فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۹۴۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اسپیس‌اکس از Starlink Mini رونمایی کرد / اینترنت ماهواره‌ای سفری!

آیا پیشرفت مانع محدودیت می‌شود؟

اسپیس‌اکس از Starlink Mini رونمایی کرد / اینترنت ماهواره‌ای سفری!

در سال‌های اخیر، اسپیس‌اکس، شرکت هوافضای خصوصی که توسط ایلان ماسک تأسیس شده است، نقش پیشرو در توسعه اینترنت ماهواره‌ای ایفا کرده است. پروژه Starlink این شرکت با هدف ارائه اینترنت پرسرعت و کم‌هزینه به سراسر جهان، حالا با عرضه Starlink mini به دستاوردهای بسیاری دست خواهد یافت.

 به گزارش تجارت‌نیوز، اینترنت ماهواره‌ای طی چند دهه گذشته مسیری طولانی را پیموده است و در حال تبدیل شدن به ابزاری حیاتی برای ارتباطات و دسترسی به اطلاعات در سراسر جهان است. با پیشرفت‌های مداوم در فناوری ماهواره، اینترنت ماهواره‌ای قادر به ارائه سرعت‌های سریع‌تر، پهنای باند بیشتر و قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر به کاربران در سراسر جهان خواهد بود. این فناوری اما از سال‌های دوری در لیست کارهایی که باید انجام داد بشر بود. اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند تحولی عظیم در حوزه ارتباطات بشر باشد.

در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، فناوری ماهواره به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شد و ظرفیت انتقال داده‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافت. این پیشرفت‌ها راه را برای توسعه اینترنت ماهواره‌ای هموار کرد. در سال ۱۹۹۴، شرکت Hughes Network Systems اولین سرویس اینترنت ماهواره‌ای تجاری را در ایالات متحده راه اندازی کرد. این سرویس با سرعت نسبتاً کندی بود، اما به افراد در مناطق روستایی که دسترسی به اینترنت کابلی یا DSL نداشتند، اتصال به اینترنت را ارائه می‌داد.

اینترنت ماهواره‌ای سفری!

اسپیس‌اکس با راه‌اندازی Starlink Mini، نسخه‌ی کوچک‌تر و سبک‌تر مجموعه‌ی محبوب Starlink، اینترنت ماهواره‌ای را حتی در دسترس‌تر می‌کند. Starlink Mini برای قابلیت حمل طراحی شده و قول دسترسی به اینترنت پرسرعت در حال حرکت را می‌دهد و به راحتی درون یک کوله پشتی جای می‌گیرد.

این خبر پس از آن منتشر شد که دارندگان اولیه‌ Starlink دعوتنامه‌هایی برای خرید کیت Mini به قیمت ۵۹۹ دلار دریافت کردند، که کمی بیشتر از قیمت کیت استاندارد Starlink است. با این حال، این دعوتنامه به کاهش قیمت در آینده اشاره می‌کند، با هدف پر کردن شکاف اتصال در مناطق کم‌خدمات.

انعطاف‌پذیری بیشتر، هزینه بالاتر

در حالی که عرضه‌ی اولیه اولویت را به مناطقی با مصرف کمتر اینترنت می‌دهد، قیمت ۵۹۹ دلاری ممکن است باعث تعجب شود. این هزینه همچنین شامل سرویس Mini Roam نمی‌شود، که یک افزونه برای دسترسی به اینترنت همراه است. در حال حاضر، Mini Roam را فقط می‌توان با اشتراک‌های موجود Starlink با هزینه‌ی اضافی ۳۰ دلار در ماه و با محدودیت داده‌ی ۵۰ گیگابایت بسته‌بندی کرد. این هزینه ماهانه‌ی کل را برای مشتریان خانگی Starlink در طرح استاندارد به ۱۵۰ دلار می‌رساند.

با وجود هزینه‌ی بالاتر، Starlink Mini مزایای قابل توجهی را ارائه می‌دهد. خود آنتن با احتساب پایه، تنها 2.5 پوند وزن دارد که بسیار سبک است و آن را برای مسافرت یا موقعیت‌هایی که نیاز به راه‌اندازی آسان دارند، ایده‌آل می‌کند. ضمنا این سرویس حداکثر سرعت دانلود بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را وعده می‌دهد و تجربه‌ای روان در آنلاین بودن را تضمین می‌کند.

3 میلیون کاربر در 100 کشور جهان

انتظار می‌رود اولین سری از Starlink Mini در ماه جولای وارد بازار شود و عمدتاً مورد توجه مسافران و کسانی باشد که به دنبال یک راه حل پشتیبان قابل‌اعتماد برای اینترنت هستند. به گفته‌ی ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس: «این محصول می‌تواند یک گزینه‌ کم‌هزینه و عالی برای یک اتصال اینترنت پشتیبان خوب باشد.»

Starlink-Coverage-Map-July-2022-1024x462

Starlink با بیش از ۶۰۰۰ ماهواره که در حال حاضر در مدار زمین قرار دارند، به انتخابی محبوب برای دسترسی به اینترنت در مکان‌های دورافتاده یا کم‌خدمات تبدیل شده است. این سرویس دارای پایه‌ کاربری بیش از ۳ میلیون مشترک در ۱۰۰ کشور است. معرفی Starlink Mini این پتانسیل را دارد که این دسترسی را حتی بیشتر گسترش دهد و گزینه‌ای قابل حمل‌تر و بالقوه مقرون‌به‌صرفه‌تر را برای کسانی که به دنبال اتصال اینترنتی قابل اعتماد هستند، ارائه دهد.

آیا پیشرفت مانع محدودیت می‌شود؟

اینترنت ماهواه‌ای جدیدترین تکنولوژی عرضه شده در این حوزه است. در حالی که پرچمداران علم و تکنولوژی در حال توسعه دادن به پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای هستند، در دو سال اخیر در کشور ما اینترنت فیبر نوری در حال طرح‌ریزی و اجرا بود. این هم می‌تواند یک پیشرفت مثبت باشد. سال‌ها بود که از اینترنت فیبر نوری تنها حرف به میان می‌آمد.

در کشور ما اینترنت ماهواره‌ای با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. فعالیت‌های شرکت‌های مربوطه در کشورمان منوط به پاسخگو بودن و پذیرش قواهد جمهوری اسلامی ایران است. پاسخگو بودن سکوهای خارجی برای دفاع از حقوق شهروندان از دیدگاه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، امری ضروری است. این‌گونه می‌توان در دعوی‌های حقوقی و کیفری از حقوق افراد دفاع کرد.

با این حال باید دید تا در آینده نتیجه مذاکرات و تعاملات در این خصوص به کجا خواهد رسید. چندی پیش در نشست ارائه عملکرد هزار روزه با وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، عیسی زارع پور، سوالاتی در رابطه با اینترنت ماهواره‌ای از سوی خبرنگار تجارت‌نیوز مطرح شد که شما می‌توانید شرح کامل این پاسخ‌ها را از اینجا بخوانید. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.