خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۲۵۶

ادعای جدید وزیر نیرو در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز:

تامین برق صنایع از شبکه خانگی پیشی گرفت/ کشور امسال خاموشی ندارد

تامین برق صنایع از شبکه خانگی پیشی گرفت/ کشور امسال خاموشی ندارد

محرابیان در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز در رابطه با تامین برق صنایع گفت: تامین برق صنایع در دولت سیزدهم از تامین برق منازل پیشی گرفت.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز مبنی بر برنامه دولت برای حل مشکل تأمین برق صنایع گفت: در موضوع تامین برق صنایع اتفاقی که در طول این دو سال افتاد، این بود که دولت تقریبا تمام افزایش ظرفیت‌ها و مدیریت مصرف برق که منجر به کاهش مصرف شده را به بخش صنایع اضافه کرد و تأمین برق صنایع از شبکه خانگی پیشی گرفت. امید است این روند ادامه داشته باشد و در بخش صنایع تلاش بر این است که مصارف در ساعت‌های پیک کاهش یابد و در ساعت‌های غیرپیک، صنایع کشور بدون محدودیت بتوانند مصرف کنند.

وی افزود: میزان مصرف برق صنایع در تابستان 1400 ، 36 میلیارد کیلووات ساعت بود؛ این درحالی است که در سال جاری از 48 میلیارد کیلووات ساعت هم گذشت. 

او خاطرنشان کرد: این شیوه‌ای است که در تمام کشورهای صنعتی اعمال می‌شود و مخصوص تابستان است. به عبارتی انرژی مورد نیاز را با صنایع محاسبه می‌کنند. برای صنایع، انرژی مورد نیاز تامین می‌شود، اما ساعت‌ها را به ساعت‌های کم‌بار انتقال می‌دهند.

این عضو کابینه یادآور شد: رشد 11 درصدی در تولید سیمان و افزایش چشمگیر موجودی انبار در کارخانجات فولاد و صنایع انرژی‌بر حاکی از این است که انرژی مورد نیاز تامین شده است.

دولت در اندیشه صادرات برق

محرابیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تبادل صنعت برق با سایر کشورها توضیح داد: صنعت برق کشور هم در مبادله برق با کشورهای همسایه و صدور خدمات و کالای فنی و مهندسی برنامه‌های گسترده‌ای دارد. برگزاری نمایشگاه با حضور مهمان‌های خارجی حاکی از این است که توجه به بازارهای جهانی به‌ویژه بازارهای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در موضوع مبادله برق تقریبا با تمام کشورهایی که مرز خشکی و غیرخشکی وجود دارد تبادل برق صورت گرفته و برنامه‌ریزی انجام شده است. 

ایجاد زیرساخت برای نمایشگاه‌های تمام کشورها

وزیر نیرو همچنین در نشست افتتاحیه نمایشگاه صنعت برق تشریح کرد: این نمایشگاه برای تمام نمایشگاه‌های صنعت برق کشورها در جهان ایجاد زیرساخت می‌کند. مهم‌ترین ویژگی صنعت برق استفاده از نخبگان در سراسر کشور است. تلاش وزارت نیرو از بدو شروع دولت سیزدهم با وجود ناترازی در صنعت برق تلاش برای کم‌اثر کردن ناترازی‌ها بوده است. 

وی افزود: در مدت فعالیت دولت سیزدهم، بالاترین رشد تولید هفت‌ماهه در صنعت برق رقم خورد و مقام اول رشد در صنایع کشور مربوط به این صنعت است. در این زمینه استراتژی وزارت نیرو، مدیریت مصرف برای کم‌اثر کردن ناترازی بود که بهترین نتیجه آن در تابستان ۱۴۰۲ اتفاق افتاد. گرچه از اردیبهشت تا شهریور 1400 خاموشی‌های متعددی اتفاق افتاد، اما در 1402 محدودیتی در مصرف اتفاق نیفتاد و بدون خاموشی امسال در حال سپری‌شدن است. 

آمار غیرواقعی درباره سال بدون خاموشی

اظهارات وزیر نیروی دولت سیزدهم در حالی مطرح شد که امسال هم تولید بسیاری از صنابع به دلیل محدودیت برقی کاهش داشت و حتی شهرک‌های صنعتی در تابستان 1402 طبق برنامه وزارت نیرو مجبور بودند دو روز را بدون برق سپری کنند. 

قطعی‌ها حتی به شبکه خانگی هم رسید و شهروندان هم در طول شبانه‌روز بارها از خاموشی منازل خود گزارش می‌دادند. حال مشخص نیست که محرابیان با استناد به کدام آمار و ارقام و در حالی که دو ماه کامل هم از تابستان نگذشته از سال بدون خاموشی سخن به میان می‌آورد؟!

شاید او هم مانند هم‌قطاران دیگرش ترجیح می‌دهد از آمارهای غیرواقعی سخن بگوید و یا آنچنان مشغله دارد که افراد دیگری آمارهای دروغین به او می‌رسانند که از قطعی برق صنایع و شبکه خانگی در سال جاری خبر ندارد. 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.