کد مطلب: ۸۹۱۹۰۴

بررسی گزارش آبان ماه شرکت ملی صنایع مس نشان می‌دهد؛

فملی؛ درخشان در بازار سهام، کم‌فروغ در تولید و فروش

فملی؛ درخشان در بازار سهام، کم‌فروغ در تولید و فروش

نگاهی به گزارش فعالیت ماهانه شرکت ملی صنایع مس ایران حاکی از آن است که مقدار تولید و فروش آبان‌ماه شرکت در مقایسه با ماه گذشته، کاهش داشته است. همچنین مقدار فروش فملی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزول شدیدی را پشت سر گذاشت. اما افزایش نرخ فروش محصولات فملی در این مدت سبب شد تا درآمد ماهانه ملی صنایع مس ایران در مقایسه با آبان 1401 افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با افزایش تقاضا در بازار سهام طی روزهای گذشته، سهام بسیاری از صنایع وارد روند صعودی شد؛ یکی از این سهم‌ها، فملی از گروه فلزات اساسی بود. به نحوی که سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در سه روز معاملاتی گذشته بیشتر از 9 درصد رشد کرد.

اما آنچه باید به آن توجه کرد وضعیت بنیادین شرکت و بحث کاهش تولید و فروش ملی صنایع مس ایران است. چرا که گزارش ماهانه این شرکت در آبان خبر خوبی را در بخش تولید و فروش برای سهامداران مخابره نمی‌کند.

کاهش مقدار تولید و فروش فملی در آبان

پیش از هر نکته‌ای، باید مقدار تولید ملی صنایع مس ایران در آبان بررسی شود؛ نگاهی به گزارش ماهانه فملی در آبان حاکی از آن است که مقدار تولید فملی در مقایسه با مهرماه حدود 2.2 درصد کاهش داشته و از پنج میلیون و 172 هزار تن به پنج میلیون و 57 هزار تن رسیده است. البته باید گفت تناژ تولید فملی در مدت مشابه سال گذشته 0.83 درصد کمتر از رقم فعلی بوده است. 

در طرف فروش اما ارقام شرکت با شدت بیشتری نزولی بود؛ به نحوی که مقدار فروش فملی در آبان‌ماه نسبت به مهر 1402 و آبان 1401 به ترتیب 3.3 و 87.13 درصد کاهش داشته است. گفتنی است رقم مقدار فروش شرکت در آبان امسال، 106 هزار و 592 تن، مهر 1402 حدود 110 هزار و 230 تن و در آبان سال گذشته 828 هزار تن بوده است.

 فروش فملی

روند صعودی نرخ فروش فملی

همان‌طور که گفته شد مقدار فروش آبان‌ماه فملی در مقایسه با مهر 1402 و آبان 1401 کاهش داشته است؛ این موضوع سبب شد تا درآمد ماهانه ملی صنایع مس ایران نسبت به ماه گذشته یعنی مهر، با کاهش حدود 15 درصدی روبه‌رو شود و از 11 هزار و 452 میلیارد تومان به 9 هزار و 733 میلیارد تومان برسد. اما نرخ فروش محصولات فملی در یک سال اخیر جهش‌های بزرگی را پشت سر گذاشته و همین موضوع نیز سبب شد تا درآمد ماهانه فملی نجات یابد.

 فملی

چرا که درآمد آبان‌ماه فملی با وجود کاهش 87 درصدی مقدار فروش نسبت به آبان 1401 افزایش یافته است. به نحوی که مبلغ فروش فملی از 6 هزار و 349 میلیارد تومان در آبان سال گذشته با افزایش 53 درصدی به رقم فعلی رسیده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.