کد مطلب: ۸۹۳۱۳۸

چمران:

تهران آخرین استانی است که از دولت بودجه می‌گیرد

تهران آخرین استانی است که از دولت بودجه می‌گیرد

رئیس شورای شهر تهران گفت: استان تهران آخرین استانی است که بودجه را از دولت می گیرد در حالی که بین 14 تا 16 میلیون جمعیت دارد اما کمترین بودجه را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری عصر امروز  ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

مهدی چمران در اختتامیه این مراسم شهری گفت: استان تهران با اینکه بیشترین سهم را در تحقق بودجه کشور برعهده دارد، اما آخرین استانی است که در لایحه بودجه دولت سهمی را دریافت می کند.

وی افزود: یکی از مسائلی که در حوزه شهر و روستا وجود دارد این است که باید بگویم آبادانی شهرها از روستاها می گذرد. برای آبادانی شهرها باید روستاهای آبادی داشته باشیم. این آبادانی تنها با کشیدن جاده و خدمات صورت نمی گیرد بلکه باید یک روستا به درآمد برسد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز در شهریار با رشد ۱۲ درصدی روبرو هستیم، همچنین در اسلامشهر نیز ما شاهد رشد جمعیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری هستیم و این یعنی مهاجرت.

وی با اشاره به اینکه پژوهش در کشور مظلوم واقع شده و بودجه های پژوهشی در کشور کم است، بیان کرد: مسائل شهر تهران عمده است که در شهرهای دیگر خود را نشان می دهد. تنها شهر تهران این مشکلات را ندارد. استان تهران آب، هوا و پول ندارد. کمبود آب باعث شده تا آب فضای سبز شهر تهران را نیز با تصفیه قابل آشامیدن کند این در حالی است که در ارائه این ایده عنوان نشده است که برای آبیاری فضای سبز چه باید کرد.

چمران با اشاره به محرومیت تهران از بودجه های کشوری تاکید کرد: استان تهران آخرین استانی است که بودجه را از دولت می گیرد در حالی که بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون جمعیت دارد اما کمترین بودجه را دارد.

وی یادآور شد: امروز منطقه ۲۲ تهران از نظر مراکز آموزشی و مدرسه محرومتر از شهرهای محروم و کم برخوردار کشور است.

رئیس شورای شهر تهران به برخی مشکلات تهران اظهار کرد: شهر تهران از نظر حریم مظلوم ترین شهر است. مرتضی‌گرد در اتوبان آزادگان قرار دارد و بین این محدوده و شهر تهران حریمی وجود ندارد. یک زمانی با حکم دادستان ساخت و سازهای غیر مجاز را می خواستیم تخریب کنیم که اعلام شد محدوده حریم به شهرداری ربطی ندارد.

 معاون وزیر کشور:  در برنامه هفتم توسعه، باید هماهنگی با مدیریت شهری را محقق کنیم

در ادامه این مراسم، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور با تاکید بر اینکه در کشور به جای اینکه تولید کننده علم باشیم، وارد کننده آن هستیم؛ اظهار کرد: در دهه های اخیر رویکردهای جدیدی را در حوزه مدیریت شهری مطرح کردند بحث هوشمندسازی و به کارگیری هوش مصنوعی در مدیریت، طراحی مدیریت های شهری مبتنی بر عدالت اجتماعی، حکمروایی شهری و شهرهای دوستدار محیط یست و شهرهای الکترونیک و نوآور و... مطرح شده است و دانشگاهیان و پژوهشگران روی آن کار می کنند و بسیار ارزشمند است اما به رغم اینها چرا  هیچ یک از مطالعات در کشور ما نتوانسته شهرهای پایدار را محقق کند؟ چرا آن حس واقعاً آرامش را در شهرها نمی بینیم؟ چرا علی رغم اینکه شهرها و متروها و زیر زمین ها و تونل ها را درست کرده ایم اما ترافیک شهرهای ما مساله شان حل نشده است؟

