کد مطلب: ۸۶۲۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندلی لرزان ریاست بیمه مرکزی/ کدام روسا فعالیت کمتر از چهار سال داشتند؟

صندلی لرزان ریاست بیمه مرکزی/ کدام روسا فعالیت کمتر از چهار سال داشتند؟

از میان 11 رئیس کل بیمه مرکزی پس از انقلاب، 9 نفر از آنها کمتر از مدت قانونی چهار ساله در سمت خود دوام آوردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز یکشنبه بود که با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات وزیران، علی استادهاشمی به سمت ریاست کل بیمه مرکزی ایران انتخاب شد و جایگزین مجید بهزادپور شد که تنها 18 ماه در برج خیابان آفریقا حضور داشت. این در حالیست که طبق ماده 20 اساسنامه بیمه مرکزی، مدت انتصاب رئیس کل و قائم مقام در این شرکت، چهار ساله است و امکان انتصاب مجدد آنها نیز وجود دارد.

با این وجود، بهزادپور تنها رئیس کلی نبود که کمتر از چهار سال در بیمه مرکزی دوام آورد و پیش از او، هشت رئیس کل دیگر بیمه مرکزی نیز دوره ریاستی کمتر از مدت زمان قانونی را تجربه کردند. به این ترتیب، می‌توان گفت که بیمه مرکزی در بخش بزرگی از تاریخ خود، بی‌ثبات بوده و این بی‌ثباتی یک از دلایل مهم توسعه‌نیافتگی صنعت بیمه ایران به‌شمار می‌رود.

مجید بهزادپور و شایعه‌های مبنی بر هک شدن شرکت‌های بیمه

بهزادپور در اسفند ماه سال 1400 به بیمه مرکزی آمد و 18 ماه بعد، در شهریور ماه سال جاری از سمت خود برکنار شد. بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد دلیلی برای جایگزینی بهزادپور اعلام نکردند اما همزمان شدن این اتفاق با موضوع هک شدن شرکت‌های بیمه، باعث شد که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ارتباط این دو موضوع مطرح شود.

با این وجود، بیمه مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای در وبسایت رسمی خود، ادعای بركناری رئیس كل بیمه مركزی به دلیل شائبه هک اطلاعات بیمه‌گزاران را كذب محض دانست و اعلام کرد که این موضوع ارتباطی با مجموعه بیمه مرکزی ندارد و مسئولیتی نیز بر عهده رئیس کل نخواهد بود.

غلامرضا سلیمانی؛ قطع همکاری با دولت سیزدهم

با وجود اینکه غلامرضا سلیمانی یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ریاست بیمه مرکزی را داشت، اما حضور وی در این سمت نیز به چهار سال نرسید. وی که از تیر ماه 97 تا دی ماه 1400 سکان‌دار بیمه مرکزی بود، یکی از گزینه‌های رئیس کلی بانک مرکزی در دولت ابراهیم رئیسی به‌شمار می‌رفت.

با این حال، وی که از باسابقه‌ترین مدیران اقتصادی کشور محسوب می‌شد، پس از 43 ماه حضور در بیمه مرکزی، به دلیل فقدان هماهنگی با وزیر اقتصاد از سمت خود استعفا داد و با دولت سیزدهم قطع همکاری کرد.

عبدالناصر همتی و دومین دوره حضور در بیمه مرکزی

همتی در حالی که از سال 85 تا 97 در بیمه مرکزی حضور داشت و رکورددار طولانی‌ترین حضور در این سمت را به خود اختصاص داده بود، در اردیبهشت ماه 1395 بار دیگر به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی انتخاب شد. دوره دوم همتی اما تنها 26 ماه طول کشید و وی در تیر ماه 1397 به عنوان سفیر ایران در چین منصوب شد. با این وجود، همتی تنها یک هفته بعد از این انتصاب، به تهران بازگشت و سکان‌دار بانک مرکزی شد.

محمدابراهیم امین و فیش‌های نجومی مدیران بیمه مرکزی

محمدابراهیم امین از شهریور 1392 تا اردیبهشت 1395 در بیمه مرکزی حضور داشت اما خروج وی از برج بیمه مرکزی، با حواشی بسیاری همراه بود. پس از انتشار برخی از فیش‌های حقوقی نجومی مدیران و هیات عامل بیمه مرکزی و هجمه‌های شدید به این شرکت، امین نیز از سمت خود استعفا کرد.

این در حالیست که برخی افراد، این اقدام وی را تحسین کردند و نشانه شجاعت وی دانستند اما برخی دیگر، آن را یک فرار رو به جلو خوانده و معتقد بودند که امین با این استعفا، در برکناری خود پیش‌دستی کرده است.

محمد کریمی؛ از صندوق مهر امام رضا تا بیمه مرکزی

محمد کریمی از دیگر مدیرانی بود که حضور کوتاهی در بیمه مرکزی داشت. کریمی که شهریور ماه سال 1390 به بیمه مرکزی آمد، درست دو سال بعد و در شهریور ماه سال 1392 از این مسند کنار رفت و جای خود را به امین داد.

کریمی پیش از حضور در بیمه مرکزی، مدیر صندوق مهر امام رضا بود و استانداری مازندران، مدیرعاملی صندوق توسعه تعاون و همچنین معاون وزیر تعاون را نیز در کارنامه خود داشت. وی همچنین پس از خروج از بیمه مرکزی و در سال 1400 به عنوان دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران انتخاب شد.

جواد فرشباف و برکناری از سوی هیات دولت

جواد فرشباف ماهریان در فروردین ماه 1387 بر صندلی ریاست بیمه مرکزی تکیه زد و در شهریور ماه 1390 از سمت خود برکنار شد. هیات دولت در حالی به برکناری فرشباف رای داد که مشکلات اعلام نرخ دیه سال 90 و بحث‌هایی پیرامون بیمه تکمیلی، دلایل اصلی این تغییرات مدیریتی در بیمه مرکزی محسوب می‌شد.

نوروز کهزادی و اختلاف بر سر 10 فرمان

نوروز کهزادی در خرداد ماه سال 1385 در بیمه مرکزی حضور یافت اما در اسفند ماه سال 1386 زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری وی به گوش می‌رسید. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بودند که کهزادی به دلیل اختلاف با وزارت اقتصاد بر سر اجرای فرمان 10 ماده‌ای رئيس ‌جمهوری وقت در مورد تحول در صنعت بيمه، از سمت خود برکنار شده است. با این وجود، کهزادی در ابتدا این موضوع را تکذیب می‌کرد و آن را شايعه‌سازی بعضي خبرنگاران می‌دانست اما تنها چند روز پس از این ماجرا، وی جای خود را به فرشباف داد.

محمد اعرابی و ریاست 31 ماهه بیمه مرکزی

محمد اعرابی در اردیبهشت سال 1360 و با محمدعلی رجایی، نخست وزیر وقت به ریاست کلی بیمه مرکزی رسید. اعرابی اما تنها 31 ماه در سمت خود باقی ماند و در آذر ماه سال 1362 از این منصب کنار رفت.

عبدالحسین دانشپور؛ اولین رئیس کل پس از انقلاب

عبدالحسین دانشپور تنها دو ماه پس از انقلاب سال 57 و با حکم مهدی بازرگان، به ریاست بیمه مرکزی رسید. وی که سوابق مدیریتی متعددی قبل از انقلاب در کارنامه خود داشت، تنها 26 ماه در سمت خود باقی ماند و در اردیبهشت ماه سال 1360 به کار خود در بیمه مرکزی پایان داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.