فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۶۲۶۵۳

کارنامه مدیران وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم

پرسش روز:

مدیران وزارت اقتصاد دولت سیزدهم چه کارنامه‌ای را ثبت کرده‌اند؟

پاسخ کارشناس :

طی چند سال گذشته خصوصاً بعد از آغاز جنگ اقتصادی ترامپ، مهمترین معضل کشور اقتصاد بوده است؛ بنابراین سیاست‌ها و عملکرد مدیران دولتی در این بخش بسیار حائز اهمیت و برای کشور سرنوشت‌ساز است و به این دلیل ارزیابی و رصد مستمر عملکرد آنها ضروری است.

دکتر خاندوزی در خاتمه دومین سال فعالیت دولت سیزدهم عملکرد معاونان منصوب خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی را در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم مورد ارزیابی قرار داده که نکات قابل تامل در آن دیده می‌شود. سوال و پاسخ ها به شرح ذیل است:

تسنیم: از شما می‌خواهیم تا به دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد نمره بدهید و یک ارزیابی کوتاه از عملکرد آنها داشته باشید.

رئیس سازمان امور مالیاتی

خاندوزی: رئیس جدید سازمان امور مالیاتی 4 ماه است که منصوب شده است اما اگر رئیس سال گذشته سازمان امور مالیاتی را در نظر بگیریم به نظرم یکی از بهترین روسای سازمان امور مالیاتی بوده‌اند.

رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران

خاندوزی: از انتصاب رئیس کل گمرک ایران نیز هنوز یک سال نگذشته است اما در مجموع جزو مدیران کارآمد وزارت اقتصاد بوده‌اند که عملکرد خوبی در پیشبرد اهداف گمرک داشته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

خاندوزی: به جهت اینکه ایشان یکی از افرادی است که سابقه بسیار خوبی در ارکان مختلف از کارگزاری تا بخش‌های تامین سرمایه داشته است یکی از کارشناس‌ترین مدیران ما است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی

خاندوزی: یک مدیر بی‌سر و صدا و بدون جنجال اما بسیار پرتلاش.

رئیس دبیرخانه مناطق آزاد

خاندوزی: از این جهت که آقای عبدالملکی خودشان وزیر بودند ارزیابی ایشان را نباید از من بپرسید و خود آقای رئیس جمهوری باید ارزیابی ایشان را انجام دهند.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی

خاندوزی: سازمان اموال تملیکی و تیم مدیریتی آن جزو سازمان‌های فوق‌العاده از جهت خروجی عملکرد هستند. شاید بتوانیم بگوییم که یکی از بالاترین شاخص‌های عملکردی زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد را این سازمان دارد.

وزیر اقتصاد

خاندوزی: مردم باید ما را ارزیابی کنند و ان‌شاءالله که خدا و مردم از ما راضی باشند. (خبرگزاری تسنیم 1402/06/11)

سوالات نگارنده از وزیر اقتصاد:

۱- اگر به تشخیص ایشان رئیس سال گذشته سازمان امور مالیاتی از بهترین‌های این سازمان بوده، چرا تغییر کرد و به سازمان دیگر منتقل گردید؟

۲- چرا ظرف یک سال از وزارت دکتر خاندوزی، رئیس کل گمرک ایران تغییر کرده است؟

۳- دبیرخانه مناطق آزاد زیرمجموعه وزارت اقتصاد بوده و به‌واسطه اینکه دبیر آن (دکتر عبدالملکی) قبلاً وزیر بوده وزیر اقتصاد نمی‌تواند از ارزیابی وی در سمت بسیار مهمی که به عهده داشته و کل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به ایشان سپرده شده، طفره برود.

۴- در دولت سیزدهم در اسفندماه سال 1400، وزیر اقتصاد، بهزادپور را به ریاست کل بیمه مرکزی منصوب کرده بود ولی تنها بعد از 18 ماه، وزیر اقتصاد در شهریور امسال دکتر استادهاشمی را جایگزین وی کرد.

۵- انتصاب دکتر سیدعلی روحانی به معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی در مرداد 1402.

۶- انتصاب مالك رحمتی به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی سازی در تیر 1402.

۷- انتصاب ذبیح‌الله سلمانی به‌عنوان سرپرست معاونت امور حقوقی و مجلس اردیبهشت 1402.

۸- در مورد عملکرد شخص وزیر اقتصاد، مجلس باید قضاوت کند آیا مهار تورم به میزان وعده داده‌شده دولت و رونق اقتصادی تحقق یافته است.

به موازات تغییرات متعدد در سیاست‌های اقتصادی، این عزل و نصب‌های متعدد در دوره کوتاه، گویای نابسامانی در مدیریت این وزارتخانه مهم بوده که تبعات آن موجب تشدید وخامت شرایط اقتصادی کشور می‌شود. دولتمردان ما باید توجه داشته باشند شرایط تحریم و فشار اقتصادی هنوز پابرجاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.