خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۴۸۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل نگاه اقتصادی کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری/ پزشکیان و جلیلی درباره رشد اقتصادی، تورم و FATF چه نظری دارند؟

تحلیل نگاه اقتصادی کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری/ پزشکیان و جلیلی درباره رشد اقتصادی، تورم و FATF چه نظری دارند؟

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حالی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه پیدا کرده‌اند که دیدگاه‌های اقتصادی متقاوتی دارند. اما نظر آنها درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‌رأی به دور دوم راه یافتند. به این ترتیب یکی از این دو کاندیدا، پس از انجام دور دوم انتخابات، به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب خواهد شد. در این گزارش، عقاید اقتصادی و مهم‌ترین برنامه‌های مطرح‌شده از سوی پزشکیان و جلیلی بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اختلاف نظر جلیلی و پزشکیان در حوزه سیاست خارجی و FATF

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پزشکیان و جلیلی در آن اختلاف نظر مشهودی دارند حوزه سیاست خارجی و حضور ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی است. در حالی که جلیلی بر اقتصاد مقاومتی و غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی کشورهای دیگر با استفاده از آن تاکید دارد، پزشکیان بهبود وضعیت اقتصادی کشور بدون ارتباط با دنیا را غیرممکن می‌‌داند.

جلیلی بارها بر ناکارآمدی توافق برجام در دهه 90 تاکید کرده و معتقد است این توافق هیچ دستاورد اقتصادی‌ای برای ایران به همراه نداشته است. از سوی دیگر اما پزشکیان از حامیان امضای برجام در آن زمان بود. اختلاف نظر مهم دیگر بین این دو کاندیدا، مربوط به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF است. پزشکیان اعتقاد دارد نپیوستن ایران به FATF باعث افزایش هزینه‌ها در واردات کالاها و ارزان شدن صادرات شده و برای عده‌ای محدود رانت‌های بسیار ایجاد کرده است.

از سوی دیگر اما دیدگاه جلیلی در مورد FATF با حواشی بسیاری همراه است. اگرچه از اظهارات جلیلی به نظر می‌رسد او مخالف پیوستن ایران به این کنوانسیون است، مصطفی پورمحمدی در یک مناظره انتخاباتی مدعی شد جلیلی در سال 1395 به او گفته با اصل موضوع FATF مشکلی ندارد و موضوع اصلی، مخالفت جلیلی با پیوستن ایران به FATF در زمان دولت وقت بوده است.

دیدگاه پزشکیان و جلیلی پیرامون رشد اقتصادی، تورم و مالیات

هر دو کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند اهداف اقتصادی برنامه هفتم توسعه یعنی تورم تک‌رقمی و متوسط نرخ رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی را دنبال می‌کنند. با این حال، رویکرد این دو کاندیدا برای رسیدن به این اهداف کمی متفاوت است. سعید جلیلی به دنبال افزایش نرخ رشد اقتصادی با بهبود بهره‌وری است اما به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان برای رسیدن به این هدف، علاوه بر بهره‌وری، بر جذب سرمایه و ثبات در قانون‌گذاری نیز تاکید دارد.

در بحث مالیات‌ها نیز پزشکیان بر اخذ مالیات پلکانی از مردم تاکید دارد و معتقد است باید با ایجاد سازوکارهای مناسب و اتصال کد ملی و کد پستی افراد به شبکه بانکی، از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد. جلیلی نیز اعتقاد دارد دولت باید از افراد با درآمد نجومی مالیات بگیرد و برای شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط، معافیت و تخفیف مالیاتی وضع کند.

کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره یارانه‌ها چه می‌گویند؟

یکی از موضوعات مورد تاکید هر دو کاندیدا در مناظره‌های انتخاباتی، لزوم تغییر در نظام پرداخت یارانه‌ها بود. مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه در حال حاضر دهک‌های بالاتر از یارانه بیشتری نسبت به دهک‌های پایین برخوردار می‌شوند، تاکید کرد علاوه بر تغییر این شرایط، رشد اقتصادی نیز باید برای کاهش فقر محقق شود. سعید جلیلی نیز باور دارد باید یارانه‌های سوخت و انرژی حذف و به طور نقدی به مردم پرداخت شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.