کد مطلب: ۸۸۹۷۰۶

وقوع سیل در شرق گلستان، خراسان شمالی و شرق استان سمنان/ مدارس کلاله تعطیل شد

وقوع سیل در شرق گلستان، خراسان شمالی و شرق استان سمنان/ مدارس کلاله تعطیل شد

وقوع سیل شب گذشته در شرق استان گلستان، خراسان شمالی و شرق استان سمنان خساراتی به بار آورد و باعث مفقود یک نفر در کلاله و یک زن ۴۰ ساله در کالپوش میامی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرماندار کلاله از تعطیلی مدارس شیفت صبح و عصر شهرستان کلاله بر اثر سیلاب خبر داد و گفت: راننده یک خودرو پراید بر اثر افتادن در گرگانرود مفقود شده است.

فرهاد شیبک اظهار کرد: بارش باران موجب بالا رفتن آب در رودخانه‌های شهرستان و بسته شدن برخی جاده‌های روستایی به کلاله شد.

وی بیان کرد: علاوه بر آبگرفتگی برخی منازل در روستاهای قوجمز، چشمه نیل و خیابان شهید مطهری و برخورد دو دستگاه خودرو به تیر برق، افتادن یک دستگاه پراید به گرگانرود در مسیر جاده گوکجه به کلاله منجر شده تا یک نفر سرنشین آن نیز مفقود شود.

فرماندار شهرستان کلاله تصریح کرد: سیلاب در سطح شهرستان در برخی از نقاط با تجاوز از سطح پل‌ها باعث مسدودشدن مسیرها شده بود که با فروکش آب، این مسیرها قابل تردد شده است.

شیبک افزود: در سطح شهر نیز این سیلاب با ورود آب به منازل باعث خساراتی به شهروندان شده است و علاوه بر این، گل‌ولای برجای‌مانده در سطح شهر نیز یکی از مشکلات این سیلاب برای شهر و شهروندان است.

وی گفت: خوشبختانه این سیلاب خسارات جانی در برنداشته و در حال حاضر در حال جمع‌بندی خسارت‌ها هستیم و اخبار آن متعاقباً به مردم شریف اعلام خواهد شد.

رضا گزمه، شهردار کلاله نیز در خصوص خسارات سیل به خبرنگاران گفت: براثر بارش باران و بالا آمدن آب رودخانه آق سو که از مرکز شهر کلاله عبور می‌کند، بسیاری از محلات این شهر از جمله «فرهنگیان، نیازی آباد، شعرا، میدان بسیج و ابوحنیفه» دچار آبگرفتی شدید شدند.

وی اضافه کرد: براثر آبگرفتگی معابر شهر کلاله به ویژه در محلات اشاره شده، حدود ۴۰ تا ۵۰ واحد مسکونی که فاقد کف کرسی و یا در نقاط پایین قرار داشتند، دچار آبگرفتگی و خسارت شدند.

گزمه بابیان اینکه دیوار برخی واحدهای مسکونی کلاله نیز ریزش کرده است، ادامه داد: از زمان شروع بارش باران نیروهای خدمات شهری مشغول بازگشایی و هدایت مسیر آب هستند.

آماده باش هلال احمر در خراسان شمالی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از آماده باش نیروهای این مجموعه در استان خبر داد.

ابراهیم سارمی اظهار کرد: پیرو هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان و هماهنگی با مدیریت بحران، نیروهای امدادی هلال احمر خراسان شمالی از روز گذشته در حالت آماده باش قرار دارند و تعدادی عملیات امدادرسانی نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: در پی وقوع سیلاب طی بامداد امروز در شهرستان سملقان، گزارشات و تماس هایی مبنی بر آبگرفتگی دریافت شد که یک نمونه از آن، آبگرفتگی در محور آشخانه به شهرآباد نیروی هوایی بود که منجر به سیلاب و آبگرفتگی چادرهای عشایر شد.

وی افزود: پیرو این گزارش‌ها، بلافاصله یک تیم عملیاتی از شهرستان سملقان به توان پنج نفر به همراه یک دستگاه خودروی عملیاتی اعزام شد و به ۲۲ نفر حادثه دیده سیل و آبگرفتگی امدادرسانی کردند.

سارمی با بیان اینکه پس از ارزیابی و برآورد نیازها، تعدادی چادر امدادی، موکت و پتو به خانواده‌های متاثر از این حادثه تحویل داده شد، بیان کرد: در بعضی از نقاط دیگر محور آشخانه-جنگل گلستان نیز تماس هایی مبنی بر گرفتاری خودروها داشتیم که تیم های عملیاتی اعزام شدند.

وی همچنین بیان کرد: رانندگان و مسافران با توجه به اینکه بخشی از جاده دشت به تونل جنگل گلستان بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب شده است از تردد به سمت آن خودداری کرده و از طریق سایر محورهای مواصلاتی تردد کنند.(ایسنا)

وقوع سیل در شرق گلستان

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: سیلاب روز گذشته شرق استان خسارت جانی نداشت اما به برخی زیرساخت‌ها و منازل شهری و روستایی خسارت وارد شده که کارشناسان در حال بررسی مقدار آن هستند.

نعمت‌الله حاجی‌زاده اظهار کرد: درگیری با سیلاب از شهرستان رامیان آغاز و در ادامه باعث ریزش کوه در مسیر رامیان- شاهرود (اولنگ) شد که بعد از بازگشایی مسیر، سیلاب‌ به آزادشهر، گالیکش و مینودشت رسید.

