کد مطلب: ۸۸۳۱۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ اسرائیل و حماس قیمت گاز را افزایش می‌دهد؟/ راهکار اروپا برای عبور از بحران انرژی

جنگ اسرائیل و حماس قیمت گاز را افزایش می‌دهد؟/ راهکار اروپا برای عبور از بحران انرژی

پس از حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگی جدید در خاورمیانه، برخی دیپلمات‌های اروپایی از خرابکاری در یک خط لوله انتقال گاز به اروپا خبر داده‌اند. موضوعی که بار دیگر اتحادیه اروپا را بر آن واداشته تا برای ایجاد سد در برابر بروز بحران انرژی در زمستان امسال بار دیگر موضوع تمدید تعیین سقف قیمت گاز را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش جنگ‌افروزی‌های بین‌المللی طی دو سال اخیر بازار انرژی جهان را با بحران‌های جدیدی مواجه کرده است؛ به‌ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بزرگ‌ترین واردکننده و خریدار گاز شناخته می‌شوند به دلیل تلاش صادرکنندگان برای بالابردن قیمت گاز برای تأمین این سوخت با نرخ‌های قبلی به راهکارهای جدیدی روی آورده‌اند.

سال گذشته بود که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا مسکو را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و کاخ کرملین نیز برای تقابل با اروپا لوله‌های انتقال گاز به قاره سبز را بست. ایران هم به جای تبدیل این تهدید بین‌المللی به فرصت، در آن مقطع هم در زمین روسیه بازی کرد و نتوانست بازار جدیدی را برای خود فراهم کند.

گرچه کشورهای اروپایی با انعقاد قرارداد با کشورهایی نظیر قطر سعی کردند تا حدودی بحران انرژی را خنثی کنند، اما طبیعتاً اجرای این پروژه‌ها تا حدودی زمان‌بر است و اروپا باید راهکارهای کوتاه‌مدت را هم در دستور کار قرار می‌داد. به‌رغم اینکه دولت ابراهیم رئیسی با تصور اینکه اروپا در نهایت مجبور به طلب یاری از ایران می‌شد، اما این کشورها در نهایت بر سر تعیین سقف قیمت برای گاز به توافق رسیدند.

اروپایی‌ها با اتخاذ چنین سیاستی در روزهایی که بسیاری از شهروندان ایران با زمستان سخت دست و پنجه نرم می‌کردند، توانستند به‌راحتی و بدون آنکه تغییر چندانی در قیمت گاز ایجاد شود، روزترین سردهای سال را پشت سر بگذارند.

اروپا سقف قیمت گاز را تمدید می‌کند؟

در شرایطی که اروپا توانسته بود تهدیدی به اسم ولادیمیر پوتین را خنثی کند، اکنون با تهدید جدیدی با عنوان جنگ اسرائیل و حماس در حوزه انرژی مواجه شده است.

چنانکه برخی گزارش‌ها از برخی خرابکاری‌ها در خط لوله انتقال گاز به اروپا حکایت دارند. موضوعی که ممکن است در نهایت منجر به افزایش قیمت گاز در قاره سبز شود.

در همین زمینه روزنامه فاینشنال تایمز با ارائه سندی از دیپلمات‌های اروپایی، نوشت: اروپا از این هراس دارد که درگیری در خاورمیانه و خرابکاری در یک خط لوله، باعث افزایش قیمت گاز در زمستان امسال شود.

طبق این سند، هیچ نشانه‌ای از این که سقف قیمت اعمال‌شده، پیامدهای منفی داشته وجود ندارد و قیمت گاز تقریبا ۹۰ درصد کمتر از سال میلادی گذشته است.

مقامات و دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا به فایننشیال تایمز گفتند که کاهش قیمت انرژی و سطح بالای گاز ذخیره‌شده ممکن است برای رفع نگرانی نسبت به تاثیر جنگ یا اقدامات خرابکارانه احتمالی در زیرساخت‌های گاز، کافی نباشد.

همچنین این سند ارائه‌شده به دنبال تمدید مقررات اضطراری است که به کشورهای عضو اجازه دادند به صدور مجوز برای مزارع بادی و پارک‌های خورشیدی سرعت دهند.

کمیسیون اروپا قرار است ماه آینده پیشنهادی درباره این که کدام تدابیر باید ادامه پیدا کنند، ارائه کند. آن‌طور که بلومبرگ گزارش داده، قیمت گاز در بازار اروپا، روز جمعه تحت تاثیر پیامدهای منفی تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه بر عرضه جهانی، ۱.۹ درصد افزایش یافت و در بالاترین حد یک هفته اخیر بسته شد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.