کد مطلب: ۸۸۴۰۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتحادیه اروپا به سوی انرژی پاک/ اتکا به روسیه به پایان رسید؟

اتحادیه اروپا به سوی انرژی پاک/ اتکا به روسیه به پایان رسید؟

اروپا در مسیر ترک سوخت‌ فسیلی قرار دارد و در جهت اتکای کامل به انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی پاک گام برمی‌دارد. این اقدام اتحادیه اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین جدی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیسیون اروپا شب گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا در مسیر رسیدن به هدف خود برای پایان دادن به اتکای خود به سوخت فسیلی روسیه در دهه جاری است. در واقع پس از آن که مسکو سال گذشته صادرات را پس از حمله به اوکراین کاهش داد و باعث ایجاد بحران انرژی با قیمت بی‌سابقه گاز در اروپا شد، کشورهای اروپایی با گاز کمیاب روسیه وارد دومین زمستان خود می‌شوند و به سمت انرژی پاک در حرکت هستند.

اروپا به سوی استفاده از انرژی پاک

با وجود تلاش‌های گسترده اروپا برای گام برداشتن در مسیر تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ترک سوخت‌های فسیلی و همچنین متنوع کردن منابع و مسیرهای واردات انرژی‌های فسیلی این قاره همچنان با چالش‌های متعددی در این حوزه مواجه است. زیرا در وهله نخست، اروپا هنوز نتوانسته منبع قابل اعتنایی که بتواند جایگزین نفت و گاز وارداتی از روسیه شود، پیدا کند. در وهله دوم، اکثر شرکت‌ها و صنایع در کشورهای غربی بر مبنای استفاده از انرژی‌های فسیلی بنا شده‌اند و عدم یافتن منابع جایگزین برای نفت و گاز روسیه می‌تواند فعالیت آنها را دچار اختلال کند.

با این حال اتحادیه اروپا تاکید دارد که واردات گاز روسیه در سال جاری به 40 میلیارد تا 45 میلیارد مترمکعب کاهش یابد، در حالی که این رقم در سال 2021، سال قبل از جنگ اوکراین، 155 میلیارد مترمکعب بوده است، اما با این تفاسیر برای جایگزینی گاز روسیه کشورهای اتحادیه اروپا واردات از سایر تامین‌کنندگان را افزایش و در عین حال مصرف گاز را کاهش داده‌اند.

در همین رابطه اخیرا موسسه تحقیقات تأثیرات آب و هواییِ پوتسدام که این مطالعه را انجام داده، نتیجه‌گیری کرده که اروپا برای خودکفایی در تامین انرژی خود از محل منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ به سرمایه‌گذاری سالانه ۱۴۰ میلیارد یورویی و در دهه بعد از آن به سالانه ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

این موسسه آلمانی تاکید کرده که اگر این رقم در زمینه توسعه تولید انرژی بادی، خورشیدی، هیدروژنی و زمین گرمایی صرف شود، تمامی انرژی برق مورد نیاز اروپا در سال ۲۰۳۰ از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تولید خواهد شد.

شیب برگشت‌ناپذیر اروپا به سمت انرژی‌های پاک!

در حال حاضر نروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز خط لوله اتحادیه اروپا جایگزین روسیه شده و واردات گاز مایع به دلیل عرضه ایالات متحده افزایش یافته است، داده‌های زیرساخت گاز اروپا نشان می‌دهد که در سراسر اتحادیه اروپا، انبارهای ذخیره‌سازی گاز 99 درصد پر هستند، که به کشورها در برابر شوک‌های احتمالی عرضه در زمستان در این زمستان امنیت می دهد.

طبق آمار به نظر می‌رسد که تبدیل کل سیستم انرژی مصرفی اروپا به انرژی‌های تجدیدپذیر، ازجمله در بخش‌های گرمایشی که انرژی مورد نیاز آن در حال حاضر با اتکا به مصرف نفت یا گاز تامین می‌شود، یک دهه دیگر زمان نیاز خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا به‌طور برگشت‌ناپذیری از سوخت‌های فسیلی فاصله خواهد گرفت و مصرف گاز حداقل 31 درصد در سراسر اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت. این کاهش تقریباً به اندازه مصرف سالانه گاز آلمان قبل از جنگ اوکراین محاسبه شده است.

درنهایت باید توجه داشت که حمله روسیه به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا به اوکراین باعث شد در بحبوحه نگرانی‌های شدید درباره شوک‌های ناشی از کمبود عرضه، اتحادیه اروپا با فوریت بیشتری در سیاست‌های انرژی خود تجدیدنظر کند.

البته اتحادیه اروپا درحال حاضر با نقطه اتکای کامل به انرژی‌های تجدید‌پذیر فاصله دارد اما می‌توان گفت با زمستان سرد اروپا هم فاصله زیادی دارد و عملا این شعار به رویا تبدیل شد.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.