فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۰۰۱۹

کانال پاناما خشک شد؟/ متهمان اصلی تغییرات اقلیمی و ال نینو

کانال پاناما خشک شد؟/ متهمان اصلی تغییرات اقلیمی و ال نینو

خشکسالی در پاناما باعث شده است که کانال پاناما، یک مسیر تجاری حیاتی بین اقیانوس آرام و اطلس، با مشکلاتی مواجه شود. این خشکسالی باعث کاهش ترافیک از طریق کانال شده، هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش داده و تغییراتی را در زنجیره‌های تأمین جهانی ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، کانال پاناما، یک شگفتی مهندسی است که در سال 1914 افتتاح شد. کانال پاناما یک مسیر تجاری حیاتی است که سالانه بیش از 5 درصد از تجارت دریایی جهان را تسهیل می‌کند. این کانال کشتی‌ها را از طریق باریکه پاناما، یک قطعه زمین باریک که آمریکای شمالی و جنوبی را از هم جدا می‌کند، عبور می‌دهد.

در سال 2021، یکی از بزرگترین کشتی‌های کانتینری که تا به حال ساخته شده بود، برای روزها در کانال سوئز گیر افتاد و تجارت را متوقف کرد و تقاضای زیاد برای کالاهایی مانند ماسک‌های جراحی، لوازم خانگی و تجهیزات باغی در طول همه‌گیری کرونا، زنجیره‌های تامین را به نقطه شکست خود کشانده است.

خشکسالی کانال پاناما باعث شده که این کانال آب کافی برای بالا و پایین بردن کشتی‌ها نداشته باشد و مقامات را مجبور می‌کند تعداد کشتی‌هایی که اجازه عبور از کانال پاناما را دارند، کاهش دهند. این امر دردسرهای گرانی را برای شرکت‌های کشتیرانی ایجاد کرده و سوالات دشواری را در مورد استفاده از آب در پاناما ایجاد کرده است. پیش‌بینی می‌شود که عبور یک کشتی به اندازه نیم میلیون پانامایی در یک روز آب مصرف می‌کند.

خشکسالی در پاناما باعث شده که سطح آب کاهش یابد. همزمان با کاهش سطح آب مقامات محدودیت‌هایی را برای عبور کشتی‌ها از طریق کانال اعمال می‌کنند.

کانال پاناما

محدودیت‌ عبور کشتی از کانال پاناما

به نقل از نیویورک تایمز، قبل از مشکلات کمبود آب و خشکسالی، روزانه 38 کشتی از کانال عبور می‌کرد. مقامات در ماه جولای میانگین تعداد کشتی‌ها را به 32 کاهش دادند و این هفته محدودیت‌های جدیدی را اعلام کردند که احتمالا منجر به عبور کمتر از 30 کشتی در روز می‌شود. در صورت پایین ماندن سطح آب، ممکن است کاهش بیشتری رخ دهد. این محدودیت‌ها باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل شده است، زیرا کشتی‌ها باید مدت زمان بیشتری را برای منتظر ماندن برای عبور از کانال سپری کنند.

در پاناما، کمبود آب در سال‌های اخیر عملکرد کانال را با مشکل مواجه کرده است و برخی از کارشناسان کشتیرانی می‌گویند در صورت بدتر شدن مشکل، کشتی‌ها به زودی مجبور خواهند شد به طور کامل از کانال اجتناب کنند. عبور و مرور کمتر می‌تواند دولت پاناما را از ده‌ها میلیون دلار درآمد سالانه محروم کند، هزینه حمل‌ونقل را افزایش دهد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در زمانی که کشتی‌ها مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کنند، افزایش دهد.

خشکسالی همچنین تغییراتی را در زنجیره تامین جهانی ایجاد کرده است. برخی از شرکت‌ها برای جلوگیری از تاخیر در عبور از کانال، کالاهای خود را از طریق مسیرهای جایگزین مانند کانال سوئز یا حمل و نقل زمینی حمل می‌کنند.

اگرچه پاناما آب‌وهوای استوایی دارد که آن را به یکی از مرطوب‌ترین کشورها تبدیل می‌کند، بارندگی امسال 30 درصد کمتر از میانگین بوده و باعث پایین آمدن سطح آب در دریاچه‌ها شده است. علت اصلی این پدیده آب‌وهوایی ال نینو است که در ابتدا باعث هوای گرمتر و خشک‌تر در پاناما می‌شود، اما دانشمندان معتقدند که تغییرات اقلیمی ممکن است دوره‌های خشک را طولانی‌تر کرده و دما را در منطقه افزایش دهد.

کشتی‌های کانتینری که کالاهای مصرفی تمام شده را حمل می‌کنند، معمولاً عبور را از قبل رزرو می‌کنند و با تأخیر طولانی مواجه نشده‌اند. اما کشتی‌هایی که کالاهای فله را حمل می‌کنند معمولاً مسیر عبور را رزرو نمی‌کنند.

این امر منجر به گران‌شدن حمل‌ونقل فله می‌شود‌. شرکت‌های حمل‌و‌نقل فله می‌توانند روزها منتظر بمانند، هزینه زیادی برای عبور از خط بپردازند یا با طی کردن مسیر طولانی‌تر به طور کامل از کانال اجتناب کنند.

آقای Kalleklev، مدیر کشتیرانی، می‌گوید: «شرکت او در ماه آگوست تصمیم گرفت 400 هزار دلار برای جابجایی یک کشتی در صف جلو بپردازد که تقریباً کل هزینه استفاده از کانال را دو برابر می‌کند. شرکت‌های دیگر بیش از 2 میلیون دلار پرداخت کرده‌اند، هزینه‌ای که گاهی اوقات برای اطمینان از اینکه کشتی‌ها وظیفه بعدی خود را از دست نمی‌دهند متحمل می‌شوند. بخشی از این هزینه‌های اضافی به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود که در حال حاضر تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند.»

اختلالات طولانی مدت در این کانال می‌تواند علاقه به ساخت مسیرهای زمینی در مکزیک، کلمبیا و سایر کشورهایی را که دارای خطوط ساحلی در هر دو اقیانوس هستند، برانگیزد.

کشتی در کانال پاناما

تغییرات اقلیمی و ال نینو منجر به خشکسالی در پاناما شد؟

استیون پاتون، مدیر برنامه پایش فیزیکی در موسسه تحقیقات گرمسیری اسمیتسونیان، می‌گوید: «تغییرات اقلیمی نه تنها اتفاقات تصادفی نیستند بلکه دائمی هستند. کانال پاناما نیز نقش مهمی در تأمین آب ایفا می‌کند. اگرچه اثر تغییرات اقلیمی بر ال نینو هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما دو دوره از خشک‌ترین دوره‌های ال نینو در 140 سال گذشته در 25 سال اخیر روی داده‌اند و دوره فعلی ممکن است سومین دوره خشکی باشد.»

خشکسالی در پاناما یک چالش جدی برای کانال پاناما و تجارت جهانی است. مقامات پاناما در حال بررسی راه هایی برای افزایش عرضه آب به کانال هستند، اما این امر چالش برانگیز است. در صورت ادامه خشکسالی، ممکن است کانال پاناما مجبور شود محدودیت های بیشتری را برای ترافیک اعمال کند یا حتی به طور کامل تعطیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.