کد مطلب: ۸۹۰۱۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رفع تحریم‌های ونزوئلا یکی پس از دیگری / مقصد نفت ونزوئلا غرب است

رفع تحریم‌های ونزوئلا یکی پس از دیگری / مقصد نفت ونزوئلا غرب است

درحالی تحریم‌های ونزوئلا رفع شده و با شرکت‌های بزرگ نفتی قرارداد می‌بندد که تحریم‌های ایران رو به رشد است و مذاکرات تا به امروز نتیجه ملموسی نداشته، علاوه براین نفت ایران همچنان با تخفیف‌های نجومی به فروش می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدتی پیش آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های نفتی ونزوئلا را کاهش می‌دهد و پس از آنکه دولت و مخالفان ونزوئلا بر سر حضور ناظران بین‌المللی در انتخابات سال آینده این کشور به توافق رسیدند، آمریکا بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای جنوبی را کاهش داد.

در واقع با این تصمیم آمریکا تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز ونزوئلا و طلای این کشور کاهش خواهد یافت.

 حال پس از گذشت چندین هفته از انتشار این خبر، اخبار جدید حاکی از آن است که تعدادی از شرکت‌های بزرگ بازرگانی، محموله‌های نفت ونزوئلا را به خریداران از جمله آمریکایی‌ها عرضه می‌کنند. علاوه براین شرکت‌ها همچنین قراردادهایی برای خرید نفت از واسطه‌های مورد تایید شرکت نفت دولتی PDVSA  ونزوئلا، منعقد کرده‌اند.

رفع تحریم‌های ونزوئلا یکی پس از دیگری!

درحالی ونزوئلا یکی پس از دیگری موانع را برای فروش نفت از بین می‌برد که ایران برای صادرات نفت به قیمت واقعی اندرخم یک کوچه مانده و هرروز هم توسط آمریکا تحریم‌های جدید علیه کشور وضع می‌شود.

در همین رابطه فرشید شکرخدایی، عضو اتاق بازرگانی ایران، به تجارت‌نیوز گفت: شاید با تعدیل تحریم‌های نفتی ونزوئلا شرایط برای ایران کمی سخت‌تر شود؛ چراکه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران فعلا بی‌نتیجه مانده است. اما از سوی دیگر هم قدرت چانه‌زنی ایران بالاتر خواهد رفت، ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل تحریم‌ها در فروش و صادرات نفت باید تخفیف زیادی قائل شود تا مشتریانش از دست نروند اما باتوجه به اینکه ونزوئلا از جرگه کشورهای تخفیف‌دهنده حذف شد شاید در مواردی به نفع ایران باشد.

وی افزود: البته روس‌ها نفت را در بازار زیر قیمت عرضه می‌کنند و از این نظر ایران تحت فشار است، اما به نظر می‌رسد که بازگشتن ونزوئلا به بازار نفت برخی از نیاز‌‌های کشور‌های غربی را برآورده می‌کند. بعید است که مارکت چین و هند که مارکت اصلی ایران است از ونزوئلا تامین نفت کند. بازار آمریکا و آمریکای لاتین و برخی کشورهای غربی مشتری اصلی ونزوئلا هستند.

تحریم‌های ایران بالاخره تمام می‌شود

شکرخدایی شرایط بازار نفت ونزوئلا و ایران را قیاس کرد و در این باره توضیح داد: همه می‌دانند وضعیت کنونی ایران بالاخره باید تمام شود، ایران تا لبه توافق حرکت کرد، اما در نهایت به آن نرسید. با این حال سرانجام باید در جایی به چانه‌زنی خوب و نتیجه برسد. در نهایت ایران. باید چالش ارتباطات بانکی و بین‌لمللی را حل کند. همچنین باید موضوع فروش نفت به قیمت رسمی و دریافت وجه حل شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: توان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال حاضر محدود است و بخش دولتی نیز توان سرمایه‌گذاری ندارد و فقط می‌تواند مجموعه زیرساخت‌های کشور و حوزه دارو، غذا، درمان، امنیت و ... را از مسیر فروش نفت تامین کند. بنابراین برای توسعه و رشد اقتصادی در کشور به توسعه ارتباطات نیاز داریم. توسعه ارتباطات دو مرحله دارد که قسمت اول آن حتی قبل از فروش نفت و توافق و مذاکره با غرب، مساله اف ای تی اف است تا حتی همکاران شرقی  هم بتوانند با ایران کار کنند. 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.