وی افزود: چرا با وجود ساخت صدها پردیس فرهنگی و فرهنگسرا در کشور اما آسیب‌های اجتماعی در شهرهای بزرگ و حتی روستاها شاخص های بالایی دارد. یک زمانی در شهرهای بزرگ نهضت ساخت فرهنگسراها را اجرا کردیم اما باز هم این اقدامات موثر نبوده است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: به نظر من به دنبال معلول ها باشیم باید روی علت واقعی کار کرد نه تنها در حوزه مدیریت شهری بلکه در حوزه های دیگر نیز باید به علت ها توجه کرد. ما در شهرها و سایر بخش ها وارد کننده علم شده ایم نه تولید کننده آن.

وی بیان کرد: باید در برنامه هفتم توسعه، هماهنگی با مدیریت شهری را محقق کنیم.

 اعتماد شهروندان نسبت به طرح های جامع شهری پایین آمده

در ادامه حمیدرضا صارمی، معاون معماری شهرسازی شهرداری تهران گفت: سوال این است که با وجود طرح جامع شهر تهران چرا تنها ۱۵ درصد از این قانون بالا دستی اجرا شده است؟ چرا با وجود الگوهای موفقی که وجود دارد نمی توانیم برنامه هایمان را با تحقق بیشتری اجرا کنیم. این مساله به یک نظام ایده و نیازر بستگی دارد. باید دید چه ایده هایی داریم و بر اساس چه نیازهایی محقق خواهد شد.

وی افزود: در طول دهه های گذشته قوانین بالا دستی زیادی تحت عنوان طرح جامع در کشور وجود داشته است. طرح های جامع و تفصیلی از سال ۱۳۴۵ در کشور تصویب شده است. در سال ۵۱ شهر خدمات طرح های تفصیلی برایشهرهای تا ۲۰ هزار نفر یک نقطه عطف محسوب می شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: موضوع این است که شهرها با ۳ مساله تنوع، پیچیدگی و عدم قطعیت روبه رو هستند. در شهری مانند تهران، مشهد، تبریز، شیراز، قم، اهواز، کرمانشاه نوع مسائلش پیچیده است. مواجهه با آن به صورت خطی امکان پذیر نیست. برخی تصمیم گیری ها پیامدهای اقتصادی یا اثرات اجتماعی دارد.

وی بیان کرد: در طرح های گذشته رویکرد نظریه پشتیبان در طرح ها وجود نداشته است. موضوعات حاشیه نشینی و مخاطرات بحرانی و .... در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال عنوان شده شهر هشتگرد برای سرریز جمعیت تهران با مقدار مشخص تشکیل شده است که اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار است اما برنامه هایی برای شهریار و شهر قدس نداشته ایم.

صارمی  بیان کرد: حدود ۷ دهم درصد جمعیت کشور در هشتگرد زندگی می کند و اگر تبدیل به استان شود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به هیچ عنوان روابط متقابل شهرها در برنامه ریزی های حوزه شهری در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد روزانه یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو وارد شهر تهران برای جابه جایی ۴ میلیون نفر می شود، یادآور شد: تعداد پرونده هایی که درباره حقوق مالکانه است حدود ۷۰ درصد از پرونده های دیوان عدالت اداری را تشکیل می دهد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: اعتماد شهروندان نسبت به طرح های جامع شهری پایین آمده است. باور عمومی این است که توان فنی و تکنیکی برای مواجهه با موضوعاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجماع جمعی در رابطه با طرح های شهری برای مدیریت شهری نیز وجود ندارد و تمام نهادهای خدمات رسان به نوعی به حوزه شهری نگاه می کنند، گفت: شاخص های کیفیت زندگی به رغم اینکه تا امروز کارهای خوبی انجام شده است اما کیفیت زندگی شهروندان به شاخص های مطلوب جهانی نرسیده است بخشی از این مساله عدم تحقق طرح های جامع و تفصیلی است که خودمان نوشته ایم. طرحی که مساله محور باشد قابلیت اجرایی دارد.

