کد مطلب: ۸۴۹۱۵۲

جزئیات بیمه زائران اربعین/ نحوه پرداخت غرامت فوت افراد در کربلا

جزئیات بیمه زائران اربعین/ نحوه پرداخت غرامت فوت افراد در کربلا

رئیس کمیته اربعین با بیان اینکه پیش‌بینی شده تا چهار میلیون نفر از ایران برای مراسم اربعین به کربلا سفر کنند، توضیحاتی را در مورد بیمه زائران اربعین ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی اکبر ترکاشوند، رئیس کمیته اربعین در نشست خبری، با اشاره به اینکه در سال قبل بیمه مرکزی در بحث بیمه زائران اربعین از انتخاب بیمه‌گذار تا سنجش عملکرد شرکت بیمه‌گر ورود کرد، گفت: ضریب خسارت در سال قبل بالغ بر ۱۸۰ درصد بود.

وی با بیان اینکه امسال تقاضا برای بسته‌های مختلف و بیمه تکمیلی وجود داشت، گفت: بر این اساس سه بسته بیمه‌ای پیشنهاد شد و مبلغ نهایی متقابل با نرخ حق دیه است. زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند میتوانند خدماتی دریافتی را مشاهده کنند.

رئیس کمیته اربعین ادامه داد: پوشش بیمه زائران اربعین سال قبل افراد را از ۵۰ کیلومتر قبل از مرز پوشش می‌داد که امسال به ۱۰۰ کیلومتر قبل از مرز رسیده است. همچنین امسال بیمه مواکب و مسئولیت ایجاد شده و بیمه شخص ثالث تخفیف خواهد داشت.

ترکاشوند بر این موضوع تاکید کرد که اگر زائران بیمه نداشته باشند برای ورود به بیمارستان‌های خصوصی عراق باید صد دلار به عنوان ورودی پرداخت کنند. در پایانه‌ها نیز امکان فروش بیمه وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با راهور عنوان کرد: در این جلسه موضوع اصلاح نقاط حادثه خیز و اسکان برای زائرین مورد بررسی قرار گرفت. همچنین صنعت بیمه وکالت زائرینی که با خودروهای عراقی در خاک عراق دچار حادثه می‌شوند را بر عهده می‌گیرد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های مالی در عراق برای پرداخت هزینه‌های درمانی

همچنین در این نشست شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل شرکت بیمه میهن، با بیان اینکه حدود ۲۰ آمبولانس در مرزهای کشور در کنار مجموعه هلال احمر پیش‌بینی شده است، گفت: علاوه بر تفاهم‌نامه‌هایی که برای حمل جسد امضا شده، پنج دستگاه چهار تخته برای حمل جسد در مرز مهران مستقر شده است. همچنین بیمارستان‌های استان‌های مرزی در اختیار قرار گرفته که اگر حجم اجساد زیاد شد دچار مشکل نشوند و در سردخانه‌ها مستقر شوند. البته در حالت عادی احتمالا تعداد اجساد بین ۲۰ تا ۳۰ نفر باشند اما باید آماده بحران بود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های زیادی داخل ایران و عراق سرویس به زائران می‌دهند، عنوان کرد: جلسات هماهنگی سازمان‌ها برگزار شده است.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: دو سامانه برای اربعین راه‌اندازی شده است؛ یکی برای بیمه شده‌ها که همه اطلاعات از طریق این سامانه اطلاع رسانی می‌شود و یک سامانه مجزا برای سرویس دهنده‌ها برای بیمه شده‌ها.

وی با اشاره به جلسه با سفیر ایران در عراق و انجام هماهنگی‌های لازم، اظهار کرد: ستاد مرکزی اربعین در کربلا و ستاد معین در نجف و کاظمین پیش بینی شده است. همچنین استقرار افراد دو زبانه فارسی -عربی در مراکز درمانی پیش بینی شده است که مشخصات آن‌ها در سامانه‌های مذکور پیش‌بینی شده است. البته ترجیح این است که افراد برای درمان بیماری‌های خاص به ایران منتقل شوند زیرا هزینه‌های درمان در عراق به صرفه نیست.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: زائرین می‌توانند از خط ارتباطی ۹۶۸۸۹ هم داخل خاک ایران هم داخل خاک عراق برای طرح مشکلات استفاده کنند. در خاک عراق نیز با کد ۰۲۱ تهران با هزینه خط ثابت کشور در ارتباط باشند.

وی در مورد پرداخت هزینه‌های درمانی توضیح داد: با توجه به محدودیت‌های شبکه بانکی عراق پرداخت هزینه درمانی باید فیزیکی باشد و برای این موضوع انتقال ارز انجام و زیرساخت‌های مالی آماده شده است.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به سوال در مورد اینکه چه ارزی و به چه میزان انتقال داده شده است، پاسخ داد: هم دلار و هم دینار منتقل شده است اما با توجه به قوانین عراق بهتر است مبلغ اعلام نشود.

نحوه پرداخت غرامت فوت افراد در کربلا

وی در مورد غرامت فوت افراد نیز توضیح داد: بخشی از پرداختی داخل خاک ایران انجام می‌شود. همچنین طبق توافق‌نامه زمینی در کربلا و نجف پیش‌بینی شده است که اگر فوت کردند، در صورت رضایت خانواده امکان دفن این افراد در زمین‌های مذکور وجود دارد.

شیخ‌الاسلامی در ادامه در مورد نحوه پرداخت خسارت توضیح داد: زائرینی که دچار مشکل می‌شوند یا به هلال احمر مراجعه می‌کنند که هلال احمر این افراد را به مراکز درمانی منتقل خواهد کرد. در این شرایط کارشناس بیمه اعزام و بعد از بررسی مدارک هزینه نقدی پرداخت می‌شود. افرادی که در جاده‌ها دچار مشکل می‌شوند نیز همین سیکل را طی خواهند کرد. افرادی که فوت می‌کنند نیز بعد از انتقال به خاک ایران، به شرط تکمیل مدارک، خسارت تا ۷۲ ساعت به حساب ذی‌نفعان واریز خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.