کد مطلب: ۸۹۶۰۵۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا سهمیه بنزین آزاد کارت سوخت کاهش یافت؟

چرا سهمیه بنزین آزاد کارت سوخت کاهش یافت؟

سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت امروز، دوشنبه، 2 بهمن 1402، از 150 لیتر به 100 لیتر کاهش یافت. همچنین مدت زمان ذخیره بنزین یارانه‌ای که 9 ماه بود، از این پس شش ماه خواهد بود. اما دلیل این اتفاق چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز تسنیم در گزارش از کاهش 50 لیتری سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت خبر داد. طبق این اعلام، کارت‌های سوخت که تا پیش از این در هر ماه 150 لیتر سهمیه آزاد سوخت داشتند، از این پس در هر ماه باید منتظر تنها 100 لیتر سهمیه آزاد باشند. 

البته با توجه به اینکه در جایگاه‌های سوخت کارت عرضه می‌شود بعید است که این امر مشکل خاصی در توزیع ایجاد کند. در این بین، تغییری در سهمیه 60 لیتری بنزین 1500 تومانی در هر ماه ایجاد نشده و طبق روال قبل ادامه دارد. 

از سوی دیگر، بلافاصله پس از انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌ها و شائبه‌هایی مبنی بر احتمال کسری بنزین و افزایش قیمت آن به وجود آمد که این اتفاق از سوی فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با نجارت‌نیوز تکذیب شد. چراکه اگر قرار بر چنین تصمیمی باشد در لایحه بودجه به آن اشاره می‌شود که در لایحه سال آینده خبری از این موضوع نیست. 

چرا سهمیه بنزین کاهش یافت؟

تجارت‌نیوز چرایی کاهش سهمیه آزاد بنزین کارت‌های سوخت را از وزارت نفت پیگیری کرد. بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته، تحلیل داده‌های این وزارتخانه نشان می‌دهد که حدود 98 درصد از صاحبان کارت‌های سوخت در طول ماه کمتر از 100 لیتر سهمیه آزاد خود را استفاده می‌کنند؛ از این رو برای مدیریت بهینه سوخت تخصیصی این سهمیه 50 لیتر کاهش یافته است.

همچنین میزان ذخیره بنزین سهمیه‌ای برای صاحبان وسایل نقلیه از ابتدا شش ماه بود؛ اما در زمان شیوع کرونا و به علت کاهش تردد خودروها، میزان ذخیره‌سازی تا 9 ماه افزایش یافت. حال با عبور از دورۀ پاندمی کرونا، بار دیگر مدت ذخیره سوخت به شش ماه کاهش یافته تا افراد کمتری در جایگاه‌ها به دنبال خالی‌کردن سهمیه ذخیره‌شده کارت سوخت و شلوغ پمپ‌های بنزین شوند. 

البته اکنون انتقاد اصلی به این تصمیم به نحوۀ اطلاع‌رسانی آن بازمی‌گردد. چراکه بار دیگر دولت بدون اطلاع قبلی تصمیمی گرفته که مستقیماً به نیازهای روزانه مردم مربوط می‌شود. در این زمینه نیز به نظر می‌رسد شورای اطلاع‌رسانی تصمیم گرفته با لاپوشانی اخبار، مردم را همچنان در ابهام نگه دارد. 

برای مطالعه بیشتر گزارش خبری از افزایش قیمت بنزین نیست را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • m

    ازهر طرف ازجیب ملت میدزن

  • داداش

    سلام .من 400لیتر برج ده درکارتم ذخیره داشتم امروز رفتم بنزین بزنم و دیدم 360لیتر نشان داد با سهمیه این ماه 100لیتر سرقت دولتی شده به کجا پناه ببرم؟

  • ناشناس

    دزدی مگه شاخ و دم داره

  • ناشناس

    میشه بیاین تو استان پهناور بلوچستان و سیستان به ما یه کارت سوخت جایگاه نشون بدین اینجا هر شهر و روستان حد اقل 70 کیلومتر فاصله هست دیگه اگه این ظلم نیست چی هست