کد مطلب: ۸۵۶۷۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار جهانی نفت چقدر بزرگ است؟/ بررسی اثر بحران انرژی بر تولید نفت

بازار جهانی نفت چقدر بزرگ است؟/ بررسی اثر بحران انرژی بر تولید نفت

بازار جهانی نفت به تنهایی از مجموع 10 بازار برتر فلز جهان بزرگتر است. در ضمن، از لحاظ ارزش تولیدات در سال گذشته مرز 2 تریلیون دلار را نیز رد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : در حالی که اقتصاد جهانی به بسیاری از کالاها و خدمات متکی است، هیچ کدام به مقیاس عظیم بازار جهانی نفت خام نزدیک نمی‌شوند.

به نقل از ویژوال کاپیتالیست نفت علاوه بر اینکه منبع اصلی انرژی برای حمل و نقل است، یک ماده خام کلیدی برای بسیاری از صنایع دیگر مانند پلاستیک، کود، لوازم آرایشی و پزشکی محسوب می‌شود. در نتیجه، بزرگی اندازه بازار جهانی نجومی است و تأثیر اقتصادی و ژئوپلیتیکی قابل توجهی دارد. در عین حال کشورهای معدودی در مقیاس تولید جهانی نفت به بازار عرضه می‌کنند.

بازار جهانی نفت

در سال گذشته، جهان به طور متوسط 80.75 میلیون بشکه نفت در روز (با احتساب میعانات) تولید می‌کرد. این میزان تولید سالانه نفت خام را در حدود 29.5 میلیارد بشکه قرار می‌دهد که اندازه بازار آن به قیمت فعلی از 2 تریلیون دلار فراتر می‌رود.

با توجه به داده‌های TradingEconomics و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، برای محاسبه اندازه این بازار، حجم تولید شده نفت ضربدر قیمت نهایی در سال 2022 شده است.

بازار جهانی نفت

مجموع اندازه 10 بازار برتر فلزی بالغ بر 967 میلیارد دلار است که کمتر از نصف بازار جهانی نفت به حساب می‌آید. در واقع، حتی اگر تمام بازارهای فلزی خام باقیمانده کوچکتر را اضافه کنیم، باز هم بازار نفت بسیار بزرگتر خواهد بود.

این موضوع همچنین نشان‌دهنده مقیاس عظیم مصرف جهانی نفت در سال است. همچنین این امر نشان می‌دهد که نفت در زندگی روزمره ما حضوری فراگیر دارد.

بحران انرژی چگونه بر تولید نفت تأثیر می‌گذارد؟

پس از یک روند کاهشی قابل توجه در سال 2020، تقاضای نفت دوباره در حال افزایش است و اکنون به بالاترین سطح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده است. علاوه بر این، محدودیت‌های عرضه به دلیل تحریم‌های نفت و گاز روسیه باعث تنگ‌تر شدن بازار و حمایت از قیمت‌های بالای نفت می‌شود.

در حالی که تاثیر بازار جهانی نفت در سطح دنیا احساس شده است، کشورهای اروپایی به دلیل اتکای خود به صادرات سوخت فسیلی روسیه به شدت آسیب دیده‌اند؛ به طوری که برخی تقریباً تمام سوخت‌های انرژی خود را از روسیه دریافت می‌کنند.

برای مبارزه با بحران نفت، بقیه کشورهای جهان عرضه نفت را از طریق افزایش تولید یا آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت (SPRs) افزایش می‌دهند. انتظار می‌رود تولید نفت ایالات متحده در سال 2023 به یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به بالاترین حد خود برسد. همزمان، کشورهای غربی از اعضای اوپک می‌خواهند که تولید خود را برای کاهش قیمت‌ها افزایش دهند. با این حال، کشورهای اوپک به افزایش تولید برنامه‌ریزی شده خود پایبند هستند و تولید هنوز کمتر از سطح اولیه سال 2020 است.

آیا صنعت نفت می‌تواند جایگزین صنایع فلزی شود؟

در حالی که استقبال از بازار جهانی نفت با اختلاف فاحشی از بازارهای فلزی بالاتر است، مهم است که بدانیم این امر اهمیت این کالاها را کمرنگ نمی‌کند.

فلزات بلوک ساختمانی حیات اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند و نقش کلیدی در توسعه زیرساخت‌ها، فناوری‌های انرژی و غیره بازی می‌کنند. در همین حال، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به عنوان ذخایر باارزش بازارهای جهانی عمل می‌کنند.

همانطور که جهان به سمت آینده‌ای پایدارتر و دور از سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کند، جالب است که ببینیم بازار جهانی نفت و سایر کالاها چگونه تکامل می‌یابند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.