کد مطلب: ۸۵۴۰۵۹

وعده پرداخت سودهای نجومی کلاهبرداری است

وعده پرداخت سودهای نجومی کلاهبرداری است

کلاهبرداری با وعده پرداخت سودهای بالا و غیرمتعارف یکی از شگردهای تبهکاران است که بارها و بارها تکرار کرده اند و در این میان سهل انگاری برخی شهروندان باعث می شود دارایی خود را از دست بدهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید شما هم روزانه انواع کامنت‌ها و تبلیغات برای سرمایه‌گذاری و خرید انواع ارز دیجیتال یا شیوه‌های سرمایه‌گذاری در وب سایت‌ها و… را مشاهده کرده باشید.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا به شهروندان هشدار داد: مراقب افراد سودجو و کلاهبردار تحت عنوان سرمایه گذاری و پرداخت سود خارج از عرف باشید.

سرهنگ عبداله چولکی در این باره گفت: امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تمایل اکثر مردم به سرمایه گذاری جهت کسب درآمد بیشتر، برخی افراد سودجو و کلاهبردار از این موقعیت سوء استفاده می کنند.

وی افزود: این افراد با شگردهای مختلف از جمله تاسیس شرکت‌های صوری و تبلیغات گسترده تحت عنوان سرمایه گذاری و پرداخت سود خارج از عرف، افرادی را که تمایل به سرمایه گذاری دارند را اغفال و پس از عقد قرارداد و دریافت مبالغ قابل توجه از آنان متواری می شوند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه لازم است شهروندانی که قصد سرمایه گذاری دارند به هشدارهای پلیس توجه کنند، توصیه کرد: به آگهی های تبلیغاتی در خصوص سرمایه گذاری و پرداخت سود بالا اعتماد نکنید لذا احتمال کلاهبرداری از شما متصور می باشد.

وی تصریح کرد: پیش از عقد قرارداد، از صحت وجود و ثبت شرکت و اعتبارنامه آن مطمئن شوید. لذا به منظور تایید اصالت شرکت می بایست اصل مدارک مرتبط با شرکت از مسئولین آن درخواست شود.

سرهنگ چولکی با بیان اینکه هنگام عقد قرارداد چنانچه فرد حقیقی طرف قرارداد می باشد باید به صورت دقیق احراز هویت شود، خاطرنشان کرد: هنگام عقد قرارداد فرد یا افرادی که مشخصات آن‌ها در قرارداد ذکر می‌شود می بایست حتماً حضور فیزیکی داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: پرداخت سودهای غیرمتعارف تحت عنوان سرمایه گذاری، یکی از شگردهای رایج چند سال اخیر کلاهبرداران است. لذا لازم است شهروندان با دقت نظر بالایی در این خصوص تصمیم گیری و اقدام کنند و در صورت مشاهده فعالیت مشکوک اینگونه شرکت ها، مراتب را در اسرع وقت به پلیس اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است: شهروندان از اعتماد به افراد سودجو که به بهانه سرمایه‌گذاری در بورس، ارز دیجیتال، طلا، خرید ملک، خودرو و کسب و کارهای دیگر اقدام به جذب سرمایه‌های مردمی با وعده پرداخت سود مشارکت ماهیانه پرهیز کنند.

اغلب این شرکت‌ها صوری بوده و در واقع هیچ فعالیت اقتصادی ندارند و سود پرداختی از جذب سرمایه‌های اعضای جدید پرداخت می‌شود و در نهایت کلاهبردار، مبلغ زیادی پول به جیب زده و متواری می‌شود.

یک نمونه از این کلاهبرداری در این حوزه به نام کلاهبرداری پانزی شناخته می‌شود. در این شیوه از کلاهبرداری، کلاه‌برداران پول سرمایه‌گذاران را با دادن وعده بازگشت سود و سرمایه به سرقت می‌برند که در چنین طرحی اصولا سود سرمایه‌گذاران اولیه با سرمایه سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت شده و به نوعی به این شکل اعتماد افراد را به سمت خود جلب می‌کنند.

در حقیقت در این روش، کلاهبردار با دادن وعده‌هایی مثل سودهای نجومی و تضمینی، سرمایه مردم را از دست آنها خارج می‌کنند. فرد کلاهبردار با تهیه و ساخت وب‌سایت یا موسسه و یا شرکتی که هرگز هویت قانونی ندارد، با تبلیغات فراوان از قبیل دادن سودهای چند برابر سرمایه و تضمینی و… مردم را متقاعد می‌کند تا دارایی‌های خودشان را در اختیار او قرار دهند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.