشته متحمل ضربات سنگین اقتصادی شده‌اند با بحران‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

شیوع پاندمی کرونا سبب دگرگونی غیرمنتظره در روند کاهش مستمر نرخ جهانی فقر شد، به طوری‌که کرونا بزرگترین نرخ فقر در جهان از زمان ثبت اولیه را به دنبال داشت (بر اساس گزارش سالیانه بانک جهانی در ارتباط با فقر).

نمودار فقر

چشم‌انداز کلان فقر ( MPO )

بنا بر تحلیل اطلاعات منتشر شده توسط بانک جهانی با بررسی 104 کشور کم‌درآمد و با درآمد متوسط جهان، بررسی چهار کم‌درآمد نشان داد که در سال 2020 (آغاز کرونا) سه کشور فقیر توانستند خط فقر (درآمد 2.15 دلار در روز) را در رده جهانی حفظ کنند، اما سوال اینجاست که این کشورها از آن زمان تاکنون چگونه عمل کرده‌اند؟

خبر خوش چیست؟

همچنین، در سال 2020 و همزمان با همه‌گیری کرونا 77 درصد کشورهای جهان با افزایش نرخ فقر دست و پنجه نرم کردند. اما رفته رفته این کشورها روند کاهشی نرخ فقر را تجربه کرده‌اند که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. این روند کاهشی به گونه‌ای بوده که به‌رغم بحران‌های سال 2023، پیش‌بینی می‌شود که کاهش نرخ فقر در سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کند.

کارشناسان معتقدند که میانگین نرخ فقر سال جاری در کشورهای با درآمد کم و متوسط (بدون احتساب جمعیت) تقریبا با این میزان در سال 2019 برابری می‌کند. میانگین نرخ فقر در سال‌های 2019 و 2023 به ترتیب 18.6 و 18.3 درصد بوده است. مجموع این آمارها و تحلیل‌ها این امر مثبت را نشان می‌دهد که کشورهای کم‌درآمد به سطح پیش از دوران پاندمی کرونا بازگشته‌اند.

نکته قابل توجه این است که در میان 10 کشور کم‌درآمد جهان با نرخ رو به رشد فقر، هشت کشور در حوزه صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته‌اند. جالب این است که تعداد کمی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی توانسته‌اند نرخ فقر را در وضعیت همسان با پیش از شیوع کرونا حفظ کنند.

دیاگرام نرخ فقر در 4 سال گذشته

مطابق با نمودار ارائه شده توسط بانک جهانی نرخ فقر در کشورهای با درآمد کم و متوسط در سال 2020 به رقم تقریبی 78 درصد رسید، در حالی که نرخ فقر در سال 2019، 50 درصد بوده است. آنچه که کارشناسان امر را خوش‌بین کرده بهبود نسبی نرخ فقر است که به‌ویژه در دوران پساکرونا اتفاق افتاده است. به طوریکه نرخ فقر فعلی در جهان چیزی حدود 28 درصد برآورد شده که در قیاس با مشابه سال 2019 کمتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.