خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۱۹۶۴

تردد کامیون های ترانزیتی در مرز میرجاوه افزایش می‌یابد

تردد کامیون های ترانزیتی در مرز میرجاوه افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: به منظور افزایش تبادلات مرزی ایران و پاکستان و استفاده از ظرفیت‌های مرزی سیستان و بلوچستان مقرر شد تردد کامیون‌های ترانزیتی در پایانه مرزی میرجاوه از ۲۰۰ دستگاه کنونی به ۸۰۰ تا هزار دستگاه افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد هدایتی در نشست مشترک حمل و نقلی و گمرکی ایران و پاکستان که با هدف بررسی مشکلات در دو طرف مرز و توسعه بازرگانی دو کشور در پایانه مرزی میرجاوه برگزار شد، افزود: پیرو هدفگذاری که مقامات ارشد سیاسی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری تا سقف پنج میلیارد دلار بین دو کشور انجام دادند و سلسله مذاکراتی که در قالب دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم صورت گرفته به دنبال توسعه روابط با کشور پاکستان هستیم.

وی گفت: در این راستا نشست مشترک حمل و نقلی و گمرکی ایران و پاکستان در پایانه مرزی میرجاوه برگزار شد تا با ارائه راهکارهای مناسب از ظرفیت پایانه مرزی میرجاوه به عنوان قدیمی ترین مرز بین المللی رسمی دو کشور که عمده تجارت از این مرز به صورت حمل و نقل جاده ای انجام می شود به بهترین نحو استفاده شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: با مذاکرات انجام شده این سازمان درصدد افزایش سطح تردد در این مرز از حدود ۲۰۰ تردد روزانه به ۸۰۰ تا هزار دستگاه است.

وی تاکید کرد: همچنین در این نشست مقرر شد به منظور کاهش هزینه و تشریفات اداری شاهد در نظر گرفتن حذف روادید برای آن دسته از ناوگان صرفا متردد به محوطه پایانه های مرزی دو کشور باشیم و هماهنگی و افزایش ساعات کاری نهادهای مستقر در پایانه های مرزی میرجاوه - تفتان به منظور افزایش پذیرش ناوگان از سوی طرفین انجام شود.

هدایتی، کنترل اسناد حمل ناوگان دو کشور هنگام ورود به پایانه های مرزی برای تسریع در فرآیند ورود و خروج ناوگان را از دیگر مفاد توافق امضای شده بین طرفین در این نشست عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با افزایش همکاری میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان شاهد ارتقای روزافزون همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه باشیم.

گفتنی است استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.

طول مرزهای خاکی سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک استان با کشور پاکستان ۹۲۱ کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می‌دهد.

طول مرزهای آبی سیستان و بلوچستان در سواحل دریای عمان با کشور پاکستان نیز ۳۷۰ کیلومتر است. باید به این نکته توجه داشت که سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های راحت و امن دسترسی کشورهای منطقه بویژه افغانستان و پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است به طوریکه از آن به عنوان موقعیت طلایی می‌توان یاد کرد.

پاکستان واقع در جنوب غربی آسیا از جنوب مرز آبی یک‌هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است.

باید به این نکته توجه داشت که سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های خشکی و راحت و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای استان فراهم کرده است.

روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی فراوانی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است و حتی پیمان تاریخی هم بین ایران، پاکستان و ترکیه برقرار شده که بر اساس آن نیز قراردادهای همکاری‌های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور برقرار شده است.

به گفته کارشناسان، پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان است و به این دلیل ایران باید بر توسعه روابط تجاری خود با این کشور بیشتر متمرکز شود زیرا پاکستان می‌تواند شانس بزرگی را در آینده تجاری ایران به وجود آورد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.