کد مطلب: ۸۷۰۶۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خشکسالی شدید در خراسان رضوی/ مخازن سدهای کدام استان‌ها خالی است؟

خشکسالی شدید در خراسان رضوی/ مخازن سدهای کدام استان‌ها خالی است؟

شرق ایران بیش از سایر مناطق با بحران آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. از یک سوی کاهش بارندگی و از سوی دیگر حق‌آبه هیرمند که در بند هزاران اما و اگر است. بررسی آمارها نشان می‌دهد استان خراسان رضوی کمترین بارندگی را در سال آبی گذشته ثبت کرده و با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سومین سال آبی هم با بحران خشکسالی تمام شد؛ سالی که تشنگی‌اش ماند بر جان سرزمین ایران. موجودی ذخایر برخی سدها کمتر و قطعی آب هم گسترده‌تر شد. در برخی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اما وضعیت بحرانی‌تر و خشکسالی شدید حکمفرما بود.

شرق ایران بیش از سایر مناطق با بحران آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. از یک سوی کاهش بارندگی و از سوی دیگر حق‌آبه هیرمند که در بند هزاران اما و اگر سیاسی است. اما ماجرای بی‌آبی تنها به استان سیستان و بلوچستان ختم نمی‌شود. نگاهی به داده‌ها و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد خراسان رضوی هم با خشکسالی شدید و تنش آبی مواجه است.

سدهایی خالی از آب

بنا بر داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب، حجم پرشدگی مجموع سدهای کشور 46 درصد است. ذخایر سدها در سال جاری و تا 18 شهریور حدود 22.6 میلیارد مترمکعب عنوان شده است.

ذخایر برخی از سدها وضعیت خوبی ندارند؛ از جمله سدهای وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان و سد رودبال داراب در استان فارس که موجودی مخازن این سدها صفر گزارش شده است. موجودی مخازن این سدها نسبت به سال گذشته به ترتیب 67 درصد و 98 درصد کاهش داشته است.

پس از سدهایی که گفته شد، مخازن سدهای استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی هم با کاهش شدید موجودی آب مواجه هستند. درصد پرشدگی چاه‌نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان 4 درصد و موجودی مخزن هم 57 میلیون مترمکعب عنوان شده است.

درصد پرشدگی سدهای طرق و دوستی در استان خراسان رضوی هم در هر دو مورد 8 درصد گزارش شده است. موجودی مخازن دو سد طرق و دوستی به ترتیب 3 و 93 میلیون مترمکعب است.

خراسان رضوی کمترین بارندگی را ثبت کرد

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت بارندگی در ایران به تسنیم گفت که سال آبی اول مهر 1401 تا 31 شهریور 1402 مانند 2 سال گذشته با کاهش بارش به اتمام رسید.

رئیس سازمان هواشناسی کشور توضیح داد که توزیع بارش در همه نقاط کشور یکسان نبود. بدترین شرایط در حاشیه شرقی کشور به‌ویژه در استان خراسان رضوی ثبت شده است.

هفته گذشته نیز علی‌اصغر دهقان‌پور، مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی به ایسنا گفت که بر اساس شاخص (SPEI) 12 ماهه تا پایان مردادماه سال جاری، بیش از 98 درصد استان خراسان رضوی با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه است.

3 استان با کمترین بارندگی

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نیز در گزارشی به وضعیت بارندگی در استان‌ها به تفکیک پرداخت. بر این اساس استان خراسان رضوی در صدر استان‌های کم بارش کشور قرار گرفته است.

میزان بارندگی در استان خراسان رضوی از ابتدای سال آبی که تمام شد تا تاریخ 18 شهریور و نسبت به متوسط دراز مدت 46 درصد کاهش داشت. پس از این استان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمترین بارش را ثبت کردند.

3 سال خشکسالی

خردادماه سال جاری نیز یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی درباره وضعیت آبی این استان را هشدارآمیز تعریف کرد. او گفت که بعد از 2 سال خشکسالی مفرط در سراسر استان، باز هم با این مشکل مواجه هستیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: «مسئولان دقت کنند مجودی آب معین و مشخص است. ما دچار محدودیت تامین هستیم. بدیهی است که همه بخش‌ها باید مدیریت مصرف آب شرب، صنعت، کشاورزی و خدمات مخصوصا در شهر مشهد با حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشند.»

تنش آبی در 25 استان ایران

اردیبهشت‌ماه سال جاری کارگروه مدیریت بحران استانداری با موضوع تنش آبی و سدهای استان خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست نیز وضعیت استان خراسان رضوی هشدارآمیز توصیف شد.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این نشست گفت که ایران و 10 کشور در غرب آسیا با تنش آب مواجه هستند. ما نه‌تنها در خراسان رضوی بلکه در 24 استان با تنش آبی مواجه هستیم. (قدس آنلاین)

او توضیح داد که در اسفندماه برای اجرای پروژه‌های تامین آب خراسان رضوی هزار میلیارد تومان اختصاص یافت. برای کل کشور هم 11 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه جهت تنش آبی امسال پیش‌بینی شد.

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این نشست گفته بود که مسأله تنش آبی استان خراسان رضوی و شهر مشهد در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل است.

او توضیح داد: «هم در مجموعه ذخایر منابع آبی پشت سدها و حجم بارندگی‌ها تفاوت فاحشی با سال‌های قبل داریم. این در حالی است که این استان با بیشترین جمعیت روستایی را دارد و 75 درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود و این شرایط را حادتر می‌کند.»

خشکسالی شدید در خراسان رضوی

همچنین در بخش دیگری از این نشست علی‌اصغر دهقان‌پور، مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی شرایط بارش در مشهد را حاد توصیف کرد. او گفت استان خراسان رضوی درگیری خشکسالی شدید است. به طوری‌که 99 درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی است و از این میزان 46 درصد با خشکسالی بسیاری شدید مواجه است.

آنطور که آمارها و اظهارات مقامات مختلف نشان می‌دهد وضعیت استان خراسان رضوی از نظر خشکسالی و بی‌آبی در کنار استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. حالا قرار است که با طرح انتقال آب دریای عمان به این استان‌ها آبرسانی صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.