صارمی افزود: باید از سمت طرح های جامع و تفصیلی به سمت طرح های مساله محور حرکت کرد در محور خیابان انقلاب باید هر محله ها را به صورت مساله محور  مدیریت کرد.

وی ادامه داد: جایی که طرح جامع را تهیه می کند با جایی که می خواهد مجری باشد، شناخت کمی و زبان متفاوتی دارد. در ۵ سال گذشته مهاجر خالص به تهران کمتر از ۴۰ هزار نفر بوده است. باید جمعیت تهران کنترل شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان کرد: ما از مجموع ۱۲۴۱ شهر ۲۷ میلیون و ۷۵۰ میلیون نفر در ۲۰ شهر و ۴۲ میلیون نفر در ۷۷ شهر زندگی می کند. نظام برنامه ریزی در آمایش سرزمینی کشور شکست خورده است. نمی توان به تهران تاکید کرد که از پایتخت بروند.

صارمی تاکید کرد: در گذشته در تهران باغاتی وجود داشته است و هیچ عقل سلیمی با گسترش باغات موافق نیست و قانون ۱۵ درصد تخریب و ۴۵ درصد حفظ آن است در ۴ سال تنها ۲ پروانه در سنوات گذشته صادر می شود و جریمه قطع یک درخت از دیه انسان بیشتر است اما در مصوبه کنونی شهر تهران درباره باغات باعث شده تا مردم در باغات خود درخت نکارند.

حمید رضا صارمی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: از محققان می‌خواهیم تا با مطالعات  خود مسیر راه ما را به صورت علمی مشخص کنند.

امروز مردم به شیوه‌های مختلف درختان خود را خشک می کنند تا مشمول قوانین باغات تهران نشوند. اکنون ۳۰ درصد ساخت و ساز و ۷۰ درصد حفظ باغات است. اما اکنون مردم نه تمایل به ساخت باغات و نه حفظ درختان را دارند. وی افزود: رشد قیمت مسکن در تهران ۸۸ درصد و در کشور ۴۶ درصد است. سالانه یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر به خانوارهای کشور و یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.

جواد وزیری در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و دهمین جشنواره پژوهش و آموزش در شهر و روستا گفت: ۱۴۸۰ شهر در کشور وجود دارد. ما هر روز فکر می کنیم که اجزای اداری و دپارتمان هایی که در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وجود دارد می تواند چشم اندازهای سازمانی را متصور شود و به افراد هویت دهد.

وی افزود: امروز چالش های بزرگی شهرها و کلانشهرهای کشور را در برگرفته که یکی از این مشکلات آلودگی هوا، مدیریت پسماند، تامین مسکن و.... است. در حوزه مسکن همچنان شاهد این هستیم که تامین آن در سبد خانوار سنگینی می کند.

 حکمرایی توزیع درست مسئولیت است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور  ادامه داد: نزدیک به چند دهه است که مدیران به فکر ابر مشکلات شهرها هستند. اما امروز گویی یک واژه ای به گوش می رسد که آن حکمروایی است. حرف درستی است و زیاد پیچیده نیست. حکمرایی توزیع درست مسئولیت است. می‌توان به نحوی منابع را توزیع کرد که جزء و کل به صورت یک سال از آن استفاده کند.

وی بیان کرد: یکی از ریشه های مدیریت پسماند امروز، این است که هنوز تکلیف توزیع مسئولیت بین مردم، شهرداری و دولت مشخص نیست. این در حالی است که در دنیا مالک زباله شهرداری هاست اما ما در کشور به سکوت این مناسبات را طی می کنیم.

