کد مطلب: ۸۷۹۱۵۶

کمبود آب در سامانه های شرقی تهران چگونه جبران می‌شود؟

کمبود آب در سامانه های شرقی تهران چگونه جبران می‌شود؟

سدهای تهران با وجود بارش‌های پاییزی هنوز با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند و این مشکل در شرق تهران بیشتر به چشم می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به کمبود آب، سدهای پنجگانه تهران شامل امیرکبیر و طالقان در غرب تهران و ماملو، لار، لتیان در سامانه شرق تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۲) تا ۱۵ مهر در مجموع ۳۷۵ میلیون متر مکعب آب ۲۰ درصد پُرشدگی داشتند.

این میزان آب با توجه به آنکه سه سال پی در پی تهران دارای خشکسالی بوده است، چندان مطلوب ارزیابی نمی شود.

همچین براساس گزارش دفتر اطلاعات و داده های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری مجموع بارش‌های تهران هشت دهم میلیمتر بوده که نشان از کاهش بارش ها در این استان دارد.

ضرورت صرفه جویی در مصرف آب

کاهش بارش‌ها و موجودی مخازن سدهای تهران، رعایت صرفه جویی در مصرف آب در این استان را دوچندان ضروری می‌کند.

از طرف دیگر شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای تامین آب مورد نیاز سامانه شرق تهران اقدام هایی را در دستور کار قرار داده است.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: کمبود آب سامانه‌های شرقی تهران با پروژه‌های ساخت ایستگاه‌های پمپاژ، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها و انتقال آب از طریق اَبَرپروژه رینگ تهران مزین به‌نام «حضرت قمربنی‌هاشم (ع)» جبران می‌شود.

کمبود ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سامانه‌های شرقی تهران

«محسن اردکانی» با اشاره به کمبود ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سامانه‌های شرقی تهران، ادامه‌داد: برای جبران این کمبود، سناریوی افزایش تولید آب در سامانه‌های غربی و انتقال آن به سامانه‌های شرقی از طریق رینگ حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) را در برنامه داریم.

وی افزود: به همین منظور و برای افزایش تاب‌آوری آب تهران، ایستگاه پمپاژ مخزن ۳۱ با توان و تخصص مهندسان شرکت برای انتقال بخشی از آب مازاد سد ماملو و تصفیه‌خانه ششم آب تهران به شمال و شمال‌شرق تهران طراحی و اجرا شده تا آب شرب را به بیش از ۴۰۰ متر در بالا دست پمپاژ کند و هم‌اکنون این پروژه حساس آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

اردکانی با بیان این‌که این ایستگاه یک‌هزار لیتر در ثانیه توان پمپاژ دارد، خاطرنشان‌کرد: در نخستین سناریوی تعریف شده، حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب از مخزن ۳۱ به بالادست منتقل می‌کنیم تا در صورت کاهش ورودی آب از سد لتیان و لار به تصفیه‌خانه‏‌های تهرانپارس و سوهانک، بخشی از نیاز آبی شمال و شمال شرق تهران را تامین کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران در ادامه با بیان اهمیت قطع انشعاب‌های غیرمجاز به‌منظور حفظ سلامت و کیفیت آب شرب بهداشتی، بر ضرورت پیمایش بوستان‌ها، فضاهای سبز شهری و مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها، مدارس و غیره تاکید کرد.

برپایه این گزارش، سازمان هواشناسی پیش بینی افزایش بارش برای تهران داشته که میزان آن ناچیز برآورد شده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.