کد مطلب: ۸۹۲۱۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بدهی جهانی ۹۷ تریلیون دلاری شد/ سهم هر کشور چقدر است؟

بدهی جهانی 97 تریلیون دلاری شد/ سهم هر کشور چقدر است؟

دولت‌های سراسر جهان در سال 2023 در مجموع 97 تریلیون دلار بدهی انباشته کرده‌اند؛ یک رشد 40 درصدی نسبت به سال 2019.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی می‌شود بدهی جهانی امسال به ۹۷.۱ تریلیون دلار برسد که ۴۰ درصد از سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

در طول همه‌گیری COVID-19، دولت‌ها اقدامات مالی گسترده‌ای را برای حمایت از بازار کار و جلوگیری از موج ورشکستگی ارائه کردند. با این حال، این امر آسیب‌پذیری‌ها را آشکار کرده است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه‌های استقراض را افزایش می‌دهد.

نمودار زیر بدهی جهانی را به تفکیک کشورها در سال 2023 بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد.

glbldbt2

بدهی بر اساس هر کشور در سال 2023

در جدول زیر کشورهای مختلف بر اساس بدهی ناخالص عمومی دولت یا همان بدهی مالی دولتی دسته‌بندی شده‌اند.

glbldbt

با 33.2 تریلیون دلار بدهی دولتی، ایالات متحده آمریکا به طور تقریبی یک‌سوم بدهی جهانی را تشکیل می‌دهد.

با توجه به افزایش بار بدهی، هزینه تامین این بدهی اکنون 20 درصد از هزینه‌های دولت را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2028 این مبلغ به یک تریلیون دلار برسد و از مجموع هزینه‌های دفاعی پیشی بگیرد.

در اروپا، بریتانیا بیشترین میزان بدهی عمومی را ثبت کرده که به طور تقریبی 3.57 درصد از کل بدهی عمومی جهانی را شکل می‌دهد. به دنبال آن فرانسه، ایتالیا و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سومین اقتصاد بزرگ جهان، ژاپن، یکی از بالاترین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را با 255 درصد دارد. طی 2 دهه گذشته، بدهی ملی آن به دلیل پیری جمعیت و هزینه‌های تامین اجتماعی، از 100 درصد تولید ناخالص داخلی آن فراتر رفته است.

در سال 2023، مصر با هزینه‌های استقراض شدیدی مواجه شده است که 40 درصد از درآمدها صرف بازپرداخت بدهی می‌شود. این کشور بالاترین بدهی را در قاره آفریقا دارد.

مانند مصر، چندین اقتصاد نوظهور با فشار مواجه هستند. لبنان از سال 2020 دچار نزول شده است و غنا در سال 2022 در بحبوحه بحران اقتصادی عمیق‌تر بخش اعظم بدهی خارجی خود - بدهی به وام‌دهندگان خارجی - را نپذیرفت.

بدهی عمومی ایران نیز 112.1 میلیارد دلار است که تقریبا 0.1 درصد از کل بدهی عمومی جهان و این مقدار برابر با 30.6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است.

بدهی عمومی از منظر منطقه‌ای

بدهی در سطح منطقه‌ای در سال 2023 چگونه است؟

glbldbt1

می‌بینیم که آمریکای شمالی بالاترین بدهی و بدهی به تولید ناخالص داخلی را در مقایسه با سایر مناطق دارد. همانطور که بدهی ایالات متحده افزایش یافته، کانادا نیز شاهد افزایش بوده است.

در سراسر آسیا و اقیانوسیه، سطح بدهی نزدیک به آمریکای شمالی است.

آمریکای جنوبی با 3.3 درصد از کل جهان، 3.2 تریلیون دلار بدهی دارد. از آنجایی که تورم روند نزولی داشته است، تعداد انگشت‌شماری از دولت‌ها کاهش نرخ بهره را آغاز کرده‌اند. به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که سطح بدهی عمومی در سراسر منطقه بالا بماند.

سطح بدهی در آفریقا نیز به سرعت افزایش یافته و به طور متوسط 40 درصد از بدهی‌های عمومی به ارزهای خارجی نگهداری می‌شود و این امر آن را در معرض نوسانات نرخ ارز قرار داده است. چالش دیگر این است که نرخ بهره نیز در سراسر منطقه در مقایسه با اقتصادهای پیشرفته بالاتر است و هزینه‌های خدمات بدهی را افزایش می‌دهد.

تا سال 2028، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که بدهی عمومی جهانی از 100 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر خواهد رفت و به سطوحی خواهد رسید که فقط در طول همه‌گیری دیده شده است.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.