وزیری یادآور شد: امروز یکی از بحث های بین دولت و وزارت کشور با شهرداری‌ها این است که وظیفه مدیریت پسماند شهرداری هاست اما محدودیت های قانونی وجود دارد.این درحالی است که تجربه های جهانی نشان می‌دهد مردم در مدیریت پسماند مشارکت دارند. ما هنوز نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید حکمرانی را در این حوزه اصلاح کنیم. یک مفهوم مهم و اساسی در ادبیات توسعه تحت عنوان زنجیره ارزش است و مدیریت شهری نیازمند توسعه زنجیره ارزش است. هنوز بنگاه‌های بزرگی که در حوزه پسماند بتوانند خدمات ارائه دهند در کشور وجود ندارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارکت کشور در ادامه گفت: در حوزه های مدیریت شهری، پایش امنیت شهری، ایمنی و مدیریت شهری باید زنجیره‌های ارزش را توسعه دهیم.

وی افزود: امیدوارم که بتوانیم در نشست‌های بعدی و در سنوات آینده در چنین همایش‌هایی این مفهوم را با همکاری وزارت کشور تبیین کنیم. استقبال می‌کنیم که روی این رویکرد کار کنیم تا به سمت ایجاد مدیریت شهری یکپارچه حرکت کنیم.

مدیریت یکپارچه تنها تجمیع خدمات نیست بلکه جامعه شهری باید بتواند از طریق سامانه هایی خرید جمعی کند. اینطور نباشد که برای توسعه مترو هر کدام از شهردارها به صورت جداگانه به کشور چین برود و خرید کند.

دبیر جشنواره:انتخاب  ۱۴۵۳ طرح 

علیرضا رهایی گفت: یکی از دستاوردهای جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری شناسایی شبکه نخبگان تخصصی حوزه شهری برای حل معضلات تهران و کلانشهرهاست.

وی افزود: پانزدهمین جشنوار پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری یک فرصت مغتنمی برای ایجاد ارتباط بین جامعه نخبگانی تخصصی و مدیریت شهری است. همچنین با شناسایی نخبگان امکان حل مشکلات و مسائل شهری وجود دارد.

دبیر علمی جشنواره ادامه داد: اکنون تهران به عنوان پایتخت کشور داراه معضلاتی در حوزه های مختلف است که حل این مسائل بدون داشتن یک رویکرد علمی و ارتباط با مراکز علم و فناوری امکان پذیر نیست. در همین راستا در جشنواره پانزدهم بیش از ۶۰ دانشگاه و مراکز علمی و ۱۶۰ نفر از اساتید فن شناسایی و دعوت شدند تا موضوعات و طرح های ارائه شده را داوری کنند.

وی بیان کرد: ما برای این جشنواره فاخر ۱۵ زمینه تخصصی تعریف کنیم که شامل موضوعاتی مانند معماری و شهرسازی، خدمات شهری، محیط زیست، توسعه سرمایه انسانی، اقتصاد شهری، هوش مصنوعی و... در برنامه داشته اطلاع رسانی جامعی در این زمینه انجام شد و کارگروه های علمی کار خود را آغاز کرد.

رهایی یادآور شد: نزدیک به ۲۵۷۴ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت ۱۴۵۳ طرح انتخاب شد تا مورد داوری های تخصصی قرار گرفته و این آثار بین گروه های علمی تقسیم شد .

وی تاکید کرد: بر اساس نتایج داوری‌های دقیق در چند مرحله نتیجه به این رسید که ۵ طرح برتر و ۱۲ طرح برگزیده و ۲۱ طرح شایسته تقدیر انتخاب شد.

دبیر علمی جشنواره در پایان گفت: صبح امروز ۱۵ نشست تخصصی و یک نشست ویژه برگزار شد. با شناسایی شبکه متخصصانی که در مسیر این جشنواره انجام شد، امیدواریم که طرح‌های منتخب آشکار و اجرایی شود و در مرکز مطالعات بستر زمینه اجرای ان مشخص تا گره‌های شهر تهران و کلانشهرهای کشور را باز کند.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.