خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۶۹۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تزریق پول به بانک‌ها در بازار باز/ نرخ ریپو روی ۲۳ درصد ثابت ماند

کاهش تزریق پول به بانک‌ها در بازار باز/ نرخ ریپو روی 23 درصد ثابت ماند

پس از دو هفته متوالی رکوردشکنی در تزریق پول در بازار باز، با کاهش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، تزریق وجوه نقد در این بازار کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی در هفته منتهی به 29 خردادماه سال جاری را منتشر کرد.

مطابق این گزارش، با کاهش نسبی نیاز بانک‌ها به وجوه نقد در هفته جاری، میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز نیز افت کرد. از سوی دیگر نیز میزان مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی با وجود رشد در مقایسه با هفته گذشته، همچنان در سطوح پایینی قرار دارد.

بازار باز 03.29

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

در سیزدهمین حراج بازار باز امسال چه گذشت؟

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در سیزدهمین حراج بازار باز در سال ۱۴۰۲ که در 29 خردادماه برگزار شد، ۲۱ بانک و موسسه اعتباری شرکت کردند و از طریق ساز و کار توافق بازخرید، بخشی از کسری وجوه نقد خود را بر طرف کردند.

در عملیات بازار باز این هفته بانک مرکزی، مدت توافق بازخرید هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو نیز بدون تغییر نسبت به 13 هفته اخیر در رقم ۲۳ درصد میخکوب شده است.

کاهش تزریق پول به بانک‌ها

مجموع سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در آخرین عملیات بازار باز خردادماه 1402 با کاهش 12 هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد و به 144 هزار میلیارد تومان رسید. بانک مرکزی نیز در پاسخ به این نیازها، همه سفارش‌ها را پذیرفت و این مبلغ را در بازار باز تزریق کرد. به این ترتیب، میزان پول‌پاشی بانک مرکزی در بازار باز که در دو هفته اخیر به قله تاریخی خود رسیده بود، در این هفته با کاهش نسبی مواجه شد.

از سوی دیگر ۱۵۰.6 هزار میلیارد تومان از توافق‌های بازخرید مربوط به حراج شماره 12 بازار باز در این هفته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت. در نتیجه خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز این هفته نیز منفی شد.

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند از طریق آن کسری وجوه نقد خود را برطرف کنند. به طوری که این بانک‌ها اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه نقد مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند.

همچنین در زمان سررسید، بانک‌های مقروض مکلف هستند که اوراق واگذارشده را با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ توافق بازخرید یا ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

افزایش نسبی مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی

یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی این هفته بانک مرکزی، فعالیت این بانک در بازار بین بانکی بود.

در این هفته سه بانک از طریق بازار بین بانکی و سازوکار اعتبارگیری قاعده‌مند، از منابع بانک مرکزی استقراض کردند. میزان این استقراض نیز چهار هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با این وجود، اگر از هفته گذشته فاکتور بگیریم، تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در این هفته به کمترین میزان خود از اسفندماه سال گذشته به این سو رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.