کد مطلب: ۹۰۳۷۹۷

رئیس پارک نوآوری صنعت نفت:

در حوزه گاز، تمامی بخش‌ها ناتراز هستیم؛ نرخ مصرف خیلی بالاست

در حوزه گاز، تمامی بخش‌ها ناتراز هستیم؛ نرخ مصرف خیلی بالاست

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری صنعت نفت، درباره ناترازی گاز گفت: در موضوع ناترازی گاز ما باید مصرف و تولید را مدنظر قرار دهیم. مصرف ما یک بخش خانگی و یک بخش صنعتی و حمل و نقل دارد. ما در تمامی این بخش‌ها ناتراز هستیم و نرخ مصرف ما خیلی بالاست. در عرصه تولید هم افزایش تولید داریم، ولی در برخی نقاط از جمله زمانیکه اوج مصرف پیش می‌آید ناترازی جدی‌تر می‌شود. زیرساخت مصرف خانگی گاز در هیچ کجای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گاز کشی شده باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ناترازی گاز در زمستان و تابستان بحران‌های جدی پیش روی صنعت قرار داده است. مصرف خانگی نیز به دلایل مختلفی از جمله عدم بهینه‌سازی بالاست و ورود فناوری و سرمایه‌گذاری به ایران نیز به علت تحریم دچار محدودیت جدی است. تداوم چنین وضعیتی نگرانی‌ها از بابت گسترش ناترازی را بیشتر می‌کند.

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری صنعت نفت، درباره ناترازی گاز گفت: در موضوع ناترازی گاز ما باید مصرف و تولید را مدنظر قرار دهیم. مصرف ما یک بخش خانگی و یک بخش صنعتی و حمل و نقل دارد. ما در تمامی این بخش‌ها ناتراز هستیم و نرخ مصرف ما خیلی بالاست. در عرصه تولید هم افزایش تولید داریم، ولی در برخی نقاط از جمله زمانیکه اوج مصرف پیش می‌آید ناترازی جدی‌تر می‌شود. زیرساخت مصرف خانگی گاز در هیچ کجای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گاز کشی شده باشند. این وضعیت بر ناترازی دامن‌زده است. باید در حوزه مصرف بیش از آنکه تلاش در حوزه تولید باشد باید به فرهنگ مصرف و بهینه‌سازی توجه شود. راهکار این اتفاق هم فناوری و نوآوری است تا مصرف مدیریت شود.

وی در ادامه درباره میزان مصرف بالا گاز بیان کرد: ما نسبت به کشور ترکیه ۴ برابر مصرف گاز در حد ۲۴۵ میلیارد مترمکعب داریم. ترکیه هم مصرف گاز را در صنعت به کار می‌گیرد و در زنجیره ارزش قرار می‌دهد. گاز صرفاً بخشی از کارکرد‌اش انرژی است و بخش قابل توجهی از آن مصارف صنعتی است که به شدت ارزشمند است. ما در این زمینه خیلی عقب هستیم. سرمایه‌گذاری در حوزه گاز هم صرفاً نتیجه نمی‌دهد و باید در گام اول مصرف را مدیریت کنیم. ما هدررفت گاز در مسیر توزیع هم زیاد داریم.

او در رابطه با قیمت پایین انرژی در ایران اظهار داشت: اگر گاز برای ما ۱۰ سنت درمی آید ۱ سنت از مردم می‌گیریم و مانند بنزین کسی در مقابل آن تعهدی ندارد. اگر قیمت بنزین ۱ دلار است، ما خیلی خیلی ارزان‌تر به مردم می‌فروشیم. این قیمت‌گذاری‌ها مشکلاتی از جنس قاچاق و بدمصرف کردن به وجود می‌آورد. ما رتبه ۱ گازی جهان را داریم، اما در صورت بدمصرف کردن فقط دچار زیان می‌شویم. ما به ازا هر بشکه نفت ۳۲۰ دلار ارزش افزوده می‌گیریم، اما چین تا هزار دلار زنجیره ارزش‌اش را تکمیل کرده است و آلمان بالا ۲ هزار دلار به ازای هر بشکه ارزش افزوده ایجاد کرده است.

کفایتی درباره دانش انرژی در ایران گفت: ما دانش خوبی در حوزه گاز داریم، حتی الان ظرفیت دانشی ما پر شده است، اما این دانش باید در صنعت گاز بروز و ظهور داشته باشد. ما نگران این هستیم که ظرفیت‌های دانشی ما در میان مدت و بلند مدت از بین برود. باید خدمات فنی و مهندسی انرژی در ایران عملیاتی شود تا نیرو‌های فعال به سمت مهاجرت حرکت نکنند. باید ظرفیت‌های دانشی را در صحنه اجرا بیاوریم.

 

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.