کد مطلب: ۸۹۰۶۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت اقتصاد منطقه یورو/ افزایش اشتغال همراه با کاهش GDP

وضعیت اقتصاد منطقه یورو/ افزایش اشتغال همراه با کاهش GDP

بر اساس داده‌های یورواستات، وضعیت اقتصاد اتحادیه اروپا و منطقه یورو از منظر تولید ناخالص داخلی (GDP) و اشتغال در سه ماهه سوم سال 2023 نسبت به سه ماه قبل از آن نسبتاً ثابت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم کاهش بسیار کمی داشت. یک برآورد جدید در روز سه‌شنبه بر انتظارات مربوط به رکود در صورتی که اقتصاد در سه ماهه چهارم به همان اندازه ضعیف باشد، تاکید کرد، اما اشتغال همچنان در حال افزایش است.

برآورد فوری منتشر شده توسط سازمان آمار اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو، که متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و یورو را به عنوان واحد پول خود انتخاب کرده‌اند، در سه ماهه سوم (نسبت به دوره سه ماهه قبلی) 0.1 درصد کاهش یافته است. این اولین انقباض از سال 2020 است. این رقم همچنین مطابق با انتظارات بازار بود و به دنبال رشد 0.2 درصدی در سه ماهه دوم (نسبت به سه ماهه اول) سال جاری بود.

در همین حال، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا نسبت به سه ماهه قبل ثابت مانده است.

یورواستات همچنین مقایسه‌ای بین اقتصاد منطقه یورو و ایالات متحده منتشر کرد، جایی که تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم 2023 نسبت به سه ماهه قبل 1.2 درصد افزایش یافت.

رشد اندک نرخ اشتغال

به نقل از یورونیوز، در مقایسه با سه ماهه دوم امسال، تعداد افراد شاغل در اتحادیه اروپا 0.2 درصد و در منطقه یورو 0.3 درصد افزایش یافته است.

داده‌های مشابه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نشان‌دهنده افزایش 1.4 درصدی نرخ اشتغال در منطقه یورو و افزایش 1.3 درصدی در اتحادیه اروپاست.

به طور کلی، رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال 2023 در مقایسه با سال گذشته کم شده است. در ضمن، اثرات بحران‌های انرژی و اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در حال کاهش است.

علاوه بر این، نرخ تورم فزاینده در حال تثبیت است؛ با نرخ 2.9 درصدی برای اکتبر 2023 در منطقه یورو.

نرخ تورم منطقه یورو در اکتبر 2022 به 10.6 درصد رسید، این در حالیست که این شاخص در سپتامبر 9.9 درصد بود. 

برآوردها پیش‌بینی می‌کنند که تورم به طور موقت افزایش می‌یابد و رشد اقتصادی برای باقی‌مانده سال 2023 ضعیف باقی می‌ماند.

وضعیت تولید ناخالص داخلی در اروپا

دفتر آمار اتحادیه اروپا یورواستات برآورد خود را از 31 اکتبر تایید کرد که تولید ناخالص داخلی در 20 کشور مشترک یورو 0.1 درصد در دوره سه ماهه در دوره جولای تا سپتامبر 0.1 درصد افزایش یافته است.

لوئیس دی گویندوس، معاون بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته گفت که اقتصاد منطقه یورو احتمالاً در سه ماهه چهارم پس از آنکه داده‌های فعالیت تجاری در ماه اکتبر تضعیف بیشتر تقاضا در صنعت و خدمات را نشان داد، اندکی منقبض یا در بدترین حالت دچار رکود خواهد شد.

داد‌ه‌های یورواستات حاکی از رشد اقتصادی 0.1 درصدی در فرانسه، 0.3 درصدی دراسپانیا و 0.5 درصدی در بلژیک است اما آلمان شاهد کاهش رشد به 0.1 درصد بود.

کشورهای ایتالیا، پرتغال، لیتوانی، استونی و ایرلند در سه ماهه اخیر شاهد رشد اقتصادی نبودند.

اقتصاددانان بر این عقیده هستند که شیب منفی رشد اقتصادی در کشورهای منطقه اروپا به دلیل تورم بالا، نرخ‌های بهره بی‌سابقه و همچنین سیاست مالی که به آرامی در حال سخت شدن است به وجود آمده.

با کاهش شدید تورم در ماه اکتبر، بانک مرکزی اروپا در نشست 26 اکتبر خود، نرخ بهره را بدون تغییر گذاشت.

دی گویندوس گفت که با توجه به نااطمینانی که حاکم شده، بانک مرکزی اروپا سیاست پولی مبتنی بر داده را ادامه خواهد داد. 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.