فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۸۸۱۳۷

تجارت‌نیوز وضعیت یک سال گذشته بازار سرمایه را بررسی کرد؛

رشد ۱۰ درصدی سود خالص شرکت‌های بورسی در یک سال

رشد 10 درصدی سود خالص شرکت‌های بورسی در یک سال

نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد وضعیت کلی شرکت‌های بازار در تابستان امسال نسبت به بهار وخیم‌تر شده است. اما اگر بازه 12 ماهه مورد بررسی قرار گیرد اوضاع کمی بهتر است. این گزارش وضعیت بنیادین و تکنیکال بازار را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی چارت شاخص کل در 6 ماه گذشته نشان می‌دهد، بازار سرمایه در این مدت تحت تاثیر حوادث بسیاری بوده است؛ از جنگ حماس و اسرائیل گرفته تا جنگ بر سر نرخ خوراک، همگی بازار سرمایه را نزولی کرده‌اند. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که از لحاظ بنیادین نیز وضعیت بازار در تابستان به شدت وخیم شده است.

پیش از هر چیز باید گفت ارزش کل بازار در پایان تابستان امسال نسبت به بهار حدود هفت درصد پایین آمده است. همچنین درآمد فصلی شرکت‌های بازار سرمایه نیز در تابستان نسبت به بهار حدود 6.49 درصد کاهش داشته و از یک میلیون و 288 هزار هزار میلیارد تومان به یک میلیون و 204 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

افت درآمدزایی شرکت‌های بازار سرمایه در کنار افزایش هزینه‌ها، سودآوری شرکت‌های بورسی را به شدت پایین آورده است؛ به طوری که سود خالص مجموع شرکت‌های بازار سرمایه از 361 هزار و هشت میلیارد تومان، با سقوط بیش از 46 درصدی به 191 هزار و 884 میلیارد تومان رسیده است.

کارنامه 12 ماهه بازار

پیش از هر چیز باید دانست که ttm از عبارت trailing twelve months گرفته شده که این عبارت به معنی 12 ماه گذشته است. برخلاف افت عملکرد شرکت‌های بازار در تابستان، وضعیت 12 ماهه گذشته بازار در پایان تابستان 1402 نسبت به پایان تابستان 1401 بهتر شده است. به طوری که درآمد ttm کل بازار در پایان تابستان امسال از سه میلیون و 718 هزار هزار میلیارد تومان در پایان تابستان 1401 (ttm) با رشد بیش از 23 درصدی به چهار میلیون و 576 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

درآمد 12 ماهه بورس

همچنین هزینه‌های تولید یا همان بهای تمام‌شده محصولات فروش‌رفته شرکت‌های بازار سرمایه نیز در این دوره به همین مقدار رشد داشته و از دو میلیون و 779 هزار هزار میلیارد تومان در پایان تابستان سال 1401 (ttm) با رشد 23.32 درصدی به سه میلیون و 427 هزار هزار میلیارد تومان در پایان تابستان 1402 (ttm) رسیده است.

به این ترتیب باید گفت سود خالص ttm مجموع شرکت‌های بازار سرمایه در پایان تابستان 1402 از 898 هزار و 693 میلیارد تومان با رشد حدود 10 درصدی به 987 هزار و 426 میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص 12 ماهه بورس

مقایسه بازدهی بازار سرمایه

هر آنچه گفته شد، وضعیت بنیادین بازار سرمایه در دو بازه 12 ماهه منتهی به پایان تابستان 1401 و 1402 بوده است. اما باید دید شاخص کل در این دو بازه چه عملکردی از خود نشان داده است. همان‌طور که در چارت زیر دیده می‌شود، شاخص کل در 12 ماهه منتهی به تابستان 1401 روندی ساید را دنبال می‌کرد و بازدهی منفی 2.45 درصد را به ثبت رساند.

بورس 12 ماهه

اما همین نماگر در 12 ماهه منتهی به تابستان 1402 بیشتر از 60 درصد رشد کرد و عملکرد بهتری را از خود نشان داد. در نهایت نیز باید گفت اگرچه عملکرد بازار در تابستان امسال نسبت به بهار از لحاظ بنیادین و تکنیکال ضعیف‌تر بود اما اگر 12 ماهه منتهی به تابستان امسال با 12 ماهه منتهی به تابستان سال گذشته مورد ارزیابی قرار گیرد، مشخص می‌شود که بازار سرمایه در حال حاضر وضعیت بهتری دارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.