فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۳۲۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رشد قیمت نفت به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده جهان!

رشد قیمت نفت به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده جهان!

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 29 تیر ۱۴۰۳ با 0.21 درصد افزایش به 83 دلار و 97 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.30 درصد افزایش به 80 دلار و 5 سنت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت در این هفته روند صعودی داشته است. به طور میانگین قیمت نفت برنت کاهش 1.66 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 2.89 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. اما از دیروز قیمت نفت شیب صعودی به خود گرفت.

افزایش قیمت نفت به دنبال ترور ترامپ

ارزش دلار آمریکا پس از ترور نافرجام ترامپ، افزایش یافته است. از سوی دیگر به دنبال چنین اتفاقی، بازار نفت واکنش به آن نشان داده و قیمت نفت افزایشی شده است. بالا رفتن ارزش دلار بر قیمت نفت تاثیر گذاشته و شاخص دلار برای سومین روز پیاپی افزایش یافته است. بالا رفتن ارزش دلار تاثیر کاهش عرضه در آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت دنیا را خنثی کرده است.

موسسه نفت آمریکا اعلام کرده ذخایر نفت خام این کشور 4.4 میلیون بشکه در هفته منتهی به دوازدهم ژوئیه کاهش یافته است. این در حالیست که تحلیلگران انتظار یک کاهش 33 هزار بشکه‌ای را داشتند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا امروز منتشر خواهد شد.

افزایش تنش‌ها در منطقه

از سوی دیگر تنش‌ها در خاورمیانه ادامه دارد. جنگ غزه و توقف مذاکرات، بمباران کمپ آوارگان، تنش میان ترکیه و عراق و... در این افزایش نقش به‌سزایی داشته است. به نظر می‌رسد جنگ همچنان ادامه داشته باشد و ادامه این تنش‌ها، منجر به افزایش بی‌ثباتی خواهد شد.

از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین و تنش میان ترکیه و اقلیم کردستان عراق نیز این بی‌ثباتی‌ها را افزایش داده است. در نهایت چنین تصمیماتی که به افزایش بی‌ثباتی‌ها می‌انجامد، قیمت نفت را بالا نگه داشته و از کاهش قیمت آن جلوگیری می‌کند.

وضعیت چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت

آن طور که از گزارش‌ها پیداست، اقتصاد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا 4.7 درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رشد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که  روند رشد در این کشور کاهش بوده است. از این رو، کاهش واردات نفت به دنبال کاهش رشد رخ داده است. کاهش واردات چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا، تاثیر افزایش مصرف نفت در آمریکا را خنثی کرده است.

واردات نفت خام چین در نیمه اول سال جاری میلادی 2.3 درصد کاهش یافته و به 11.05 میلیون بشکه در روز رسیده است. تقاضا برای سوخت در این کشور نیز کاهش یافته است.

فرآوری نفت خام در پالایشگاه‌های چین نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 14.19 میلیون بشکه در روز رسیده است. پالایشگاه‌های مستقل چین نیز فعالیت خود را به خاطر حاشیه‌های پایین سوددهی کاهش داده‌اند.

هر چند نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین، منجر به نااطمینانی سرمایه‌گذاران شده، اما کاهش ذخایر آمریکا، عاملی بود که کاهش قیمت نفت را محدود کرده است. از سوی دیگر، به گفته تحلیل‌گران شرکت گرومارک انرژی، افزایش ریسک ژئوپلیتیکی نیز مانع از کاهش قیمت نفت شده است. روند بی‌ثباتی در منطقه اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، افزایش نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت حمایت خواهد کرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.