کد مطلب: ۸۸۷۹۹۲

زلزله در غرب نپال/ ۱۴۰ نفر جان باختند

زلزله در غرب نپال/ ۱۴۰ نفر جان باختند

بر اثر وقوع زمین‌لرزه‌ قوی در منطقه‌ای دورافتاده در غرب نپال تاکنون دست‌کم ۱۴۰ نفر جان باخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا بر اعلام روزنامه محلی ایندیاتایمز، بر اثر وقوع زلزله در غرب نپال تاکنون دست‌کم ۱۴۰ نفر جان باخته‌اند و به گفته مقامات محلی احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

مقامات نپال امروز (شنبه) اعلام کردند: بر اثر این زمین‌لرزه که در منطقه غربی «جاجارکوت» رخ داده، عده قابل توجهی نیز مصدوم و شماری از خانه‌ها تخریب شده است.

جزئیات زلزله در غرب نپال

گزارش‌ها همچنین حاکیست، بر اثر این زلزله ساختمان‌ها در چندین شهر و منطقه مجاور از جمله دهلی نو، پایتخت هند نیز تکان خورده است.

این زمین‌لرزه ساعت ۲۳ و ۴۷ دقیقه جمعه شب به وقت محلی رخ داد و مرکز لرزه نگاری ملی نپال قدرت آن را ۶.۴ ریشتر اعلام کرده است.

مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان نیز شدت این زمین لرزه را ۵.۷ اندازه گیری کرد و از ۶.۲ کاهش داد و این در حالی‌ست که سازمان زمین شناسی ایالات متحده بزرگی آن را ۵.۶ ​​تعیین کرده است.

به علاوه سه لرزه دیگر در عرض یک ساعت پس از وقوع این زمین‌لرزه احساس شده است.

احتمال افزایش تلفات زمین لرزه در نپال

مقامات این کشور نسبت به احتمال افزایش تلفات این زمین‌لرزه ابراز نگرانی کرده‌اند چراکه تاکنون نتوانسته‌اند با ساکنان یک منطقه تپه‌ای در نزدیکی کانون زلزله، حدود ۵۰۰ کیلومتری غرب کاتماندو، پایتخت این کشور که زمین لرزه در آنجا نیز احساس شده، تماس برقرار کنند.

این ناحیه با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت شامل روستاهایی است که در تپه‌های دورافتاده پراکنده هستند.

یک مقام محلی جاجارکوت به خبرنگار رویترز گفته‌ است: احتمال می‌دهیم این حادثه صدها مصدوم داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از خانه‌ها فرو ریخته و بسیاری دیگر نیز دیوارها و سقف‌هایشان شکاف برداشته یا ترک خورده است. همچنین هزاران نفر از مردم منطقه کل شب را در هوای سرد در بیرون از ساختمان‌ها سپری کردند زیرا از ماندن در خانه‌های ترک‌خورده به دلیل وقوع پس لرزه‌ها وحشت داشتند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم در تاریکی شب برای بیرون کشیدن بازماندگان احتمالی از میان آوار ساختمان‌های فروریخته تلاش می‌کنند.

یک افسر پلیس می‌گوید: در مراحل اولیه جست‌وجو و نجات باید ابتدا جاده‌های مسدود شده بر اثر رانش زمین ناشی از زلزله به منظور امکان دسترسی به مناطق آسیب‌دیده پاکسازی شود.

بی‌بی‌سی نیز گزارش کرده است که نیروهای نظامی برای کمک به عملیات امداد و نجات در نواحی ناهموار جاجارکوت و «روکوم غربی» در ۵۰۰ کیلومتری غرب کاتماندو مستقر شده‌اند.

نپال در امتداد رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارد که در آن فعالیت‌های لرزه‌ای زیادی رخ می‌دهد.

ماه گذشته میلادی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر در منطقه غربی «باجهنگ» به ثبت رسید که چندین مصدوم برجای گذاشت.

در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز این کشور دو زلزله ویرانگر را تجربه کرد که در آن حادثه ۹۰۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۲ هزار نفر زخمی شدند.

«پوشپا کمال دهال»، نخست وزیر نپال پس از ابراز تاسف عمیق خود از خسارات جانی و فیزیکی ناشی از زلزله جمعه شب، امروز (شنبه) خود را به محل وقوع حادثه رساند.

همچنین در همسایگی نپال، «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند گفت که از تلفات جانی ناشی از وقوع این حادثه «عمیقاً متأسف» است. او افزود: هند در همبستگی با مردم نپال می‌ایستد و آماده ارائه هر گونه کمک است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.