فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۵۱۵

«تجارت‌نیوز» بر اساس شاخص‌های توسعه بانک جهانی گزارش می‌دهد:

شاخص توسعه جنسیت چه مواردی را بررسی می‌کند؟

شاخص توسعه جنسیت چه مواردی را بررسی می‌کند؟

برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان برای توسعه پایدار و فراگیر ضروری است. در این گزارش یکی دیگر از شاخص‌های توسعه جمعیت بانک جهانی با عنوان جنسیت را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

به‌رغم پیشرفت‌های زیاد در دهه‌های اخیر، نابرابری‌های جنسیتی هنوز فراگیر است (بخوانید: برابری کامل جنسیتی تا ۱۵۱ سال دیگر به دست نخواهد آمد). به همین دلیل، استراتژی جنسیتی گروه بانک جهانی (سال مالی 2016 تا 2023): برابری جنسیتی، کاهش فقر و رشد فراگیر، چهار هدف استراتژیک را برای برابری جنسیتی مشخص می‌کند؛ بهبود مواهب انسانی، از بین بردن موانع دسترسی به مشاغل بیشتر و بهتر، برداشتن موانع مالکیت زنان بر دارایی‌ها و تقویت صدا و عمل زنان.

در مواردی که نابرابری‌های جنسیتی وجود دارد، چه در قانون‌گذاری و چه در دسترسی به منابع و بودجه، رفاه کل جمعیت و همچنین بهره‌وری و رشد اجتماعی و اقتصادی یک کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد. جدول WDI مواردی را برای نظارت بر پیشرفت به سمت برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان نشان می‌دهد.

مواهب انسانی

مفهوم مواهب انسانی شامل بهداشت، آموزش و حمایت اجتماعی است. به عنوان مثال، شاخص‌هایی مانند امید به زندگی در بدو تولد و نسبت مرگ‌ومیر مادران به ثبت مرگ‌ومیر عمومی زنان کمک می‌کند. حذف نابرابری‌های جنسیتی در آموزش به افزایش موقعیت و قابلیت‌های زنان کمک می‌کند، اما بسیاری از این تفاوت‌ها وجود دارد، همان‌طور که در ثبت نام مدارس، ابتدایی و متوسطه (ناخالص)، شاخص برابری جنسیتی (GPI) دیده می‌شود.

فرصت‌های اقتصادی

نسبت مشارکت زنان به مردان در نیروی کار نشان می‌دهد زنان کمتر از مردان کار می‌کنند یا به دنبال کار می‌گردند (همچنین بخوانید: شاخص توسعه نیروی کار چه مواردی را بررسی می‌کند؟). با این حال، زنان به دلایل مختلفی از اشتغال و بیکاری محروم می‌شوند. در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد، زنان اغلب بدون دستمزد در مزارع یا سایر شرکت‌های خانوادگی کار می‌کنند و برخی دیگر در خانه یا نزدیک خانه‌های خود کار می‌کنند و کار و فعالیت‌های خانوادگی را در طول روز با هم پیش می‌برند. زنان ممکن است بیشتر از تبعیض و موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی رنج ببرند که آن‌ها را از جست‌وجوی کار باز می‌دارد. از سویی، زنان اغلب مسئولیت مراقبت از کودکان و سالمندان و امور خانه را بر عهده دارند. در بسیاری از اقتصادهای پردرآمد، مشارکت زنان در آموزش عالی به جای مشاغل کوتاه‌مدت با مهارت‌های پایین‌تر، به مشاغلی با دستمزد بهتر و طولانی‌مدت منجر شده است. با این حال، دسترسی زنان به مشاغل با درآمد خوب در بسیاری از صنایع و کشورهای جهان محدودتر است.

مالکیت زنان بر دارایی‌ها

حساب‌های مالی و مالکیت زمین به زنان کمک می‌کند تا از فقر فرار کنند و از آنها در برابر شوک‌های اقتصادی محافظت کنند. داشتن مالکیت حساب در یک موسسه مالی یا در اپراتور ارائه‌دهنده خدمات پولی تلفن همراه، معیاری برای دسترسی زنان به خدمات مالی است. زنان اغلب در مالکیت حساب از مردان عقب می‌مانند.

تصمیم برای تنظیم خانواده

بسیاری از زنان از تصمیم‌گیری در مورد تنظیم خانواده و سلامت منع می‌شوند. ازدواج کودکان می‌تواند منجر به بارداری زودرس شود که سلامت دختران نوجوان و فرزندان آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. همچنین فرصت‌های آموزشی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. تقاضا برای تنظیم خانواده که با روش‌های مدرن برآورده می‌شود، سهم زنانی را که مایل به بچه‌دار شدن یا به تعویق انداختن زایمان هستند و در حال حاضر از روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، نظارت می‌کند.

خشونت

نزدیک به یک‌سوم زنان در سال 2017 نوعی خشونت فیزیکی یا جنسی را از طرف شریک جنسی خود تجربه کرده‌اند و ۴۵ کشور جهان هنوز نتوانسته‌اند از طریق قوانین از زنان در برابر خشونت خانگی محافظت کنند. نسبت زنانی که در 12 ماه گذشته در معرض خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته‌اند، هم شیوع و هم میزان تحمل خشونت خانگی را روشن می‌کند.

حضور مدیریتی و سیاسی زنان

در بسیاری از کشورها، فاصله میزان حضور زنان در پست‌های مدیریتی و دولتی هنوز کمتر از مردان است. بدون حضور در این سطح، تاثیرگذاری بر تصمیمات مدیریتی و سیاسی برای زنان دشوار است. سهم زنان از اشتغال در سطوح مدیریتی ارشد و میانی اطلاعاتی را در مورد نسبت زنانی که در نقش‌های تصمیم‌ساز و مدیریتی در دولت، شرکت‌های بزرگ و موسسات استخدام می‌شوند، ارائه می‌کند؛ و نسبت کرسی‌های زنان در پارلمان‌های ملی نشان‌دهنده سطح مشارکت سیاسی زنان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.