خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۸۲۲۹

منطقه ۲۲ کمترین تعداد مدرسه را در کشور دارد

منطقه 22 کمترین تعداد مدرسه را در کشور دارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: علیرغم ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در منطقه ۲۲ تهران این منطقه کم مدرسه‌ترین نقطه کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی چمران با اشاره به تعداد مدرسه در مناطق کشور گفت: اعضای شوراهای شهر در مسائل فرهنگی حتما موثر هستند و میزان تأثیرگذاری آنها به میزان فعالیت آنها وابسته است. در شهرهای ایران اسلامی معماری اسلامی داریم و در دانشگاه نیز این رشته تدریس می‌شود. در حقیقت محور ساخت شهر در ایران بر مساجد استوار بوده است.

محور ساخت شهر در ایران بر مساجد استوار بوده است

وی افزود: شهرهای قدیمی اروپایی خیابان‌های اصلی‌شان به کاخ مجلس یا یکی از مراکز حکومتی می‌رسد ولی محور ساختمان شهرهای ما بر اساس مساجد بوده است.

محله بدون مسجد معنا ندارد

رئیس شورای شهر تهران جادامه داد: کوچکترین سلولی که در شهر وجود دارد، خانواده است. در ساختار شهرهای ما که از خانواده شکل می‌گیرد بعد به محله می‌رسیم که در حقیقت محله بدون مسجد معنا ندارد. مجموعه محلات یک ناحیه و چند ناحیه یک منطقه را تشکیل داده و در نهایت مناطق شهر را شکل می‌دادند، اما متاسفانه در شهرسازی جدید که بر اساس تفکر دوری گزیدن بنا شده این ساختار به هم خورده است به شکلی که آپارتمان‌هایی که امروز از زمین سبز شده‌اند دیگر به حضور مسجد توجهی ندارند.

وی ادامه داد: هنگامی که هشتگرد ساخته شده بود و مقرر بود رئیس جمهور وقت برای بازدید به آنها برود من از سازنده پرسیدم که آیا مسجد در اینجا لازم نیست و از پیمانکار درخواست کردم که از محل سودی که داشته یک مسجد بسازد بعدها نیز در شورای عالی شهرهای مصوب شد که هر ۳۰۰ واحد مسکونی در هرکجا که ساخته می‌شود همانند مدرسه و درمانگاه حتما باید مسجد نیز داشته باشد.

منطقه ۲۲ امروز کم مدرسه ترین نقطه کشور است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت وجود مدرسه، درمانگاه و مسجد در محلات گفت: منطقه ۲۲ امروز کم مدرسه ترین نقطه کشور است و در حوزه مدرسه با مشکل مواجه است. چندین بار خیرین را برای ساخت مدرسه به این منطقه بردیم در حالیکه در منطقه ۲۲ ساختمان‌های بلند ساخته شده کمترین میزان مدرسه را در کل کشور دارد و همین مشکل در حوزه مسجد نیز وجود دارد. مبحثی که به طراحی شهری بستگی دارد.

طرح تفصیلی از طریق مشاور با نظارت شهرداری تهران تهیه می‌شود

چمران افزود: طرح تفصیلی از طریق مشاور با نظارت شهرداری تهران تهیه می‌شود که ابتدا باید در شورای شهر و پس از آن در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد و پس از آن نیز هر ساله اصلاح و بازنگری روی آن صورت بگیرد. قطعا شوراهای شهر مطابق قانون اساسی مسئولیت‌های مهمی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: البته در قانون سال ۱۳۶۳ توجه به شوراها بسیار بهتر بود، اما در سال ۱۳۷۵ این قانون ضعیف‌تر شد و هر چه گذشت متأسفانه همیشه عده‌ای در صدد بودند که از اختیارات شوراهای شهر بکاهند. امروز نیز در برنامه هفتم اصرار و فشار بسیاری آوردیم تا حقوق شوراها کاسته نشود.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: تصور می‌کردم شهرهایی که تراکم جمعیت دارند اگر محدوده شهر اضافه شود زمین در آن ارزان می شود و مردم در آن ساخت و ساز می‌کنند؛ اما این تنها برای عده‌ای دلال که از قبل برنامه ریزی کرده‌اند سود بیشتر را به همراه دارد و نفع مردم در آن نیست. در مورد مسئله مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداری‌ها نیز موضوعاتی مطرح شد که خوشبختانه با حضور آقای زاکانی در دولت موضوع تصویب نشد و جلوی آن گرفته شد.

پراکندگی به شوراها آسیب می‌رساند و باید با همفکری مشکلات را بازگو کنیم

چمران با اشاره به تشکیل کمیسیون فرهنگی شوراهای مراکز استان، گفت: این جلسات به این دلیل است که انسجامی میان شوراها ایجاد شود. قطعا پراکندگی به شوراها آسیب می‌رساند. باید با همفکری مشکلات را بازگو کنیم و نسبت به حل آنها اقدام کنیم. شورای عالی استان‌ها این ظرفیت را دارد که به مجلس لایحه ارسال کند. در دوره گذشته نیز ۹۰ لایحه به مجلس ارسال شده که حدود ۴۵ لایحه تصویب و در مجلس به قانون تبدیل شده است.

مسئله فرهنگ حجاب اولین موضوع در حوزه فرهنگی در خانه‌هاست

وی در خصوص توجه به مسائل فرهنگی از سوی شوراها نیز گفت: اولین موضوع در حوزه فرهنگی در خانه‌ها توجه به مسئله فرهنگ حجاب است که از خانه و محله شکل می‌گیرد. قطعا اقدامات فرهنگی قوی این نیست که بودجه را افزایش دهیم. باید در این حوزه برنامه ریزی و کار مداوم صورت بگیرد و این عمل نیز تنها تبلیغات ظاهری نیست؛ بلکه باید کار عمیق را که زمانبر است در دستور کار قرار دهیم.

باید کار فرهنگی از مساجد آغاز شود

چمران تأکید کرد: باید کار فرهنگی که زمانبر است از مساجد آغاز شود. بر همین اساس در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ برای کمک به مساجد بودجه پیش بینی کردیم. موضوعی که هر ساله در بودجه دیده می‌شد؛ اما در دوره قبلی مدیریت شهری حذف شده بود. این در حالیست که در دوره دوم شورای شهر تهران حدود ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی و کمک به مساجد بودجه پیش بینی شده بود.

به گفته وی، امروز نیاز است تا شورای محلات ما مساجد محور باشد. همانطور که در انقلاب اسلامی جرقه‌های انقلاب از مساجد شروع شد و شکل گرفت. در زمان جنگ نیز مساجد محور بودند به شکلی که آموزش‌های نظامی و حتی حل اختلافات در مساجد انجام می‌شد. بی تردید باید دوباره این موضوعات در مساجد شکل بگیرد و شوراها می‌توانند در این موضوع بسیار موثر باشند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.