خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۳۹۹

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

وزیر نفت باید اقتصاددان باشد

وزیر نفت باید اقتصاددان باشد

با توجه به کارگروه تشکیل‌شده برای تعیین وزیر نفت دولت چهاردهم، درباره خصوصیات افراد مطرح‌شده صحبت‌های بسیاری شده است. بنا بر نظر فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، وزیر نفت دولت چهاردهم باید به تمامی حوزه‌ها مسلط و ترجیحاً اقتصاددان باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به تشکیل کارگروه برای وزارت نفت دولت چهاردهم، گمانه‌زنی‌ها در این باره بالا گرفته است. نکته جالب توجه این است که اساساً فارغ از اسامی، وزیر نفت باید چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی داشته باشد؟

در این زمینه تجارت‌نیوز گفت‌وگویی با فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر گزینه‌های مختلفی برای حضور در رأس وزارت نفت مطرح هستند؛ به نظر شما چه ویژگی‌هایی در انتخاب سردمدار وزارت نفت باید در نظر گرفته شود؟ 

این مبحث نیاز به کنکاش و دقت بالایی دارد. اما واقعیت امر این است که صنعت نفت ایران، به‌عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده بودجه کشور در حال کار است و از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردار است. از این رو، طبیعتاً رهبری این وزارتخانه نیاز به فردی دارد که بسیار کارآزموده و در عین حال به روابط حوزه بین‌الملل مسلط باشد. یعنی علاوه بر اینکه در این صنعت تجربه‌های لازم و ایده‌های منجر به توسعه را در نظر می‌گیرد، باید در حوزه تعاملات بین‌الملل نیز تسلط کافی داشته باشد.

در حال حاضر می‌توان وزارت نفت را مهم‌ترین وزارتخانه کشور دانست؟

وزیر نفت صندلی بسیار خاصی نسبت به وزرای دیگر کابینه دارد. یعنی وزیر نفت باید ویژگی‌های بسیار خاصی داشته باشد که این موضوع، انتخاب چنین شخصی را چالش‌برانگیزتر می‌کند. طبیعتاً اگر در ایام اخیر نیز شاهد اختلافاتی در این زمینه هستیم، عمدتاً به همین دلیل شکل گرفته است. متاسفانه شاید سهم‌خواهی‌های جریان‌های سیاسی در حوزه صنعت نفت، این موضوع را به اختلال بیندازد. اما واقعیت امر این است که رئیس‌‌جمهوری منتخب باید دقت بسیار زیادی برای انتخاب وزیر نفت داشته باشد.

آیا نیاز است که وزیر نفت به تمام حوزه‌ها مسلط باشد؟ 

مساله صرفاً نفت نیست و وزیر نفت باید مسلط به تمام بخش‌ها باشد. سهم وزارت نفت در ناترازی‌هایی که در حوزه انرژی مشاهده می‌شود بسیار بالاست. در واقع چه در ایجاد این ناترازی‌ها و چه در زمینه برطرف کردن آنها نقش بسزایی دارد.

شاخه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ برای مثال در زمینه گاز کشور با مشکلات اساسی روبه‌روست. صادرات گاز علناً وجود ندارد و بسیار دردآور است که سهم صادرات ما در زمینه گاز زیر دو درصد است.

در حوزه پالایش و پخش نیز مشکلات متعددی وجود دارد. برای مثال تامین سوخت برای ناوگان حمل‌ونقل با چالش بزرگی مواجه شده است. همچنین خود حوزه نفت نیز دچار مشکلات بسیاری است. به‌ عنوان نمونه همچنان در مساله تعاملات بین‌المللی فقط یک مشتری برای نفت وجود دارد و به خاطر محدودیت‌ها و مشکلات تحریمی وزیری باید انتخاب شود که از پس این مشکلات برآید.

از طرف دیگر، صنعت پتروشیمی نیز یک صنعت بسیار گسترده و سودآور است. اگر رهبری درستی بر وزارت نفت نباشد، پتروشیمی نیز دچار ضرر و زیان می‌شود و رنگ توسعه را نیز نخواهد دید.

وزیر نفت تا چه حد باید بر مسائل اقتصاد ایران اشراف داشته باشد؟

وزیر نفت باید چندوجهی باشد و به تمامی حوزه‌های نفتی تسلط داشته باشد. در عین حال وزیر نفت باید یک اقتصاددان باشد و اقتصاد امروز ایران را بشناسد. وزیر نفت باید مشکلات را لمس کرده باشد تا بتواند با به‌ کار گرفتن متخصصان این حوزه‌ها، مشکلات را تا حدودی از پیش پا بردارد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.