کد مطلب: ۸۹۲۸۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۳۰ درصدی سپرده‌های بانکی تا پایان آبان ماه/ سهم تهرانی‌ها از وام‌های بانکی کاهش یافت

رشد 30 درصدی سپرده‌های بانکی تا پایان آبان ماه/ سهم تهرانی‌ها از وام‌های بانکی کاهش یافت

بر اساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی، رقم تسهیلات بانکی و سپرده‌گذاری در بانک‌ها تا پایان آبان ماه به ترتیب 33.9 درصد و 30.3 درصد نسبت به آبان ماه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و پرداخت وام بانکی به تفکیک استان‌ها در آبان ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که حاوی داده‌های مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی است.

داده‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده، نشان می‌دهند که مانده تسهیلات بانکی پرداخت شده از سوی بانک‌های کشور در پایان آبان ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 33.9 درصد افزایش یافته است. همچنین، در مدت مذکور مبلغ مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز شاهد رشدی 30.3 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بوده است.

وام آبان

بانک‌ها تا پایان آبان چقدر وام پرداخت کردند؟

با استناد به آمارهای بانک مرکزی، بانک‌های کشور تا پایان آبان ماه امسال 6 هزار و 472 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. این در حالیست که این رقم در مقایسه با آبان سال گذشته هزار و 640 هزار میلیارد تومان و نسبت به ابتدای سال جاری، 890 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به علاوه، بانک مرکزی در این گزارش تاکید کرده که عمده ارقام تسهیلات، شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی ریالی وارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول است.

سهم 57 درصدی تهران از تسهیلات بانکی

بررسی ارقام وام‌های پرداختی توسط بانک‌ها به تفکیک هر استان در هشت ماهه امسال حاکی از آن است که بانک‌های استان تهران مثل ماه‌های گذشته بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند. به نحوی که در این مدت سه هزار و 837 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های این استان پرداخت شده که این مبلغ معادل حدود 57 درصد از کل وام‌های پرداختی در کل کشور است. این در حالیست که این نسبت در ماه‌های گذشته حدود 60 درصد بوده و در آبان ماه کاهشی شده است.

پس از پایتخت، بانک‌های استان اصفهان با پرداخت بیش از 275 هزار میلیارد تومان وام در مدت مذکور، در رده بعدی قرار دارند. حدود 216 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز اتوسط بانک‌های استان خراسان رضوی به متقاضیان در این استان پرداخت شده است.

در مقابل اما تا پایان آبان ماه، استان‌های کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و همچنین خراسان جنوبی، کمترین میزان وام‌دهی را در مقایسه با دیگر استان‌ها ثبت کرده‌اند.

رقم سپرده‌های بانکی به 1,984 همت رسید

گزارش بانک مرکزی از میزان سپرده‌های بانکی تا پایان آبان ماه سال 1402 نشان می‌دهد که رقم مانده سپرده‌ها با افزایش هزار و 984 هزار میلیارد تومانی نسبت به آبان سال گذشته و هزار و 255 هزار میلیارد تومانی از آغاز سال 1402 به حدود هشت هزار و 530 هزار میلیارد تومان رسیده است.

54.5 درصد از سپرده‌های بانکی در تهران

از آنجا که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران واقع شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود، رقم سپرده‌های بانکی نیز مثل وام‌های پرداختی، در استان تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگر استان‌ها دارد. طوری که چهار هزار و 653 هزار میلیارد تومان، یعنی بیشتر از 54.5 درصد از سپرده‌های کل شبکه بانکی در شعب بانک‌های استان تهران سپرده‌گذاری شده است.

پس از آن نیز بیشترین سپرده‌گذاری در بانک‌های استان اصفهان با رقمی بیش از 419 هزار میلیارد تومان انجام شده است. استان خراسان رضوی نیز با مانده سپرده‌های 354 هزار میلیارد تومانی در رده سوم قرار گرفته است. در سویی دیگر اما مردم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی، کمترین سپرده‌ها را در بانک‌ها قرار داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.