کد مطلب: ۸۳۷۶۳۹

درخواست چین از آمریکا برای توقف تحریم های ایران

درخواست چین از آمریکا برای توقف تحریم های ایران

نماینده چین در ژنو در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از آمریکا خواست که تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را متوقف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه مقام پیشین آمریکا ابراز نگرانی کردند که تهاتر گاز عراق با نفت ایران، احتمالاً تحریم‌های واشنگتن را نقض می‌کند، مگر اینکه دولت بایدن برای آن یک معافیت صادر کند.

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین گزارش داد که این کشور در پنجاه‌وسومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز جمعه به پایان رسید، به دفاع از منافع کشورهای در حال توسعه و حمایت از چند جانبه‌گرایی پرداخت.

سی‌جی‌تی‌ان در ادامه اشاره کرد که طبق گفته چن شو، نماینده دائمی سازمان ملل در ژنو و دفاتر بین‌المللی در سوییس، هیات‌های دیپلماتیک چینی در این نشست به طور فعالانه پیشنهاداتی را در این باره مطرح و مواضع خود را درباره مسائل مربوط به منافع مشترک کشورهای در حال توسعه تشریح کردند. او همچنین گفت که دیپلمات‌های چینی از بی‌طرفی و عدالت جهانی دفاع کردند و با حمایت کشورهای جهان،‌ به ویژه کشورهای در حال توسعه مواجه شدند.

طبق این گزارش، چین در مواجهه با چالش‌های متعدد جهانی، از جمله مناقشات منطقه‌ای، رقابت‌های تنگاتنگ ژئوپلیتیکی و رکود اقتصادی، این نشست را بستری اصلی برای شنیده شدن صدای کشورهای در حال توسعه، تشریح دستاوردهای چین در زمینه حقوق بشر، پیشبرد چندجانبه‌گرایی واقعی و بهبود نظارت جهانی بر حقوق بشر دانست.

در ادامه این مطلب آمده است: چین در این نشست خواستار متوقف شدن عملیات نظامی از سوی آمریکا و انگلیس و کمک‌های مالی بیشتر آن‌ها به سوریه شد. هیات دیپلماتیک این کشور همچنین از آمریکا خواست که تحریم‌های یک‌جانبه را علیه ونزوئلا، افغانستان، ایران و دیگر کشورهای متوقف کند.

سی‌جی‌تی‌ان در ادامه این گزارش نوشت: علاوه بر این، چین با برنامه ژاپن برای آزادسازی آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای به اقیانوس شدیدا مخالفت کرده و هشدار داد که این اقدام به مثابه انتقال آلودگی هسته‌ای به تمام بشریت است و خسارات زیادی به محیط دریانوردی جهانی و بهداشت عمومی وارد خواهد آورد و منجر به جابجایی‌های گسترده خواهد شد.

این گزارش همچنین مطرح کرد: چین افزون بر این، قرآن‌سوزی در سوئد را به شدت محکوم و از به بحث گذاشته شدن سریع این اقدام توسط کشورهای مسلمان حمایت کرد. دیپلمات‌های چینی تاکید کردند که این کشور از احترام دوجانبه، جامعیت و فراگیری دوجانبه میان تمدن‌ها حمایت و تمامی اشکال اسلام‌هراسی را محکوم می‌کند.

طبق گزارش این شبکه چینی، هیات دیپلماتیک چین در این نشست اشاره کرد که این کشور بیانیه‌های مشترکی درباره حفاظت از حقوق زنان و نقش هوش مصنوعی در کمک به احقاق حقوق معلولان ارائه کرده است.

در ادامه این گزارش بیان شده است که نماینده دائمی چین در ژنو همچنین گفت که این کشور به مشارکت فعالانه در کار شورای حقوق بشر و دیگر سازوکارهای چندجانبه حقوق بشر ادامه می‌دهد اما سرسختانه با سیاسی‌کاری و استفاده ابزاری از مسائل حقوق بشر مخالف است. او همچنین گفت که چین تلاش می‌کند نظارت جهانی بر حقوق بشر بی‌طرفانه‌تر، منصفانه، معقول و جامع باشد و به ساختن اجتماعی با آینده‌ای مشترک برای بشریت کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.