وی افزود: در جاده‌های کوهستانی انسداد مسیر را به دلیل سیل و رانش رخ داد و در برخی موارد هم برای پیشگیری از حوادث ثانویه، جلوگیری از ایجاد خطر برای مردم و پیشگیری از خسارت این مسیرها به طور موقت بسته شد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: تنها جاده اصلی بسته شده در استان ناشی از سیل، مسیر دسترسی پارک ملی گلستان به سمت خراسان شمالی بود و علاوه بر آن ۲ جاده فرعی در اولنگ و بایلر از کلاله به سمت گنبدکاووس نیز به دلیل شدت آبگرفتی و ورود سیلاب بسته شد.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰ خانوار روستای سارجه‌کر گنبدکاووس که خانه آن ها دچار آبگرفتگی شده بود اسکان اضطراری داده شدند تا با فروکش کردن سیلاب، تخلیه آب و چاه‌های فاضلاب این خانه‌ها انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: آبگرفتگی معابر در سطح بیشتر شهرستان‌های شرق استان گلستان اتفاق افتاد و تمام دستگاه‌های امدادی بر اساس هشدارهای داده شده در آماده باش کامل هستند.

سیل به ۱۹ روستای شرق استان سمنان خسارت زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به مفقودشدن خانمی ۴۰ ساله اهل کالپوش شهرستان میامی در سیلاب ۲۴ گذشته در شرق استان، گفت: ۱۹ روستای شهرستان میامی به دلیل سیلاب طی ۲۴ گذشته دچار خسارت شد.

کمال طاهریان افزود: برآورد میزان خسارت ناشی از وقوع سیلاب در روستاهای شهرستان میامی در دست بررسی است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته در نقاط مختلف استان سمنان بارش باران ثبت شد، اما بارش رگباری در روستاهای میامی شدت بیشتری داشت و خسارت برجاگذاشت.

وی با اشاره به مفقودشدن خانمی ۴۰ ساله اهل کالپوش شهرستان میامی در سیلاب ۲۴ گذشته در شرق استان سمنان، گفت: این شهروند در شرایطی که در خانه خود حضور داشت، سیلاب دیوار خانه را تخریب کرد و سیل وی را با خود برد و تا این لحظه این خانم مفقود است.

طاهریان تصریح کرد: علت تخریب خانه به دلیل سیلاب توسط کارشناسان اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: از ساعت یک بامداد امروز هفدهم آبان ۱۴۰۲ با گزارش مفقودی خانم ۴۰ ساله بر اثر سیلاب، سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان خود را به صحنه رساند و مدیریت بحران را در محل به صورت حضوری برعهده گرفت و دستورات لازم برای هر یک از ادارات مرتبط صادر شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان بیان کرد: پنج تیم هلال احمر و افراد محلی در جست و جوی خانم مفقودشده در سیل ۲۴ گذشته در کالپوش میامی هستند.

در پی وقوع سیل در بخش کالپوش در شهرستان میامی نشست مدیریت بحران به ریاست سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در ساعت سه بامداد امروز در بخشداری کالپوش برگزار شد.در این نشست فرماندار میامی ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر ، فرماندهان نظامی و انتظامی به همراه مسوولان شهرستان میامی حضور داشتند.‌

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: ۱۱۸ و ۶ دهم میلی متر بارندگی دیشب در شهر رضوان از توابع شهرستان میامی استان سمنان ثبت شد.

جنازه شهروند مفقوده شده در سیل کلاله پیدا شد

فرماندار کلاله گفت: جنازه شهروند مفقوده شده در جریان سیل شب گذشته این شهرستان، با تلاش نیروهای امدادی از زیر آوار سیل پیدا شد.

فرهاد شیبک افزود: به جز این فرد، سیل دیشب تلفات جانی دیگری نداشت.

وی برای پاکسازی معابر و خیابان های این شهر از آثار سیل خواستار ارسال ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز به کلاله از سوی شهرهای همجوار شد.

در همین پیوند مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: با تلاش امدادگران این جمعیت به ۶۴ خانوار آسیب دیده ناشی از جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی برخی معابر و واحدهای مسکونی شهرهای واقع در شرق این استان با مجموع جمعیت ۲۹۳ نفر خدمات رسانی شد.

قاسم غریب‌آبادی افزود: ۱۷ تیم از جمعیت هلال احمر گلستان با ۵۸ نفر نیروی امدادگر، پنج دستگاه آمبولانس، هشت دستگاه خودرو کمکدار سبک، ۲ خودرو ست نجات و یک کامیونت مشغول خدمات‌رسانی هستند.

وی اضافه کرد: تیم‌های اعزامی هلال احمر از پایگاه‌های آزادشهر، مینودشت، کلاله، گنبدکاووس، چاتال، خوش ییلاق و سه راهی گالیکش هستند که به حادثه دیدگان در روستاهای کاشیدار و نراب آزادشهر، روستاهای دهنه تنگه چهل چای مینودشت مانند ده چناشک و صفی آباد، برخی محلات شهر کلاله و روستای تمرقره قوزی کلاله و روستاهای هیوه چی و عباس آباد گنبدکاووس امدادرسانی می‌کنند.

غریب آبادی ادامه داد: امدادرسانی در روستاهای کاشیدار و نراب آزادشهر پایان یافته است ضمن اینکه نیروهای اعزامی به روستاهای ده چناشک و صفی آباد مینودشت درحال تخلیه آب برخی منازل هستند.

وی افزود: در روستای عباس آباد گنبدکاووس به دلیل بالا آمدن آب رودخانه و نفوذ به منازل، اهالی روستا تخلیه و در روستاهای اطراف اسکان داده شدند و عملیات امداد رسانی ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مسدود بودن جاده جنگل گلستان به خراسان شمالی و انتقال ترافیک به محور خوش ییلاق آزادشهر، یک تیم عملیاتی جهت پوشش امدادی در این محور مستقر شده است.

شرق گلستان از مناطق آسیب پذیر در حوادث طبیعی به‌ویژه سیل است.(ایرنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.